28. Cele zece mari realizări dătătoare de mari fericiri
1. Este o mare fericire să realizezi în mod direct că Spiritul Nemuritor – ATMAN, care este comun tuturor fiinţelor umane este inseparabil de Spiritul Etern Infinit (PARAMATMAN) universal al lui DUMNEZEU.
2. Este o mare fericire să realizezi cu adevărat că Realitatea Ultimă este fără de calităţi(54).
3. Este o mare fericire să realizezi că în infinita Cunoaştere a Realităţii Ultime de dincolo de gândire, toate diferenţele SAMSARA-ei (lumi fenomenale, efemere) sunt inexistente.
4. Este o mare fericire să realizezi că în starea primordială (sau NECREATĂ) a Spiritului Nemuritor – ATMAN, nu mai există nici un proces mental perturbator.(55)
5. Este o mare fericire să realizezi că în Starea Adevărului fundamental (DHARMA-KAYA) acolo unde spiritul şi materia sunt inseparabile, nu mai există nici persoana care să formuleze teorii, nu mai există vreun suport al teoriilor(56).
6. Este o mare fericire să realizezi că în starea de perfectă comuniune spirituală cu DUMNEZEU în care naşterea, moartea şi orice formă de schimbare sunt transcense (SAMBHOGA-KAYA) nu există nici naştere, nici moarte, nici transformare, nici nimic care să se schimbe, iar acolo compasiunea infinită emană din ea însăşi.(57)
7. Este o mare fericire să realizezi că în NIRMANA-KAYA (divinul corp al încarnării), Cel emanat din El însuşi, nu mai există nici un sentiment de dualitate.(58)
8. Este o mare fericire să realizezi că în DHARMA-CHAKRA (roata legii divine), nu mai există nici o bază care să susţină doctrina nemuririi sufletului.(59)
9. Este o mare fericire să realizezi că în Compasiunea Divină Infinită (a BODHISATTVA-şilor) nu mai există nici restricţii şi nici vreo urmă de parţialitate.
10. Este o mare fericire să realizezi că deşi străveche, chiar şi în prezent, Calea Eliberării Supreme, pe care toţi Marii înţelepţi yoghini şi BUDDHA-şii au străbătut-o, continuă să existe mai departe, mereu aceeaşi şi mereu deschisă celor care aspiră cu adevărat să păşească pe ea. Este o mare fericire ca şi tu să realizezi în mod direct acest mare adevăr Ultim.
Acestea sunt cele 10 mari realizări dătătoare de mari fericiri.
(54)Calităţile sunt exclusiv SAMSARA-ice (sunt caracteristice lumii fenomenale) şi prin urmare aparţin doar universului fenomenal, efemer. Realitatea Ultimă , „Cea care este pentru că este”, nu poate fi niciodată caracterizată în vreun fel, căci permanent ea transcende dualitatea.
(55)În procesul de Cunoaştere (sau de realizare) a Realităţii Ultime, toate adevărurile parţiale sau relative sunt recunoscute ca părţi sau faţete ale aceluiaşi Adevăr Unic şi nici un fel de diferenţieri nu mai sunt posibile, cum ar fi spre exemplu acelea care conduc la apariţia antagonismelor între unele religii sau secte care sunt poate fiecare în posesia unei anumite părţi din ADEVĂR.
(56)Atunci când ne aflăm în faza în care se caută un adevăr, fie el fizic ori spiritual, teoriile sunt esenţiale, dar atunci când în cele din urmă adevărul a fost găsit, imediat după aceea toate teoriile care descriu acel ADEVĂR devin inutile. La fel stau lucrurile şi în starea de perfectă iluminare divină. În consecinţă în DHARMA.KAYA sau Starea Adevărului fundamental nici o teorie nu este necesară şi nici nu mai poate fi concepută.
(57)SAMBHOGA-KAYA sau corpul divin în mod perfect înzestrat, simbolizează starea de perfectă comuniune spirituală (care este asemănătoare cu starea de comuniune a sfinţilor) în care există toţi BODHISATTVA-şii atunci când nu sunt încarnaţi pe pământ. Această stare este o primă reflectare emanată în sine din DHARMA-KAYA iar SAMBHOGA-KAYA este o stare în care naşterea, moartea şi schimbarea sunt complet transcense.
(58)NIRMANA-KAYA sau divinul corp al reîncarnării este de fapt corpul unui BODDHISATTVA încarnat sau, cu alte cuvinte, este cea de-a doua reflectare a lui DHARMA-KAYA (Starea Adevărului fundamental). În extazul stării transcendente de SAMADHI (extaz divin), când yoghinul realizează DHARMA-KAYA (Starea Adevărului fundamental), mentalul său fuzionează subtil cu sursa sa. În starea de NIRMANA-KAYA (divinul corp al reîncarnării) toate dualităţile se topesc în unitate, sufletul, mintea şi materia, numenalul şi fenomenalul se contopesc atunci în Divin. Acest adevăr este perfect realizat de către BODDHISATTVA (Stăpânul perfect al compasiunii), chiar dacă el este încarnat pe pământ.
(59)Adevărurile proclamate de BUDDHA sunt simbolizate prin DHARMA-CHAKRA (Roata Legii Divine) pe care se consideră că el a pus-o în mişcare în prima sa predică în Parcul Gazelelor din Benares. În ceea ce priveşte Doctrina Sufletului, trebuie să menţionăm că una din specificităţile învăţăturii lui BUDDHA care o distanţează de toate celelalte mari religii şi doctrine spirituale ale lumii, constă în credinţa VĂDIT ERONATĂ a inexistenţei Sinelui Suprem Etern (Atman). Dacă admitem conform BIBLIEI că DUMNEZEU l-a făcut pe om „DUPĂ CHIPUL ŞI ASEMĂNAREA SA” cum ar fi fost atunci posibil ca DUMNEZEU să nu pună în om o scânteie nemuritoare din Spiritul Său Etern prin a cărei revelare interioară să poată apoi omul să-L regăsească pe TATĂL Său Suprem (DUMNEZEU)?
yogaesoteric.net