Planul subtil (starea de somn cu vise)
Antahkarana (aparatul cognitiv intern – instrument al înţelegerii, al operaţiilor mentale), constă din:
14. Buddhi tattva: aspectul mental care constată şi reflectă realitatea obiectivă exterioară, mentalul individual superior care ia decizii în ceea ce priveşte efectul acestei reflectări.
15. Ahamkara tattva: este un produs al lui buddhi şi reprezintă, de fapt, conştiinţa ego-ului. Este vorba de eul obişnuit.
16. Manas tattva: este un produs al lui ahamkara şi constituie un fel de interfaţă între simţuri şi ahamkara. Este un suis-generis filtru între planul senzorial şi ego.
Urmează tattva-ele experienţei senzoriale. Acestea se numesc jnanendriya-uri şi sunt energiile care permit perceperea senzaţiilor în timpul stărilor de somn cu vise şi a celei de veghe.
Aceste tattva-e nu trebuie confundate cu organele fizice; ele sunt energii subtile care generează impresii senzoriale.
17. Shrotra tattva: urechile; puterea limitată a auzului.
18. Tvak tattva: pielea; puterea limitată a perceperii atingerilor.
19. Chaksu tattva: ochii; puterea limitată a văzului.
20. Rasana tattva: limba; puterea limitată a gustului.
21. Ghrana tattva: nasul; puterea limitată a mirosului.
Următoarele cinci tattva-e sunt karmendriya-urile: energiile subtile care ne permit să acţionăm şi care ne permit să operăm atât în starea de veghe cât şi în starea somn cu vise. Nici acestea nu trebuie confundate cu organele fizice de la care au împrumutat denumirea.
22. Vak tattva: coardele vocale; puterea limitată a vorbirii.
23. Pani tattva: mâinile; puterea limitată care permite apucarea.
24. Pada tattva: picioarele; puterea limitată a locomoţiei.
25. Upastha tattva: sexul (care permite activitatea sexuală).
26. Payu tattva: anusul (care permite excreţia).
Urmează cele 5 tanmatra-e (“esenţe subtile”) – cauzele subtile ale percepţiei (senzaţiile):
27. Shabda tattva: sunetul.
28. Sparsha tattva: atingerea.
29. Rupa tattva: culoarea sau forma.
30. Rasa tattva: gustul (savoarea).
31. Gandha tattva: mirosul (aroma).