De ce sunt oamenii toleranți fix pe dos

A devenit o observație banală aceea că oamenii care predică cel mai abitir „toleranța” sunt adesea ei înșiși extrem de intoleranți. Dar de ce se petrece astfel?

Potrivit profesorului J. Budziszewski, expert în etică la Universitatea din Texas, explicația ar consta în legătura problematică dintre toleranță și virtute.

Să explicăm. Sau mai degrabă să explicăm teoria lui J. Budziszewski din excelentul său articol „Iluzia neutralității morale”. Explicația sa are trei pași.

  1. Toleranța este o virtute

O virtute reprezintă o așezare a comportamentului între extrema excesului și cea a deficienței și care ajută persoana să urmărească binele. În pofida dezordinii care prevalează în aplicarea ei în zilele noastre, toleranța autentică este o virtute care îl ajută pe om fie „să prevină un rău mai mare”, fie „să ducă la obținerea unui bine mai mare”. Așadar, noi, de pildă, putem tolera o opinie greșită deoarece suprimarea ei: 1) ar putea duce la încălcări și mai periculoase ale libertății de exprimare; 2) ar putea elimina șansa de a ajunge la adevăr prin confruntarea cu opiniile greșite.

Potrivit lui Budziszewski, extremele care este necesar să fie evitate în practicarea toleranței sunt blândețea excesivă, adică „să acceptăm ceva ce s-ar cuveni interzis” și „îngustimea de conștiință”, adică „suprimarea a ceva ce ar fi necesar să existe

  1. Virtuțile sunt interdependente

Potrivit unei tradiții care merge până la Toma d’Aquino (tradiția aceasta poate fi identificată cel puțin până la Părinții timpurii ai Bisericii și până la Aristotel), virtuțile sunt dependente una de alta. Budziszewski explică:

Fiecare virtute morală depinde de înțelepciunea practică; dacă înțelepciunea practică este deficitară, atunci și respectiva virtute morală este deficitară. Dar pe de altă parte, înțelepciunea practică depinde de fiecare virtute morală; drept urmare, dacă virtutea morală este problematică, atunci și înțelepciunea practică este deficitară. Ceea ce rezultă este că prin înțelepciunea practică, o scădere într-o virtute determină a scădere a tuturor virtuților.”

Ca să rezumăm: înțelepciunea practică este acea virtute prin care alegem abordarea care se impune în fiecare situație de viață. Dacă ne lipsește această virtute, atunci nu putem ști cum să folosim echilibrat virtuți precum toleranța. Și viceversa, dacă nu știm cum să fim toleranți (sau înfrânați sau drepți), atunci nu avem înțelepciune practică.

  1. Oamenii nu sunt formați într-o tradiție a virtuților

O problemă acută în zilele noastre este că virtutea toleranței este izolată de celelalte și este promovată într-un context din care lipsesc celelalte virtuți, precum dreptatea, înfrânarea, curajul și, bineînțeles, înțelepciunea practică. Consecința este o societate în care mulți oameni laudă toleranța, dar fără a da dovadă de înțelepciunea necesară pentru a evita extrema blândeții și cea a îngustimii de conștiință, descrise mai sus. Aceștia din urmă sunt așa zișii „toleranți”, dar care de fapt sunt intoleranți.

Nu putem compensa prăbușirea tradiției virtuților prin predicarea doar a toleranței, ignorând restul celorlalte virtuți, așa cum fac unii educatori și critici sociali; singura terapie pentru colapsul moral este o renaștere morală, simultan, pe toate fronturile”, avertizează Budziszewski.

Așadar, avem mult de muncă.

Citiți și:
„Cancel culture”. Modelarea psihicului tinerilor și inhibarea gândirii critice?
Între globaliști și stângiști s-a creat o simbioză periculoasă care amenință lumea. Pactul diavolului bazat pe gloata idioților utili

 

yogaesoteric
7 noiembrie 2023

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More