25. Cele zece lucruri care sunt echivalente
1. Pentru cel care este sincer şi total dăruit („trup şi suflet”) vieţii spirituale, abţinerea sau nu de la activităţile lumeşti este acelaşi lucru.(27)
2. Pentru cel care a realizat cu adevărat şi în mod total natura transcendentă a Spiritului Nemuritor ATMAN, a continua să mediteze sau a nu mai continuă să mediteze devine acelaşi lucru.(28)
3. Pentru cel care s-a eliberat cu adevărat de orice ataşamente faţă de confort, este acelaşi lucru dacă el mai practică sau nu mai practică deloc asceza.
4. Pentru cel care a realizat cu adevărat şi în mod total Realitatea Ultimă a lui DUMNEZEU, este acelaşi lucru dacă el mai rămâne izolat pe un vârf de munte sau dacă rătăceşte acolo unde vrea el, asemeni unui yoghin rătăcitor.
5. Pentru cel care a atins cu adevărat şi în realitate controlul minţii, este acelaşi lucru dacă el mai savurează sau nu mai savurează plăcerile lumeşti.
6. Pentru cel cu adevărat înzestrat cu o compasiune infinită, este acelaşi lucru dacă el continuă să practice meditaţia profundă în deplină izolare sau dacă se consacră binelui colectiv (în care fructele acţiunilor sale sunt oferite, necondiţionat lui DUMNEZEU).
7. Pentru cel a cărui credinţă şi dăruire totală (faţă de maestrul său spiritual „GURU”) sunt de nezdruncinat, este acelaşi lucru dacă el mai rămâne sau nu mai rămâne lângă maestrul său spiritual.
8. Pentru cel care cu adevărat a înţeles perfect (prin realizare lăuntrică directă) învăţăturile secrete yoghine care i-au fost puse la dispoziţie, norocul sau ghinionul sunt similare.
9. Pentru cel care a abandonat viaţa lumească şi s-a dăruit cu adevărat, plin de aspiraţie către DUMNEZEU, realizării practice şi directe a Adevărurilor Spirituale, care este acelaşi lucru dacă el mai respectă sau nu mai respectă codurile convenţionale de conduita în societate.(29)
10. Pentru cel care a atins cu adevărat Suprema Înţelepciune şi starea de eliberare spirituală, demonstrarea sau nedemonstrarea puterilor sale paranormale, miraculoase (SIDDHI-uri) devine absolut indiferentă.
Acestea sunt cele 10 lucruri care sunt totdeauna indiferente.
(27)Aşa cum de altfel ne învaţă şi BHAGAVAD GITA, pentru cel cu adevărat sincer şi în totalitate angrenat („trup şi suflet”) pe o cale spirituală şi care nu mai este deloc ataşat de fructele acţiunilor sale în această lume, deoarece permanent el le oferă necondiţionat lui Dumnezeu, este acelaşi lucru dacă el îşi continuă sau nu activităţile lumeşti, pentru că acum toate acestea oricum nu mai produc nici un fel de efecte KARMA- ice (legea acţiunii şi a reacţiunii) asupra sa.
(28)Scopul esenţial al meditaţiei yoghine profunde este de a realiza că numai Spiritul Nemuritor – ATMAN este cu adevărat real şi că atingerea acestei stări reale în care este revelat Spiritul Nemuritor (ATMAN) este identică cu atingerea păcii profunde mentale în care orice proces de gândire încetează (aceasta fiind consederată cea mai înaltă stare de SAMADHI (extaz divin)). De îndată ce această stare înaltă este cu adevărat realizată în mod perfect, scopul esenţial al meditaţiei fiind astfel complet atins, meditaţia nu mai este atunci necesară, deoarece s-a trecut la o treaptă net superioară acesteia.
(29)În toate relaţiile sale cu societatea, yoghinul avansat şi înţelept este liber să urmeze sau nu convenţiile sociale, efemere care, multe dintre ele, sunt pline de prejudecăţi prosteşti. Ceea ce majoritatea oamenilor (ignoranţi) consideră a fi moral, pentru că ei nu gândesc în mod înţelept, yoghinul înţelept poate să i se pară imoral şi invers (a se vedea în acest sens şi cântecul faimos al lui Milarepa referitor la ceea ce este cu adevărat ruşinos şi ceea ce nu este deloc ruşinos).
yogaesoteric.net