Sistemul Tridosha şi constituţiile umane
În cadrul sistemului medical Ayurveda, termenul Tridosha este utilizat ca referire la întregul ansamblu de cunoştinţe, noţiuni, categorii, descrieri şi clasificări al cărui element central este sistemul celor trei factori fundamentali de sănătate sau de boală (cele trei dosha-uri), numit uneori, pe scurt, „teoria Tridosha”. Teoria a fost formulată de către practicienii ayurvedici din antichitate, în urma observării atente şi îndelungate a legilor care guvernează Natura (Prakriti), ea fiind totodată o aplicare directă a Legii universale a uniformităţii naturii.
Cele trei DOSHA-uri
În conformitate cu această lege a corespondenţei dintre microcosmosul fiinţei umane şi Macrocosmos, cele trei forţe subtile vitale primare VATA, PITTA şi KAPHA reprezintă trei manifestări distincte prezente în microcosmosul uman, ele fiind similare cu trei manifestări distincte care există la nivel macrocosmic:
– manifestării lui VATA DOSHA în microcosmosul uman îi corespunde la scara Macrocosmosului forţa subtilă vitală universală prana;
– manifestării lui PITTA DOSHA în microcosmosul uman îi corespunde la scara Macrocosmosului forţa subtilă universală a Soarelui sau influxul subtil solar;
– manifestării lui KAPHA DOSHA în microcosmosul uman îi corespunde la scara Macrocosmosului forţa subtilă universală a Lunii sau influxul subtil lunar.
Aceste trei forţe subtile vitale universale au rolul de a susţine şi de a anima întregul Univers, deci și fiinţa umană, prin intermediul celor trei funcţii generale ale lor, şi anume:
– mişcarea, eliberarea sau uşurarea – funcţie generală corespunzătoare atât forţei fundamentale a vieţii (prana) cât şi – la nivel individual – lui VATA DOSHA;
– expansiunea sau transformarea – funcţie generală corespunzătoare atât forţei subtile universale a Soarelui cât şi – la nivel individual – lui PITTA DOSHA;
– receptivitatea sau stabilitatea – funcţie generală corespunzătoare atât forţei subtile universale a Lunii cât şi – la nivel individual – lui KAPHA DOSHA.
Toate mişcările care se desfăşoară în interiorul fiinţei umane, întreaga activitate bio-elecrtomognetică, precum şi transportul continuu al substanţelor nutritive sau al diferiţilor constituenţi în organism sunt susţinute şi controlate de VATA DOSHA.
PITTA DOSHA reprezintă principiul transformării (focul individual) şi tocmai de aceea susţine şi controlează procesele de transmutare, de ardere, de metabolizare şi, în general, orice fel de proces de transformare chimică din organism.
KAPHA DOSHA corespunde principiului apei în organism şi are rolul de a menţine şi de a controla fluidele corporale, procesele de creştere a ţesutului şi a organismului în general, precum şi puterea vitală, forţa şi rezistenţa acestuia.
Cele trei forţe subtile vitale fundamentale VATA, PITTA şi KAPHA sunt prezente în orice formă de viaţă, determinând anumite tipuri constituţionale, care au o anumită predominanţă. Astfel, cuvântul sanscrit TRIDOSHA este uneori utilizat pentru a indica starea în care ele sunt prezente într-o anumită fiinţă umană, în proporţii aproape egale, determinând astfel prezenţa tipului constituţional mixt egal.
Echilibrul DOSHA-urilor este necesar pentru starea de sănătate a trupului, în timp ce dezechilibrarea lor contribuie la procesul de îmbolnăvire. Într-o viziune mult simplificată KAPHA poate fi considerată „apa corporală” sau forţa vitală responsabilă de structurarea elementelor în corp, PITTA – „focul sau căldura corporală”, respectiv forţa vitală care guvernează metabolismul, iar VATA – „aerul corporal”, respectiv forţa vitală care guvernează orice mişcare din corp.
Funcţiile celor trei DOSHA-uri
KAPHA |
PITTA |
VATA |
Stabilitate | Căldură corporală | Mişcare | Lubrefiere | Digestie | Respiraţie, pulsaţiile inimii | Rezistenţa corpului | Foame şi sete | Funcţii motoare şi senzoriale | Iertare | Inteligenţă | Adaptabilitate |
Constituţia umană este determinată în funcţie de ponderea acestor trei DOSHA. Rezultă şapte tipuri constituţionale principale, după cum urmează: 1) KAPHA, 2) PITTA, 3)VATA, 4) KAPHA-PITTA, 5) KAPHA-VATA, 6) PITTA-VATA, 7) KAPHA-PITTA-VATA.
Tipul constituţional KAPHA are corpul bine dezvoltat, robust şi prezintă tendinţa de a se îngrăşa. Tenul este alb ca laptele. Pielea este rece şi umedă, părul este des, negru ca abanosul, iar ochii sunt de cele mai multe ori căprui. Digestia şi tranzitul intestinal al persoanei care prezintă acest tip constituţional sunt lente. Preferă alimentele calde, uscate, picante, amare şi astringente. Are o mare vitalitate şi rezistenţă fizică la efort. Tipul Kapha este calm, paşnic, iubitor, conciliant, tolerant. Când este dizarmonios, manifestă ataşamente, lăcomie, posesivitate.
Tipul constituţional PITTA are o statură medie, este atletic, suplu. Pielea sa este caldă, grasă, cu tendinţa de a se înroşi foarte uşor la soare şi la emoţii puternice. Transpiraţia sa este abundentă. Părul este roşcat, are tendinţa de încărunţire prematură, iar ochii au în general culoare verde. Digestia este rapidă şi are tendinţa de a consuma cantităţi mari de alimente şi lichide. Tipul PITTA este inteligent, pasional, are aptitudini de conducător. Emoţional tinde, atunci când este dizarmonios, spre mânie şi spre agresivitate. Gusturile sale preferate sunt: acru, sărat şi picant.
Tipul constituţional VATA este, în general, subţire, fie prea înalt, fie prea scund, cu articulaţii şi oase proeminente. Părul îi este cârlionţat, aspru, iar ochii au culoare albastră. Pielea este rece, uscată şi are tendinţa de a se crăpa. Apetitul şi digestia sunt variabile. Gusturile preferate în mod natural sunt: dulce, acru şi sărat. Somnul este superficial. Tipul VATA este creativ, agitat, instabil, plin de entuziasm, are o voinţa slabă şi tendinţa de a reacţiona prin frică în condiţii de stres.
yogaesoteric