Adevărurile si falsurile lumii Wiki (II)

de Philip Coppens
articol tradus din revista Nexus Magazine, ediţia engleză


Citiţi aici prima parte a acestui articol:
Adevărurile şi falsurile lumii WIKI (I)

Când minciunile au dus la închiderea unor oameni nevinovaţi

În cazurile descrise anterior, putem spune că doar câteva ego-uri fuseseră zdrobite. Dar în 21 aprilie 2007, Robert Fisk publică în ziarul englez The Independent povestea istoricului şi scriitorului turc Taner Akcam. Acesta era supus persecuţiilor politice în ţara sa din cauza dezvăluirilor pe care le-a făcut despre genocidul din Armenia. Nu este de mirare că prezentarea sa pe Wikipedia a fost vandalizată, introducându-se afirmaţia falsă că Akcam ar fi fost membru al unui grup terorist. Din cauza acestei informaţii, istoricul turc a fost arestat de poliţia canadiană de frontieră pe 17 februarie 2007. Această păţanie este acum menţionată pe pagina respectivă din Wikipedia, care în prezent poate fi doar editată de către utilizatorii înregistraţi – deşi oricine se poate în continuare înregistra în mod gratuit, iar înregistrarea păstrează doar câteva indicii despre persoana care a făcut modificarea şi nimic mai mult.

Taner Akcam i-a scris lui Fisk, afirmând: „În plus faţă de investigaţiile penale la care sunt supus (legea 301) în Turcia, aici în SUA se desfăşoară o campanie plină de ură împotriva mea, iar ca rezultat al acesteia nu mai pot călători peste graniţă. Recenta mea detenţie în aeroportul din Montreal – în aparenţă datorată inserărilor anonime din biografia mea de pe Wikipedia – îmi semnalează o nouă etapă, oarecum înspăimântătoare, a campaniei de intimidare din Turcia, intensificată după publicarea cărţii mele, în noiembrie 2006.”      

Fisk povesteşte în continuare: „Akcam a fost pus în libertate, dar reflecţiile sale cu privire la acest incident foarte alarmant merită a fi reţinute: «Este puţin probabil că un ofiţer canadian de la imigrări a aflat că veneam la Montreal şi, din proprie iniţiativă, a făcut cercetări despre mine pe internet, a descoperit versiunea (eronată) din biografia mea de pe Wikipedia, a tipărit-o pe data de 16 februarie şi apoi mi-a prezentat-o ca rezultat.»

„Dar situaţia aceasta nu s-a oprit aici. Înainte de prima lui vizită în Canada, două site-uri turco-americane susţinuseră că „acţiunile teroriste” ale lui Akcam ar trebui investigate de autorităţile de imigrare americane. Şi astfel, două zile mai târziu, Akcam a fost reţinut încă o dată – de către ofiţerii americani de securitate din aeroportul din Montreal, înainte de decolarea avionului său din Montreal cu destinaţia Minnesota.”

„Cu această ocazie, el afirmă că ofiţerii americani de la US Homeland Security, care îşi desfăşoară activitatea în aeroportul canadian, l-au avertizat: «Domnule Akcam, dacă nu apelaţi la un avocat pentru a corecta aceste informaţii de pe Internet, fiecare intrare şi fiecare ieşire  din ţară va deveni problematică. Vă recomandăm să nu mai călătoriţi în tot acest timp şi să încercaţi să eliminaţi această informaţie din dosarul dumneavoastră.»

„Deci să spunem lucrurilor pe nume,” a continuat Fisk. „Se pare că acum autorităţile americane şi canadiene reţin nevinovaţi pe bazele declaraţiilor pline de ură de pe internet. Iar nevinovatul – vinovat până la proba contrarie, presupun – este cel care trebuie să plătească avocaţi pentru a se proteja de Homeland Security şi de internet. Dar aşa cum afirmă şi Akcam, se pare că nu putem face nimic altceva,” a concluzionat el.

În calitatea sa de „tribună” de la care s-a făcut această propagandă, Wikipedia ar trebui să-şi recunoască partea sa de vină.

