Yoga şi parapsihologia
Practicile yoga susţinute cu perseverenţă conduc la obţinerea unor capacităţi extrasenzoriale – siddhis – care îi oferă fiinţei umane posibilităţi neobişnuite, neîntâlnite la omul comun. Aici se întâlneşte practica Yoga cu parapsihologia.
În tradiţia milenară yoghină, există o ramură a practicii denumită Siddha-Yoga care are drept scop dezvoltarea capacităţilor paranormale ale practicanţilor:
ANIMA – a deveni la voinţă tot atât de mic ca şi un atom (ANU = atom – limita de divizibilitate a spaţiului).
LAGHIMA – a nu mai avea la voinţă greutate (consecinţă – levitaţia). Cheia este “a avea o frecvenţă de vibraţie extrem de elevată”.
MAHIMA – a deveni la voinţă extrem de mare, cuprinzând întreg universul. Cel care dobândeşte acest SIDDHI este atotcuprinzător, percepe fidel multiplicitatea fenomenelor, aspectelor, ca şi cum se petrec în el însuşi. “A putea fi onorat şi a servi toate fiinţele”.
GARIMA – a putea fi foarte greu la voinţă, imposibil de mişcat, ridicat. În unele tratate este omisă şi înlocuită cu karma vasayita- puterea mentală care permite la voinţă să ne simţim întotdeauna şi oricând perfect mulţumiţi. Corespunde unui anumit nivel spiritual.
PRAPTI – a ne transfera integral, la voinţă, cu conştiinţa, nu contează unde. Cel care realizează aceasta, indiferent de timp şi spaţiu, trăieşte stările legate de această deplasare ca şi cum s-ar găsi acolo.
PRAKAMYA – a ne vedea dorinţele de orice fel realizându-se. Adeptul poate oricând să facă să se manifeste vizibil sau invizibil orice dorinţă. Prin puterea sa el pătrunde şi atrage irezistibil către sine acele lucruri dorite. Implică o capacitate de control la nivel cauzal.
VASHITVA– stăpânirea tuturor creaturilor, fenomenelor şi elementelor într-un mod neobişnuit. Prin această putere yoghinul poate acţiona asupra fiinţelor din toate lumile, indiferent dacă aceasta aparţine trecutului, prezentului sau viitorului; el poate domina vântul, ploaia; poate construi tot ceea ce vrea prin puterea sa.
ISHITVA – “nobila şi uimitoarea domnie”. Yoghinul poate hotărî cursul tuturor fenomenelor şi are o glorie extraordinară. El are putere asupra formării, menţinerii şi dispariţiei tuturor fiinţelor şi locurilor; el poate face de asemeni să apară (materializându-se), să se menţină, să trăiască şi să dispară noi fiinţe şi lucruri.
În afara acestor opt puteri, adeptul dobândeşte de asemeni “perfecţiunile fizice ale formei, farmecul magnetic, forţa uimitoare a voinţei şi fermitatea de nezdruncinat” (YOGA ANKA).