Comedia pandemică
Aștept un producător să realizez o comedie pandemică. Personajele satelit le am, Chiolhannis, Orbanovici, Cuțu-Cuțu, Ară-Făt Frumos, Pânză de Velă, Dan Bârnă, Colos cu Picioare de Lut, iar toate se învârt în jurul personajului central, care este Corona Lisa, adică Moartea. Am și o moderatoare, Escatologica, foarte limbută, care turuie cuvintele de nu înțelegi nimic, fiindcă pariul meu este cu limbajul. De fapt, dacă ești atent la cum vorbesc alde Chiolhannis, mori de râs, nu e nevoie să mai inventezi nimic.
Se poate face un serial bun, foarte neaoș, o comedie macabră. Eu aștept de la americani să vină cu acest gen nou de comedie, ei sunt experți în comedia trăsnită. Comedia sofisticată a lansat-o Woody Allen, este în cheie personală, e marca lui, dar comedia trăsnită are o largă răspândire și e tare iubită. Urmăriți cum se reiau în prostie, non-stop, seriale ca „Prietenii tăi”, „Doi bărbați și jumătate”, „Familia Bundy”, „Plăcintă americană”, „Ridiculozaurii / Marea Țăcăneală” și altele, pline de aceleași clișee. Orice dialog este răsturnat, personajele sunt șablonarde, dacă le întrebi de ce stau, de ce nu fac nimic, „când faceți, măi, lucrul bine făcut?”, zic: „păi cum nu facem nimic, așteptăm”. Și așteptarea e o muncă, nu, e chiar o muncă grea, e nemuncă?!
Sau întrebați-o pe Judy, din comedia „Benjamin, recrut fără voie”, cu Goldie Hawn în rolul principal, de câte ori a fost căsătorită? Ea răspunde că de două ori, prima oară mariajul a ținut două săptămâni, iar a doua oară, în noaptea nunții, soțul a făcut infarct în timpul actului amoros și a murit! Ua, fac camaradele ei, și ce-i de făcut într-o astfel de situație?, întreabă ele. Să te înrolezi în armată, răspunde Judy/Benjamin. Tot filmul este plin de trăsnăi, după tipicul serialelor trăsnite. Chiar și filme serioase, care s-ar vrea niște pilde morale, ca „The Padre”, cu Tim Roth, nu fac excepție. Ba Moartea, mereu prezentă în acțiune, fiindcă personajele se împușcă între ele, este pigmentată cu poante, cu replici trăznite.
Acest tip de umor se află în realitate, în viață, și ne reliefează imaginea unei lumi trăznite, lumea în care trăim, care nu mai este normală. A fi normal este contra curentului, iar curentul este așa cum îl auzim pe Ară-Făt Frumos că gândește. Și când Chiolhannis emite câte o cugetare, e automat perlă, sparge tot orizontul. Nu vreau să-l citez, să nu mi se fure replicile. Dar e suficient să-l urmăriți ce declară el legat de pandemie și vă stricați de râs cât de ilogic poate fi. O frază de-a lui are o grămadă de inadvertențe. Chiar și când e lucrată de consilieri. Iar când vorbește liber, jignește gramatica, pe vestitul „care pe care”!
De ce hăitașii comediei pandemice gândesc și vorbesc așa? Fiindcă nu știu nimic. Nothing. Și atunci inventează, se învârt ca un câine turbat în jurul cozii, Moartea îi inspiră, fac din ea „Corona Lisa” și iese un ciripit de păsărele groaznic, normal. Nici Platon în dialogul „Cratylos”, dialogul limbii, nu l-a putut imagina, deși la el modelul lingvistic este tocmai ciripitul de păsărele.
Dar ca „păsărelele” noastre, așa ceva nu exista în antichitate. De ce? Fiindcă nu exista non-sensul, aberația, formele de genocid moderne. Era doar dictonul că „fiecare pasăre pe limba ei piere!”. Dar acum există o aglomerație, nu poți să pieri decât în grup, grupul care execută ce fac grupurile de hăitași internaționali. Eu aștept de la americani comedia pandemică. Omul pandemic este un fel de robot, cu mișcări și replici automate, de parcă ar fi vaccinat cu cipuri „Pfizer” sau „Moderna”.
Uitați-vă la personajele din „Prietenii tăi”. Ele ar putea să fie normale sau firești, dar nu le dă voie scenaristul, scenariul, care nu permite să se lege niciun dialog normal, orice pornire spre normalitate este întreruptă de o replică răsturnată. Exact cum fac hăitașii noștri. Care n-au nicio idee, nicio inspirație, au reluat în prostie stările de alertă și celelalte. Orice pornire a societății civile spre normalitate este răsturnată de ei cu măsuri aberante. Dar poporul este cel mai deștept, își vede de-ale lui, nu respectă nicio aberație, are el aberațiile tradiționale, prin care a supraviețuit.
Personajele comediei trăsnite par toate crazy. Se comportă și vorbesc ca niște roboți umani. Seria de întâmplări omoară logica. Nu există niciun fel de logică în ceea ce se petrece, există o logică fără logică, mereu răsturnată. La orice replică, aștepți să se răspundă logic, tu, spectator, ai această reacție, știi chiar răspunsul, dar nu se petrece așa ceva, dimpotrivă, răspunsul este ca de pe altă planetă. De fapt, personajele monologhează și monologurile lor, când se intersectează, iese un balamuc, această comedie trăsnită.
Mi-am imaginat în scenariul meu o secvență la „Rotonda șahiștilor”, în Cișmigiu. Un vaccinat joacă șah cu un nevaccinat. Și alde Chiolhannis, Ară-Făt Frumos & Co. sunt chibiți, stau în jur și comentează, cine câștigă? Ba OMS a creat un sistem de pariuri mult mai profitabil decât cel practicat de „Premier League”.
Sigur, finalul este ca în comedia mută, un caft general, bătăi cu frișcă între vaccinați și nevaccinați. Cineva mi-a sugerat ca finalul finalului să fie cum vaccinații, care au început să moară pe capete, din cauze necunoscute nici de „Corona Lisa”, îi linșează pe binefăcătorii lor, hăitașii.
Nu sunt acum în America, să citesc presa americană, dar cred că deja cazul Alec Baldwin, care și-a împușcat operatoarea de imagine și regizorul filmului la care filma, a devenit un tămbălău de nedescris. Cele mai bune comedii americane ies din crime, din morți, din spionaj, din acțiuni criminale. Ce model este Statele Unite când fiecare se plimbă prin oraș cu un pistol în poșetă sau sacoșă? Libertatea de a trage cu pușca face de rușine politica OMS în campania ei de a injecta toată planeta. Comedia pandemică sigur va avea în centrul ei Moartea, care v-a împărți lunea în vaccinați și nevaccinați.
Nu suntem noi protocroniștii acestui nou gen de comedie, dar nu-mi pierd speranța. Aștept un producător mixt, o combinație originală, în stil neaoș, între un vaccinat și un nevaccinat. Ca să împac și capra și varza. Să fie pace între dobitoace.
Autor: Grid Modorcea
Citiți și:
Celebrul regizor Nikita Mihalkov despre pandemie, cipuri, vaccin, criptomonedă și Noua Ordine Mondială (I)
Umor stenic despre… situaţia cu coronavirusul
yogaesoteric
16 martie 2022