Revelaţiile WikiScanning

Cazul Akcam a evidenţiat câteva probleme serioase cu cel de-al doilea principiu pe care se bazează WikiWorld: toleranţa. Însă cum rămâne cu declaraţiile sforăitoare ale lui Sarfatti, cum că Wikipedia este „Ministerul Adevărului” – adică, de fapt, al  Minciunilor?! Pe 14 august 2007, ziarul Wired a anunţat că Virgil Griffith, absolvent al universităţii CalTech (specializat în calculatoare şi reţele neuronale) a pus la punct „Wikipedia Scanner”, un program care „oferă utilizatorilor o bază de date de căutare care asociază milioane de editări anonime ale Wikipedia-ei şi organizaţiile care, cel puţin aparent, le-au postat, printr-un sistem de referinţe încrucişate care leagă editările cu posesorii IP-urilor respective.”

Pe site-ul său (http://virgil.gr/31.html), autorul acestui program declară: „Mi-a venit această idee atunci când am aflat despre unii senatori prinşi că şi-au curăţat paginile lor de pe Wikipedia, eliminând toate informaţiile compromiţătoare.”  Griffith a fost de asemenea contrariat când a descoperit că, pe 17 noiembrie 2007, un utilizator anonim Wikipedia a şters 15 paragrafe dintr-un articol despre compania Diebold, care comercializează maşini electronice de vot. Astfel, o întreagă secţiune care critica maşinile de vot ale companiei a dispărut complet. Griffith a urmărit respectivele modificări şi a descoperit că IP-ul de pe care ele au fost făcute aparţinea unui calculator chiar din birourile companiei Diebold.

Wired a tras concluzia că utilizarea noului program de minerit de date (data-mining) a făcut posibilă conexiunea dintre milioanele de intrări anonime ale Wikipedia-ei şi sursele lor, şi pentru prima dată a oferit „date concrete în sprijinul bănuielilor persistente, dar nedovedite anterior, referitoare la manipularea informaţiilor. Anterior ieşiseră la suprafaţă numai frânturi de dovezi în anumite cazuri specifice.” Pe scurt, Griffith i-a dat dreptate lui Sarfatti şi celor care au emis teorii ale conspiraţiei.

Griffith a făcut lista companiilor, corporaţiilor şi departamentelor guvernamentale care au abuzat de „încrederea” Wikipedia-ei în special pentru a înlocui adevăruri incomode cu propaganda de faţadă favorabilă unei anumite părţi interesate, dar defavorabilă adevărului faptic şi obiectivităţii. În locul informaţiilor corecte, aceste organizaţii au postat date fără fundament real, cu o faţadă de „relaţii publice” care serveşte doar interesele părţilor implicate.
Pagina WikiScanner (vezi http://wikiscanner.virgil.gr/) listează o serie de „favoriţi” care includ CIA, Vaticanul şi Biserica Scientologică. Ne-am putea aştepta ca CIA să fie pe locul 1 printre dezinformatorii care utilizează acest mijloc de propagandă, dar acest raţionament ar fi mult prea primitiv: o agenţie multimiliardară cu o experienţă de peste 6 decenii are cu siguranţă la dispoziţie metodologii cu mult mai bune şi mai greu de detectat.

Interesant şi întrucâtva amuzant este faptul că în articolul despre profilul preşedintelui iranian Mahmoud Ahmadinejad, un funcţionar al reţelei CIA a adăugat exclamaţia „Wahhhhhh!” înaintea secţiunii despre obiectivele politice ale conducătorului iranian. Editorul anonim a primit un avertisment: „Ai vandalizat recent un articol Wikipedia şi eşti rugat încetezi cu acest comportament.” Se pare că un funcţionar al CIA a intervenit de asemenea în profilul lui Oprah Winfrey – o editare care, din fericire, a apărut în timpul unei pauze de prânz.

Şi mai interesant este că WikiScanner a dezvăluit faptul că Vaticanul a editat intrări despre Gerry Adams, liderul organizaţiei Sinn Fein. Editarea în cauză se referă  la eliminarea link-urilor către nişte articole apărute în presă în 2006, care afirmau că amprentele degetelor şi mâinilor lui Adams fuseseră descoperite pe o maşină implicată într-un caz de crimă dublă, în 1971. Purtătorul de cuvânt al Vaticanului, preotul iezuit Federico Lombardi, a declarat pe postul radio al Vaticanului în data de 17 august 2007 că acuzaţiile care susţineau că Sfântul Scaun a urmărit în mod intenţionat să manipuleze enciclopedia „… sunt lipsite de seriozitate şi logică. Este absurd chiar să gândim că această iniţiativă ar fi putut fi luată în considerare.” Forţat să dea explicaţii, el a mai declarat că în Vatican există multe calculatoare şi că oricine ar fi putut să aibă acces, de pe acestea, la Wikipedia.

