SAUCHA – puritatea

de Monica Dascălu

Cele 5 reguli de YAMA se referă în special la comportament şi atitudine şi sunt în esenţă reţineri de la anumite atitudini negative, prin cultivarea celor pozitive, opuse. Spre deosebire de ele, toate cele 5 reguli de NIYAMA reprezintă imperative, practici pe care merită să le urmăm cu mare tenacitate. Acestea sunt: SAUCHA – puritatea, SANTOSHA – mulţumirea, TAPAS – asceza, SVADHYAYA – studiul textelor sacre şi ISHVARA PRANIDHANA –    focalizarea permanentă asupra lui Dumnezeu.

Prima dintre cele 5 reguli NIYAMA se numeşte SAUCHA în sanscrită şi se traduce prin puritate sau curăţenie. Respectarea sa impune practica perseverentă a tehnicilor yoghine de purificare fizică şi subtilă, precum şi a diferitelor exerciţii care permit purificarea emoţională şi mentală. Efectele acestor eforturi sunt resimţite imediat, în special prin starea inconfundabilă de bine şi confort interior, care se concretizează gradat într-o tot mai mare bucurie lăuntrică nealterată.

Orice exerciţiu de yoga are şi efecte de purificare. Fiecare yoghin, chiar dacă este începător, a sesizat faptul că toate posturile corporale tradiţionale – ASANA-e – au şi un efect profund purificator la nivelul structurii subtile, prin intermediul rezonanţelor profund benefice pe care le dinamizează în interiorul nostru. Din acest punct de vedere, relaxarea yoghină completă este un foarte bun exemplu, deoarece conferă chiar şi pentru practicanţii începători o senzaţie de prospeţime şi puritate.

SAUCHA implică totuşi un efort suplimentar şi o preocupare permanentă de a elimina din propria fiinţă toate impurităţile şi energiile negative, inferioare, realizând cu perseverenţă exerciţiile yoghine şi tehnicile speciale de purificare. Desigur, în paralel, yoghinul va urmări să renunţe la toate obiceiurile nefaste care întreţin aceste impurităţi (la nivel fizic, de exemplu, consumul de carne, tutun, alcool etc., la nivel mental, gândirea negativă etc.)

Ne putem întreba de ce este inclusă SAUCHA printre regulile de YAMA şi NIYAMA, din moment ce tot ceea ce presupune practica yoga (regimul alimentar lacto-vegetarian, respectarea celor 5 reguli de YAMA care vizează printre altele purificarea emoţională şi mentală) are ca efect secundar purificarea tuturor structurilor. SAUCHA este un imperativ pentru că un yoghin autentic are o permanentă aspiraţie către puritate, atitudine pe care merită să o cultivăm cu toţii. La modul absolut, ne putem imagina realizarea spirituală supremă, starea de îndumnezeire ca pe o stare de totală puritate. De exemplu, tradiţia yoghină afirmă că, pentru a ne revela Sinele, mintea trebuie să fie complet purificată, astfel încât să poată reflecta nedistorsionat realitatea, cu fidelitatea unei oglinzi.

Nu doar curăţenie

Ce înseamnă, de fapt, puritate şi impuritate? Ce este „curat” şi ce este „murdar”? Putem înţelege profund aceste lucruri din perspectiva legii rezonanţei. Tot ceea ce generează rezonanţe negative reprezintă impurităţi care pot apărea la nivel fizic, bioenergetic, psihic sau mental. Aceste rezonanţe generează stările proaste, obişnuinţele negative, suferinţele, boala. Pesimismul, de exemplu se datorează rezonanţei cu energii joase şi categoric poate fi eliminat prin purificare la nivel mental.

Datorită strânsei legături care există între toate învelişurile fiinţei noastre: fizic, eteric (bioenergetic), emoţional, mental, spiritual etc., acţiunile de purificare realizate la orice nivel se reflectă mai devreme sau mai târziu la toate celelalte niveluri subtile. Purificarea, chiar şi fizică, se traduce printr-o decantare, limpezire reflexă în plan emoţional şi mental. Vă propunem o verificare simplă: observaţi foarte atent şi lucid care este calitatea meditaţiilor pe care le realizaţi în timpul regimului Ohsawa. Veţi sesiza că mintea este mult mai liniştită şi meditaţia mult mai profundă.

Purificarea în accepţiunea yoghină nu se referă aşadar numai la curăţenia corporală, considerată drept exterioară şi superficială. De aceea nu trebuie să confundăm SAUCHA cu veritabila obsesie pentru curăţenie care există în anumite tradiţii religioase. Totuşi, şi învăţătura yoghină recomandă să se realizeze o purificare prealabilă înaintea primirii unor iniţieri majore, în situaţii deosebite, înaintea sărbătorilor, înaintea realizării unor ritualuri etc. De exemplu, înainte de a primi iniţierea în diferite mantre, este foarte indicat regimul Ohsawa şi (numai dacă aspirantul este suficient de vital) în ziua respectivă să postească. Tehnica specială de revelare a vieţilor anterioare se poate realiza numai după ce yoghinul a ţinut foarte strict 7 regimuri Ohsawa consecutive şi 3 zile de post, perioadă în care se recomandă realizarea unui efort susţinut de purificare psihomentală. Acestea sunt câteva exemple, dar trebuie să reţinem ideea că în yoga nu există obsesia curăţeniei fizice sau obsesia „necurăţeniei”, şi nici obsesia greşelii şi a păcatului. Este adevărat însă că există câteva tehnici mai speciale care necesită o purificare foarte intensă.

