Metaversul și imperiul digital Big Tech
Companiile Big Tech fac eforturi pentru a se asigura că, într-un viitor cât mai apropiat, aceste cyber-tărâmuri virtuale, în care se vrea să fie pe deplin cufundate nu doar conștiințele şi sufletele oamenilor, dar şi simţurile lor, vor fi percepute într-un mod cât mai realist. Acesta este principalul obiectiv, de a cărui îndeplinire rapidă şi eficientă depind profiturile copioase ale acestor corporaţii care stăpânesc lumea.
Facebook a anunțat [1], în noiembrie 2021, că dezvoltă o mănușă vibratoare haptică pentru imitarea senzației manipulării obiectelor. Compania spaniolă nou lansată OWO [2] a creat o jachetă cu senzori, care le permite utilizatorilor să simtă, în timpul jocurilor pe calculator, îmbrățișări și împușcături. Iar compania japoneză de tehnologie H2L creează instrumente pentru simularea durerii [3] în Metavers, de exemplu, a senzației că o pasăre loveşte cu ciocul brațul unui personaj-avatar.
Miliarde de dolari sunt investiţi în dezvoltarea acestui spaţiu trans-real, în care se plămădesc trans-oamenii [4]. Pe lângă Meta, Microsoft, care vinde căștile HoloLens [5] de realitate mixtă, lucrează la un software pentru Metavers, în timp ce Apple dezvoltă o cască pentru realitatea augmentată. De asemenea, companii în domeniul jocurilor video, cum sunt Roblox (platformă de jocuri care a devenit extrem de populară în rândul copiilor şi adolescenţilor, deşi este acuzată de practici de exploatare) și Epic Games, și Metaversuri descentralizate, bazate pe blockchain, cum sunt Sandbox, Decentraland și Upland, sunt doritoare să contribuie la construcţia acestui cyber-Leviatan, a cărui putere de a invada şi acapara realitatea şi umanitatea va fi tot mai mult sporită. Banca de investiții a CitiGroup prezice că economia bazată pe dezvoltarea Metaversului va crește exponenţial la 13 trilioane de dolari până în 2030 [6].
Internetul obișnuit este deja infestat de hărțuire și de conținut ilegal și, după cum evidenţiază rapoarte publicate recent, aceste conţinuturi nu vor dispărea în Metavers, dimpotrivă, s-ar putea înmulţi, consecinţele fiind resimţite mult mai puternic. „Dacă astfel de conţinuturi pot fi create, cineva va face aceasta. Oamenii pot fi cu adevărat creativi în modul în care folosesc sau săvârşesc abuzuri prin tehnologie”, a avertizat Lucy Sparrow, cercetător doctor în sisteme informatice la Universitatea din Melbourne, care a studiat problemele de moralitate în sfera jocurilor video multiplayer. [7]
De fapt, Metaversul ar putea amplifica aceste daune. David J. Chalmers, profesor de filosofie și științe neuronale la Universitatea din New York și autorul cărții Reality+… Virtual Worlds and the Problems of Philosophy (Realitatea+… Lumile virtuale și problemele filosofiei), afirmă că „hărțuirea trupească” îndreptată împotriva unui avatar este trăită ca fiind mai traumatizantă decât hărțuirea verbală pe platformele tradiționale de comunicare virtuală. „Această versiune întrupată a realității virtuale o face mult mai asemănătoare cu realitatea fizică”, a spus el [8]. Odată cu emergenţa acestei „minunate lumi noi”, apar îngrijorări de natură morală, juridică și filosofică, dar şi legate de afectarea sănătăţii psiho-emoționale şi fizice.
Potrivit experţilor, trecerea de la o platformă de comunicare virtuală precum Facebook la Metaverse înseamnă trecerea de la moderarea conținutului la moderarea comportamentului. Această din urmă măsură „este practic imposibilă la o scară semnificativă”, a recunoscut directorul de tehnologie al Facebook, Andrew Bosworth, într-o notă internă scursă către presă în noiembrie 2021 [9]. De asemenea, Andy Phippen, profesor de drepturi digitale la Universitatea Bournemouth, a subliniat că, „deși există posibilitatea moderării umane, monitorizarea tuturor spațiilor online în timp real ar consuma excesiv de multe resurse, ceea ce face această acțiune imposibilă.”[10]
Înlocuirea realităţii cu un spaţiu în care toată lumea este „perfectă, frumoasă și ideală”
Deşi creatorii lumilor Metaversului spun că în curând acestea vor deveni un aspect major al vieții moderne, așa cum sunt acum telefoanele inteligente și rețelele de comunicare virtuală, mai mulţi experţi în sănătatea psihică, citaţi de New York Post, avertizează [11] asupra potenţialelor consecinţe. Ei se referă şi la unele studii, cum este un articol revizuit de colegi apărut în Psychology Today [12], care arată că utilizarea excesivă a tehnologiei este legată de probleme de sănătate psihică precum depresia, psihotismul și ideația paranoică. Persoana care petrece mult timp în medii digitale poate tinde să prefere spațiile virtuale în locul realității. Aceasta poate „avea un impact nefast asupra capacității noastre de a ne angaja în viața non-virtuală, afectând încrederea în sine, sentimentul de apartenență sau determinând anxietate socială”, potrivit lui Rachel Kowert, director de cercetare la Take This, o organizație nonprofit axată pe problemele de sănătate psihică create de jocurile video.
