Planul cauzal al conştiinţei (starea de somn profund)
În activitatea Supremei Energii Creatoare – Shakti, conştiinţa este limitată, este fragmentată într-o infinitate de lumi, universuri sau conştiinţe limitate. Iată de ce omul obişnuit (netrezit spiritual) se percepe ca având o conştiinţă atât de fragilă, fiind dependent de condiţiile exterioare, fiind nevoit să lupte pentru a supravieţui într-o lume inconştientă, într-un univers de care se simte separat şi în raport cu care se percepe insignifiant, ajungând în final la inevitabla “moarte”.
Această percepţie a diferenţierii, a separării, este însă creaţia energiei Conştiinţei Supreme, Shakti, în aspectul său de putere a iluziei, Maya.
Iată cum apare creaţia propriu-zisă, diferenţierea şi limitarea:
6. Maya tattva: tattva iluziei cosmice sau a magiei divine. Ea face ca ceea ce este nelimitat, infinit şi incomensurabil să se manifeste ca fiind limitat, finit şi măsurabil pentru conştiinţa individuală limitată, Purusha. Ea realizează aceasta prin intermediul celor “cinci cuirase” – kanchuka-uri – care sunt:
7. Kalā tattva(*): limitarea în eficienţă sau în creativitate (putere creatoare).
8. Vidya tattva: este limitarea care reduce şi fragmentează cunoaşterea totală (jnana shakti), transformând-o într-o cunoaştere limitată şi parţială.
9. Raga tattva: limitarea totalei beatitudini divine. Creează în conştiinţa limitată senzaţia de imperfecţiune, de ataşament de o cauză exterioară.
10. Kāla tattva(*): această limitare face ca Eternitatea să fie percepută ca timp, durată şi succesiune.
11. Niyati tattva: limitarea în spaţiu; crează impresia că suntem limitaţi la un loc anume.
După cele 5 kanchuka-uri (cuirase) urmează:
12. Purusha tattva: subiectul individual limitat (de cele cinci kanchuka-uri şi de vălul iluziei, maya), care se percepe neajutorat, lipsit de putere, limitat în cunoaştere şi în înţelegere.
13. Prakriti tattva: natura manifestatoare, oglindirea creatoare a lui purusha. Pentru fiecare purusha există o prakriti diferită, care include obiectele fizice personale, obiectele viselor acelui purusha, puterea sa de înţelegere limitată (antahkarana), puterile limitate ale percepţiilor sale (jnanendriya-urile), puterile sale limitate în acţiune (karmendriya-urile).
(*) Notă: Fonema ā se pronunţă ca un a lung. Denumirile tattva-elor 7 şi 10, deşi aparent sunt asemănătoare, se pronunţă diferit.