Al-Kindi și viziunea arabă primară asupra divinității
Deși filosofia își are originea în Grecia, de-a lungul secolelor dezvoltându-se cu preponderență în Europa, nu trebuie să considerăm această arie ca fiind una exclusivă. Lumea arabă, mai ales în perioada sa de ascensiune, a contribuit la dezvoltarea matematicii, a astronomiei, a chimiei, a opticii, dar și a filosofiei, iar unul dintre cei mai importanți gânditori arabi a fost Abu Yusuf Ya‘qub ibn Ishaq Al-Kindi, care a trăit în zona Irakului modern, în jurul perioadei 800-870. Acesta a fost primul filosof de origine arabă care avea să exercite o influență semnificativă asupra culturii islamice prin prisma filosofiei.
Până la a-și defini propriile percepții, Al-Kindi a lucrat la traducerea scrierilor filosofilor greci, Aristotel având o influență majoră asupra viziunii sale. În viziunea gânditorului arab, filosofia este o incursiune către aflarea adevărului, iar cum Dumnezeu reprezintă primul adevăr, filosofia studiază în principal aspectele teologice.
În lucrarea sa principală, Despre filosofia primară, Al-Kindi dezvoltă următoarele idei despre divinitate:
– Dumnezeu este singurul aspect unic al universului: un animal este unic în sine, dar face parte dintr-o specie, un individ este unic, însă face parte din specia oamenilor, iar un corp, deși unic, este alcătuit din mai multe elemente; prin urmare, nimic, în afara lui Dumnezeu, nu este unic, fără a fi susceptibil multiplicării prin apartenența la un tot;
– Dumnezeu este singurul agent veritabil din lume, întrucât orice se produce este mijlocit de El, în timp ce toate celelalte elemente ale vieții acționează atât în ipostaza de cauzatori de evenimente, cât și ca mijloace de realizare a evenimentelor;
– Sufletul este o substanță nematerială, legată prin corp doar din cauza faptului că necesită un corp pentru a funcționa;
– Sufletul este comparat cu o corabie; în momentul în care corabia ancorează lângă o insulă, atunci când va reporni în voiaj, îi va lăsa în urmă pe pasagerii care nu se întorc la timp pentru îmbarcare; asemenea, un suflet care este mult prea atașat de lucrurile materiale va suferi ulterior, deoarece lucrurile materiale ne sunt luate, precum insula le este luată pasagerilor corabiei;
– Sufletul trebuie să se afle în căutarea stimulării facultăților superioare ale intelectului, întrucât atunci când o persoană moare, sufletul urmează a se detașa de corp și a supraviețui ca un component imaterial.
Deși ideile lui Al-Kindi în domeniul filosofiei politice nu au fost primite cu entuziasm în cultura arabă, influența acestuia rămâne una considerabilă prin prisma traducerilor realizate, cât și prin faptul că a deschis calea pentru dezvoltarea filosofiei în lumea arabă.
Citiți și:
Sufismul și învelișurile inimii
Să reflectăm la cugetările lui Socrate
yogaesoteric
12 decembrie 2017
Also available in: Français