De asemenea, Jeremy Bailenson, director fondator al „Virtual Human Interaction Lab” (Laboratorul de studiu al interacțiunilor umane virtuale) din cadrul Universității Stanford, a subliniat că au loc schimbări inevitabile la o persoană care petrece mult timp „într-un spaţiu în care toată lumea este perfectă, frumoasă și ideală”. La rândul său, Nick Allen, profesor de psihologie la Universitatea din Oregon, a avertizat asupra nocivităţii „utilizării tehnologiilor Metaverse, care determină înlocuirea comportamentelor non-online ce sunt sănătoase și susțin sănătatea psihică, cum ar fi implicarea în relații din viața reală, exerciţiile fizice, somnul sănătos, timpul petrecut în medii naturale”.
Totodată, cercetătorii de la Stanford și de la Organizaţia „Common Sense Media” au studiat efectele potențiale ale căştilor de realitate virtuală (VR) asupra copiilor[13], însă au menţionat că nu se ştiu încă foarte multe, fiind o tehnologie atât de nouă. Întrucât nu se cunosc efectele pe termen lung ale VR asupra dezvoltării creierului și a sănătății, cu atât mai mare ar fi cazul să fie vigilenţa şi refuzul părinţilor de a le permite copiilor accesul în aceste medii. Dr. Jeremy Bailenson, profesor de comunicare la Stanford, şi echipa sa de cercetare au chestionat peste 3.600 de părinți din SUA cu privire la utilizarea realității virtuale în familia lor. Potrivit constatărilor, VR afectează puternic copiii, întrucât poate provoca un răspuns la experiențele virtuale, similar reacţiilor la experiențe reale, pe măsură ce limita dintre virtual şi real se estompează. După cum s-a constatat, copiii şi tinerii manifestă cel mai mare entuziasm şi curiozitate de a explora aceste medii virtuale imersive. Astfel, personajele din VR pot avea o influență foarte puternică asupra copiilor mici. Totodată, şi elevii sunt entuziasmați de ideea de a „învăţa” folosind VR, dar aceasta nu înseamnă că realmente ei învaţă mai mult. Dimpotrivă, studiile pe şobolani au arătat dezactivarea neuronilor şi o funcţionare anormală a creierului în realitatea virtuală.
Alte efecte secundare constatate de cercetătorii menţionaţi sunt starea de rău şi dezorientarea cauzate de un decalaj în timp între mișcările trupului și răspunsul în lumea virtuală. Mai mulţi părinți au raportat că copilul lor a acuzat dureri de cap, amețeli şi oboseală oculară după utilizarea VR. În plus, căștile de realitate virtuală blochează stimulii din lumea fizică, inclusiv capacitatea de a percepe pericolele, astfel că cei mici se pot vătăma în timp ce sunt cufundaţi în mirajul acaparant al Metaversului.
Leziunile la nivelul vederii, auzului și creierului copiilor pot fi ireversibile
Mai multe cercetări recente, compilate de Activist Post [14], dezvăluie următoarele constatări îngrijorătoare: Potrivit unui sondaj recent [15], jumătate dintre părinții din SUA nu sunt conștienți de cât de mult le afectează copiilor vederea timpul petrecut pe ecran. Numeroase studii, citate de sursa menţionată, au stabilit deja că expunerea la lumina albastră a ecranelor și a becurilor LED este dăunătoare din punct de vedere biologic. În plus, cercetările au arătat că expunerea la radiațiile electromagnetice emise de ecrane (și de alte tehnologii fără fir) este deosebit de dăunătoare pentru copii [16]. Alte avertismente cu privire la utilizarea ecranului de către copii (creând dependență) au fost formulate de diferiţi experți de-a lungul anilor. Specialiștii americani din domeniul Big Tech („părinții din Silicon Valley”) sunt conștienți de aceste probleme, altfel nu ar fi luat măsuri, uneori extreme, pentru a limita sau împiedica utilizarea și expunerea propriilor copii la ecrane și la alte tehnologii, măsuri pe care le-au impus de mulți ani deja. Între timp, alți părinți, precum și districte școlare americane încurajează copiii să petreacă mai mult timp folosind ecrane, în scop „educativ”, inclusiv căști de realitate virtuală [17].