La fel de interesant este că un computer aparţinând companiei American Airlines (AA) a fost folosit pentru a face o modificare semnificativă în legătură cu evenimentele din 11 septembrie. Intrarea originală citează: „Două avioane ale American Airlines au fost deturnate şi s-au prăbuşit în timpul atacului terorist din 11 septembrie 2007: zborul 77 al American Airlines (un Boeing 757) şi zborul 11 al American Airlines (un Boeing 767)” – la care un angajat al AA a adăugat (cam agramat): “Deşi acestea erau curse zilnice înainte şi cu o lună după 11 sept 2001. Nici zborul 11 şi nici 77 nu au fost programate pe data de 11 septembrie 2001. În înregistrările păstrate la biroul de statistică a Zborurilor (http://www.bts.gov/gis/) nu apare niciunul dintre cele două zboruri în ziua aceea.” (Vezi http://www.prisonplanet.com/articles/august2007/260807_b_airlines.htm.) Şi ce are aceasta de-a face cu noi?

WikiScanner a evidenţiat în mod special faptul că cel mai multe abuzuri vin din partea corporaţiilor şi a politicienilor. Conform ziarului britanic Independent  din 18 august 2007, Wal-Mart a eliminat câteva declaraţii despre procedurile sale de angajare şi, din nou, în octombrie 2005 o persoană folosind un computer al companiei Diebold a eliminat paragrafe despre Walden O’Dell, directorul executiv al companiei, care dezvăluia faptul că acesta a fost unul dintre finanţatorii cei mai importanţi ai lui George W. Bush. O asemenea eliminare ar putea fi văzută ca o rescriere a istoriei. Chiar dacă editările nu sunt corecte, politica Wikipedia-ei ar trebui să fie să insereze o menţiune „neconfirmat” sau alte declaraţii în acest sens.

Ziarul Independent, împreună cu multe alte surse media a menţionat şi alte abuzuri. Programul lui Griffith a depistat de altfel că un computer aparţinând Partidului Democratic al Statelor Unite a fost folosit pentru a face modificări în site-ul talk-show-ului de dreapta prezentat de Rush Limbaugh. Modificările l-au prezentat pe domnul Limbaugh ca fiind un „idiot”, un „rasist”, şi un „fanatic”, iar despre audienţă afirmă: „Majoritatea dintre ei sunt de-a dreptul retardaţi.”

O adresă IP care aparţine mega-corporaţiei petroliere ExxonMobil a fost folosită pentru o conexiune care a eliminat informaţiile de pe Wikipedia referitoare la dezastrul produs de deversarea de petrol în urma naufragiului petrolierului Exxon Valdez. O declaraţie conform căreia compania „nu a plătit încă cele 5 miliarde de dolari reprezentând daunele deversării, sumă pe care le-o datorează celor 32.000 de pescari din Alaska,” a fost înlocuită cu referinţe despre sumele care au fost deja plătite ca despăgubiri.

Partidul republican a modificat articolul de pe Wikipedia despre Partidul lui Saddam Hussein, Ba’ath, afirmând că invazia SUA în Irak nu este o „ocupaţie”, ci o „eliberare” – cel mai elocvent exemplu de „ministeriat al adevărului” care cenzurează ştirile de pe acest site.

De asemenea WikiScanner a dezvăluit că un computer înregistrat la Dow Chemical Company a şters o secţiune cu privire la dezastrul chimic Bhopal din 1984 (care în final a provocat moartea a 22.000 oameni) care s-a petrecut la o platformă operată de Union Carbide, actualmente aparţinând companiei Dow.

Un alt caz raportat este cel al Barbarei Alton, asistentă la episcopia prelatului Charles Bennison, care a şters informaţii despre ascunderea unui abuz sexual asupra unui copil, declaraţii cu privire la deturnarea de către episcop a 11,6 milioane de dolari din fonduri de caritate şi mărturii despre alte scandaluri. Când i s-a cerut să dea explicaţii, Alton a declarat că i se ordonase de către preşedintele episcopiei, Katherine Jefferts Schori să şteargă acele declaraţii.
    