Alb şi violet în aura ta

 
Iată şi câteva dintre diferitele modalităţi pe care le avem la dispoziţie în yoga pentru  a ne purifica în spiritul lui SAUCHA:
 – alimentaţia lacto-vegetariană;
 – postul;
 – diferitele cure care au şi efect purificator (regimul Ohsawa, curele de sucuri, de fructe etc.);
 – tehnicile speciale de purificare (KRIYA-urile şi alte exerciţii din HATAHA-YOGHA): SHANKPRAKSHALANA, VAMANA DHAUTI, NAULI KRIYA, inclusiv KRIYA-urile care se recomandă să fie executate în fiecare dimineaţă etc.;
 – posturile corporale (asane), în special cele care au un efect intens de purificare şi de eliminare a TAMAS-ului: PADAHASTASANA, HALASANA, SHIRSHASANA, VRISHIKASANA, MAYURASANA etc.;
 – tehnicile de YOGA NIYDRA;
 – tehnicile de ritmare şi control al suflului (PRANAYAMA, JALANDHARA BANDHA etc.;
 – diferite modalităţi de purificare a corpului eteric (tehnici care se învaţă în anii superiori la cursurile de yoga integrală);
 – exerciţii de concentrare, focalizare a minţii, vizualizare creatoare;
 – în cromoterapie violetul este cel mai eficient pentru purificare (şi, de asemenea albul strălucitor);
 – meditaţii, mai ales cele pentru arderea KARMEI;
 – pentru purificare emoţională şi sufletească, în special tehnicile de comuniune cu entităţile angelice;
 – pentru eliminarea tendinţelor negative, tehnicile specifice din yoga tibetană;
 – un efect purificator foarte intens apare şi după participarea la meditaţiile realizate în spirala YANG şi la exemplificările speciale de inducţie a stării de eliberare prin miracol divin.

Din punct de vedere subtil putem clasifica aceste tehnici după TATTVA (elementul fundamental) sau tipul energiei prin intermediul căreia se realizează purificarea, iar prin corelaţie, după energiile asupra cărora aceste tehnici operează în fiinţa noastră (tehnici de purificare prin intermediul energiilor subtile ale apei, energiilor subtile ale focului etc. care nu se referă, desigur, la focul propriu-zis). Un exerciţiu yoghin celebru, concentrarea asupra flăcării unei lumânări, are efecte foarte intense de purificare la nivel mental.

Inima se face lumină

 – realizaţi zilnic, în fiecare dimineaţă fără excepţie, cele patru exerciţii de purificare (KRIYA) învăţate la începutul anului I, care acţionează asupra limbii, gingiilor, nărilor şi ochilor;
 – realizaţi periodic VAMANA DHAUTI şi SHANKPRAKSHALANA; un ritm excelent presupune VAMANA DHAUTI o dată pe săptămână, iar SHANKPRAKSHALANA de patru ori pe an;
 – ţineţi post regulat, o zi pe săptămână, în care veţi bea numai apă; pentru a beneficia de efectele profund purificatoare şi spiritualizante ale postului realizaţi exerciţii yoghine (HATHA-YOGA şi meditaţii) în acest răstimp;
 – ţineţi periodic regimul Ohsawa cu cereale, urmăriţi, în funcţie de sezon, să ţineţi cure de fructe, să consumaţi sucuri de fructe şi legume;
 – realizaţi periodic o scurtă meditaţie asupra stării de puritate: raportaţi-vă la această stare ca fiind o stare de claritate, luminozitate şi transparenţă lăuntrică, dublată de o deschidere totală faţă de toate aspectele şi energiile benefice din Macrocosmos; vă puteţi vizualiza pe voi înşivă precum un cristal extrem de pur;
 – raportaţi-vă întotdeauna, corelat cu puritatea, la ideea de armonie; urmăriţi permanent să vă amplificaţi starea de armonie;
 – conştientizaţi efectul de purificare ce apare atunci când respectăm cele 5 reguli de YAMA pe care le-am discutat anterior. Dacă v-aţi angrenat consecvent în sensul respectării lor, veţi sesiza acum obiectiv că s-a produs în cazul vostru o reală transformare interioară resimţită, printre altele, ca o purificare la nivel sufletesc şi mental. Urmăriţi permanent să respectaţi cât mai bine aceste reguli şi să nu faceţi compromisuri;
 – în funcţie de anul de curs şi de nivelul atins în practica yoga, fiecare yoghin va alege acele exerciţii care i se potrivesc cel mai bine şi îi sunt necesare pentru a elimina problemele cu care el (ea) sesizează obiectiv că se mai confruntă. Pentru o mai clară înţelegere, prin „impurităţi” ne referim la: afecţiuni şi tulburări fizice, blocaje sau perturbări energetice, emoţii inferioare, precum mânia, gelozia, supărarea, ranchiuna, invidia, obişnuinţele negative, precum lenea, indolenţa, pesimismul, tristeţea, depresia, gândurile negative de orice fel.

Articol preluat din revista Yoga Magazin nr. 54
 

Citiţi şi:

Yama şi niyama în lumina legii rezonanţei

O cură de excepţie: terapia cu apă de izvor


 

yogaesoteric

martie 2008

 
 

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More