Pe lângă acestea, cum am arătat şi mai sus, se adaugă avertismentele cu privire la utilizarea VR, în special de către copii. Cercetările citate de Activist Post au arătat că utilizarea VR poate provoca modificări comportamentale, probleme de echilibru, probleme cognitive [18], probleme ale ochilor (dureri, modificări ale vederii), dureri de cap și alte stări de disconfort, afecțiuni ale pielii și alte probleme de sănătate pe termen scurt și/sau pe termen lung. De asemenea, copiii absorb de 2-5 ori mai multe radiații dăunătoare [19] decât adulții în timp ce folosesc sisteme VR. Experții avertizează că leziunile la nivelul vederii, auzului și creierului ar putea fi ireversibile. Cu toate acestea, sistemele VR, AR (realitatea augmentată) și realitatea mixtă (MR) sunt promovate tot mai mult pentru a fi utilizate de oameni de toate vârstele, pentru o varietate de scopuri. Din nefericire, categoria de oameni cea mai captivată de cyber-spaţiul imersiv sunt copiii şi tinerii. Un raport din 2019 al organizaţiei ANSES a arătat că 12-13 ani este cea mai populară grupă de vârstă în ceea ce priveşte expunerea la VR în rândul copiilor, jocurile video în realitatea virtuală devenind o distracție dominantă în rândul utilizatorilor copii [20].
Atunci când totul devine digital, aşa cum se doreşte, totul este mai uşor de denaturat, de falsificat şi cel mai afectată este umanitatea noastră. Grav este că părinţi inconştienţi sau mai puţin informaţi acceptă sacrificarea copiilor lor pe altarul acestui „Moloh” digital, care exercită o putere irezistibilă şi distructivă de seducţie tocmai asupra celor mai vulnerabile fiinţe. De aceea, cunoaşterea tuturor acestor studii şi avertismente este atât de necesară. Ceea ce se pregăteşte pentru lume în laboratoarele imperiului tehnocratic Big Tech este fără precedent! Am fost avertizaţi [21]: Metaversul nu este nicidecum un joc, un „instrument educaţional” sau un loc al divertismentului, în care putem să ne refugiem comod şi „în siguranţă” din realitatea supărătoare. Ci un loc specific noii lumi postumane, în care se plămădesc trans-oamenii, un loc în care sufletele copiilor şi tinerilor noştri vor fi capturate şi înrobite. Dacă nu ne opunem cu fermitate.
Surse:
[1] https://www.wired.com/story/facebook-haptic-gloves-vr/
[3] https://www.ft.com/content/4be5677b-bc03-4e46-bbbb-68074e8dda6c
[4] „The Metaverse Is Creating Trans-Humans”, https://www.facebook.com/watch/?v=962594341358669
[6] https://fortune.com/2022/04/01/citi-metaverse-economy-13-trillion-2030/
[7] https://www.theguardian.com/technology/2022/may/14/can-we-create-a-moral-metaverse
[8] Art. cit.
[9] https://www.ft.com/content/d72145b7-5e44-446a-819c-51d67c5471cf
[10] https://blogs.lse.ac.uk/parenting4digitalfuture/2022/03/23/metaverse/
[11] https://nypost.com/2022/04/03/experts-predict-how-the-metaverse-will-change-our-mental-health/
[14] https://www.activistpost.com/2022/08/millions-of-kids-are-becoming-immersed-in-the-metaverse-where-they-can-be-exposed-to-hateful-violent-or-sexual-content.html; https://www.activistpost.com/2022/04/experts-warn-metaverse-other-vr-environments-could-permanently-affect-our-mental-health.html
[17] https://www.activistpost.com/2022/05/elementary-students-using-vr-goggles-funded-through-the-districts-education-foundation-despite-health-risks.html; https://www.activistpost.com/2022/06/despite-privacy-and-health-risks-world-economic-forum-promotes-ai-and-vr-technologies-for-educating-children.html
Citiți și:
Metaversul – Fratele cel Mare deghizat
Poliția britanică investighează un caz de viol virtual al unei fete în Metavers
yogaesoteric
8 mai 2024