WikiScanner a mai dezvăluit că personalul departamentului primului ministru australian şi al cabinetului acestuia (PMC) modificase articole din enciclopedie pe teme precum afacerile cu „copiii de peste graniţă” aşa cum a dezvăluit ziarul Sydney Morning Herald în data de 24 august. Primul ministru John Howard a declarat că el nu a solicitat nimănui din cadrul personalului său să editeze acele informaţii.

WikiScanner a demonstrat de asemenea că personalul Departamentului de Apărare al Australiei a operat mai mult de 5.000 de modificări în Wikipedia, dar ziarul Herald a scris că utilizatorii din Departamentul de Apărare au acum accesul blocat şi nu mai pot edita intrări (de notat că un acelaşi  IP poate fi folosit de către mai multe departamente). Comentând aceste informaţii la postul de radio ABC News, directorul de la Electronic Frontiers Australia, Dale Clapperton, spunea: „Trebuie de asemenea să ne întrebăm dacă este un mod responsabil şi rezonabil de a cheltui banii contribuabililor pentru a plăti unii funcţionari publici doar pentru ca aceştia  să cureţe articolele din Wikipedia, folosind deci banii contribuabililor numai pentru a face public un punct de vedere care este pe placul liderilor actuali.”

Într-un raport publicat în ziarul Herald din data de 30 august, secretarul cabinetului primului ministru a declarat că IP-ul respectiv nu  aparţinea departamentului său, ci companiei de comunicaţii Macquarie Telecom – o afirmaţie despre care experţii şi reporterii ziarului Herald consideră că este puţin probabilă, declarând că au mai multe dovezi şi nu doar o adresă IP pe baza cărora au identificat cabinetul australian ca fiind sursa respectivei postări.

Armă de dezinformare

Chiar înainte ca WikiScanner să capteze atenţia mass-mediei pe la mijlocul lui august 2007, a mai fost un incident corelat cu Wikipedia care a trecut aproape neobservat, deşi ar fi meritat mult mai multă atenţie, şi aceasta pentru că dovedea faptul că agenţiile de spionaj foloseau Wikipedia în scopuri de dezinformare.
     
Daniel Brandt a publicat un rezumat al evenimentelor respective pe site-ul The Wikipedia Review, pe 1 august. Incidentul respectiv îl implica pe Pierre Salinger. Acesta a fost secretar de presă la Casa Albă în timpul mandatelor preşedinţilor Kennedy şi Johnson, senator de California în 1964 şi managerul campaniei prezidenţiale a lui Robert Kennedy. Salinger a mai fost şi un renumit  jurnalist de investigaţii care realizat multe anchete importante. În perioada când lucra în Londra, el a investigat explozia zborului Pan Am 103 din Lockerbie, Scoţia din decembrie 1988, care a ucis 270 de oameni. El şi colaboratorul său, John K. Cooley, au angajat-o pe Linda Mack, o tânără absolventă, să-i ajute la investigaţii.

În urma acestor investigaţii, a fost citat ca martor în procesul de la Cam Zeist, în noiembrie 2000, unde a declarat: „Ştiu că aceşti doi libanezi nu au nimic de a face cu atentatul. Ştiu cine a făcut-o şi ştiu exact şi de ce a făcut-o”, a afirmat acesta, crezând că judecătorul îl va lăsa să prezinte mărturiile. Dar Lord Suterland, judecător în acest proces, pur şi simplu i-a cerut să părăsească boxa martorilor. Salinger a întrebat: „Aceasta este tot? Nu-mi permiteţi să spun adevărul? Staţi un moment; ştiu exact cine a făcut-o. Ştiu cum s-a petrecut aceasta.” „Dacă vreţi să demonstraţi ceva, puteţi să faceţi aceasta în altă parte, dar cu părere de rău vă spun că nu aveţi voie să faceţi aceasta aici, în această instanţă”, l-a întrerupt Lord Sutherland.

Şi ce anume are această poveste în comun cu Wikipedia? „Slim Virgin” (virgina cea slabă) fusese votată ca fiind cel mai abuziv adiministrator al Wikipedia-ei. Ea a intrigat atât de mulţi editori, încât unii dintre ei şi-au reunit eforturile pentru a-i depista adevărata identitate. Încercările de a o identifica prin intermediul tehnologiei internetului au eşuat. Acest fapt în sine era destul de suspect, aşa cum sublinia site-ul WikiScanner. Conform declaraţiilor unui membru al echipei care a investigat acest caz, Slim Virgin „cunoaşte foarte bine internetul şi şi-a  ascuns cu scrupulozitate urmele.”  Întrebarea aşadar era: de ce?

