Gesturile simbolice (MUDRA-ELE)
Practicanţii tantrici îşi încarcă universul cu numeroase semnificaţii simbolice, deşi scopul lor suprem este acela de a transcende orice concepte şi înţelesuri. Totuşi în interesul sadhana-ei, lumea omului obişnuit se dovedeşte prea îngustă şi trebuie complet reconceptualizată, pentru a se putea acomoda la bogatele experienţe ale călătorului pe calea tantrică. Astfel, lumea tantrika-şilor este – ca să spunem numai atât – absolut distinctă de lumea locuită de neiniţiaţi. Unul din aspectele ritualului tantric, deosebit de bogat în simbolism, se referă la numeroasele gesturi manuale cunoscute sub numele de „sigilii” (mudra-e).
Această practică îşi are incontestabil originea în timpul preoţilor vedici, dar a fost mult elaborată în timpul ascensiunii Tantrei, pe la jumătatea primului mileniu după Christos. Termenul de mudra mai este folosi şi pentru a indica: anumite posturi corporale din hatha-yoga; partenerul sexual feminin din ritualul sexual tantric; cerceii mari pe care îi purtau membrii anumitor grupări tantrice, îndeosebi kanphata-şii (veterani ai hatha-yogăi); şi grâul încolţit (despre care se crede că are virtuţii afrodisiace).
Gesturile manuale simbolice ( hasta-mudra) sunt folosite în iconografie, dans, adorare (puja), recitare (japa) şi meditaţie (dhyana), precum şi în ritualurile magice. Potrivit etimologiei tradiţionale, termenul de mudra este legat de rădăcina verbului mud, care înseamnă „a bucura”. Se crede că mudras-urile (sigiliile) le fac plăcere zeităţilor, întrucât sigilează legătura dintre ele şi adepţi. După cum afirmă Mantra-Yoga-Samhita: „Înţelepţii o numesc mudra deoarece ele le bucură pe zeităţi şi elimină toate păcatele”. Cercetătorul american Douglas Renfrew Brooks, care a studiat în profunzime tradiţia Shri-Vidya, a remarcat că prin practicarea mudra-ei sau mudra-lor unei zeităţi, practicantul „creează o manifestare fizică şi o reprezentare vizuală a formei divine”. Mudra este deopotrivă o expresie a identificării lui tantrika cu zeitatea tutelară şi o manieră de a aprofunda această fuziune. Ea este „un joc al degetelor”, după cum a tradus termenul un savant, dar numai în sensul profund de oglindire la nivel uman al jocului divin (lila), care este jocul dintre Conştiinţa infinită şi Energia infinită.
În mod analogic, am putea să vorbim despre gestul creştinesc al crucii, care are o valoare magică ocultă pentru creştini, punându-i la unison pe cei care realizează acest gest sfânt cu conştiinţa christică.
Degetele au o simbolistică legată de cele cinci elemente, ceea ce dezvăluie semnificaţia cosmică a mâinilor. După cum explică în continuare Brooks, prin realizarea unei mudra practicantul dobândeşte puterea asociată cu aspectul particular al zeităţii pe care îl exprimă simbolic aceasta. Mudra-ele nu sunt simple creaţii ale unei minţi inventive, ci au fost plăsmuite spontan de adepţii aflaţi în transă. Regăsim acest adevăr în comentariul Vimarshini, al lui Kshemaraja, la Shiva-Sutra. Autorul citează aici o lucrare mai veche, Trika-Sara:
„Înţeleptul este caracterizat (mudritah) întotdeauna de sigilii (mudra), care se manifestă spontan prin corpul său. El singur merită denumirea de deţinător al sigiliilor (mudra-dhara). Ceilalţi sunt doar deţinători ai oaselor lor [adică oaselor degetelor lor, îmbinate într-un anumit gest].”
Gesturile manuale simbolice sunt cunoscute şi în afara Indiei, şi ele ţin de gramatica ritualului. În India, ele au fost folosite în timpuri imemoriale. Mai târziu, ele au fost aplicate şi inclusiv în domeniul artistic. Au fost sculptate şi pictate, ca simboluri ale reprezentării iconografice a zeităţilor şi fiinţelor superioare, caracterizând anumite aspecte ale funcţiilor lor cosmice şi terestre.
Ulterior, imaginaţia artistică a îmbogăţit încă şi mai mult practica ritualului. De altfel nu trebuie să uităm că artiştii au fost priviţi de tradiţie ca nişte yoghini, actul artistic fiind realizat de aceştia cu aceeaşi dedicaţie şi focalizare ca şi acelea ale unui practicant spiritual. Aşadar, arta tradiţională indiană poate fi privită ca o formă de Yoga.