Daniel Brandt a pus cap la cap, cu multă răbdare, mici indicii despre Slim Virgin şi le-a postat pe website-ul lui. În cele din urmă, doi cititori au identificat-o ca nefiind alta decât Linda Mack, tânăra absolventă pe care Salinger o angajase. Apariţia numelui ei într-un asemenea context a fost desigur de mare interes. Dar aceasta nu a fost tot.

Cooley, colaboratorul lui Salinger în investigaţiile de la Lockerbie, i-a trimis o scrisoare lui Brandt, care a fost publicată pe The Wikipedia Review în data de 4 octombrie 2006. El a scris, printre altele, că Mack „…a declarat că a pierdut un prieten/iubit în explozia zborului PanAm 103 şi de aceea s-a implicat în anchetă. ABC News i-a plătit călătoria, toate cheltuielile şi de asemenea şi un salariu… O dată ce au apărut cei doi suspecţi libanezi, ea părea că urmăreşte să îndrepte cercetările în direcţia lui Qaddafi (colonelul Muammar al-Qaddafi, preşedintele libanez), deşi existau nenumărate mărturii, înainte şi după procesul lui Megrahi şi Fhimah din Olanda, cum că alţii au fost implicaţi, probabil finanţaţi de anumite cercuri de interese din Iran… Salinger a început să creadă că Linda lucra pentru MI5 încă de la început; desemnată de fapt pentru a investiga explozia Pan Am 103 şi de asemenea pentru a se infiltra şi de a ne monitoriza…”

Imediat după ce John Cooley l-a contactat pe Brandt, Linda Mack l-a contactat pe Cooley şi l-a rugat să nu-l susţină pe Brandt în eforturile sale de a o demasca. Astfel că toate bănuielile despre adevărata identitate a lui Slim Virgin au dispărut apoi, cât despre motivele ei…

Adevăruri incomode

Aşadar, bine aţi venit în WikiWorld, tărâmul în care adevărurile incomode pot fi eliminate cu mare uşurinţă, în timp ce informaţii eronate – minciuni şi declaraţii false convenabile – pot fi introduse în enciclopedie, cu refulări emoţionale şi chiar cu consecinţe grave pentru cei implicaţi.

Acesta este deci Ministerul Adevărului al timpurilor noastre care împreună cu mincinoşii şi unii oameni fără niciun dubiu labili mental, a fost însărcinat să rescrie istoria. Se auto-etichetează ca fiind „Free Encyclopedia” (enciclopedia liberă), dar probabil că ar fi mai bine ca lumea să se dispenseze de această enciclopedie înainte ca mai vechiul proverb să se schimbe în: „Există minciuni, minciuni blestemate şi statistici, iar mai apoi e Wikipedia.”

Problema cu Wikipedia nu este că ea există, ci că a devenit piatra de temelie pentru căutătorii de informaţii de pe internet, care copiază orbeşte din articolele de pe Wikipedia, presupunând în mod naiv că acestea sunt neutre şi corecte. A devenit „Ministerul Informaţiilor”, „un magazin de informaţii” de pe internet, dar ar fi bine ca nimeni să nu se mai lase păcălit. Wikipedia face treaba dezinformatorilor, fiind răspunzătoare de împrăştierea unor declaraţii false şi de eliminarea dezvăluirilor incomode într-un mod mai uşor, mai direct şi chiar într-un mod anonim. Minciunile şi Wikipedia, într-adevăr…

Despre autor:     
Philip Coppens este editor şef al website-ului Conspiracy Times  (http://www.conspiracy-times.com). El a contribuit în prealabil cu 9 articole la Nexus, cel mai recent articol fiind „Archaeological Trench Warfare at Glozel” (vezi 14/05). Noua sa carte, “The New Pyramid Age”, este revăzută în această ediţie. Website-ul lui Philip Coppens se află la adresa http://www.philipcoppens.com/ şi poate fi contactat la mailto:info@philipcoppens.com.

Citiţi şi:
Televiziunea, factor determinant al gândirii umane
Trucaje grosolane şi ştiri regizate în reportajele marilor agenţii de presă

yogaesoteric
decembrie 2008

        

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More