Papa Francisc către clericii catolici: să decidă fiecare pentru el însuși dacă vrea sau nu să binecuvânteze uniunile homosexuale
Papa Francisc a spus efectiv clerului că poate decide fiecare pentru el însuși dacă dorește sau nu să „binecuvânteze” uniunile homosexuale.
Răspunzând la o întrebare dubioasă prezentată de cinci cardinali, cu privire la faptul dacă Biserica poate sau nu să accepte vreodată ca un „bine posibil” situații obiectiv păcătoase, cum ar fi uniunile între persoane de același sex, Papa Francisc a declarat că „prudența pastorală este necesar să discearnă în mod adecvat dacă există forme de binecuvântare, solicitate de una sau mai multe persoane, care nu transmit o concepție greșită despre căsătorie”.
Pe 2 octombrie, cinci cardinali au făcut publică o serie de scrisori pe care le-au trimis Papei Francisc, exprimându-și serioase îndoieli și îngrijorări cu privire la Sinodul asupra Sinodalității și la recentele comentarii papale.
Semnatarii dubiilor sunt: Cardinalii Walter Brandmüller, fost prefect al Comitetului Pontifical pentru Științe Istorice; Raymond Leo Burke, fost prefect al Signaturii Apostolice; Juan Sandoval Íñiguez, fost arhiepiscop de Guadalajara; Robert Sarah, fost prefect al Dicasterului pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor; și Joseph Zen, fost episcop de Hong Kong.
Cei cinci cardinali îi scriseseră Papei la 10 iulie și au primit un răspuns din partea acestuia la 13 iulie, într-o scrisoare datată 11 iulie.
În scrisoarea din 11 iulie, Papa a răspuns la cele cinci preocupări exprimate de cardinali, și anume: posibilele atacuri asupra doctrinelor Bisericii, posibilitatea unor „binecuvântări” pentru homosexuali, greutatea învățăturii acordate Sinodului, hirotonirea femeilor și necesitatea pocăinței în cadrul confesiunii sacramentale.
Scrisoarea Papei a fost atât de „vagă” încât cei cinci cardinali i-au scris din nou pe 21 august, dar de data aceasta nu au primit niciun răspuns.
În ceea ce privește „binecuvântările” pentru homosexuali, cardinalii au scris în scrisoarea lor din 10 iulie:
„Potrivit Revelației Dumnezeiești, confirmată în Sfânta Scriptură, pe care Biserica «la porunca divină, cu ajutorul Duhului Sfânt, ……. o ascultă cu devotament, o păstrează cu dăruire și o expune cu fidelitate» (Dei Verbum 10): «La început, Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său, bărbat și femeie i-a creat și i-a binecuvântat, ca să fie roditori» (cf. Gen. 1, 27-28), prin care apostolul Pavel învață că negarea diferenței sexuale este consecința negării Creatorului (Rom 1, 24-32).
Se pune întrebarea: Poate Biserica să ofere derogare de la acest «principiu», considerându-l contrar a ceea ce învață Veritatis Splendor 103, un simplu ideal, și acceptând ca «bine posibil» situații obiectiv păcătoase, cum ar fi uniunile între persoane de același sex, fără a trăda doctrina revelată?” [sublinierea originală]
Scrisoarea pe care au primit-o de la Francisc avea șapte pagini în total, o pagină și jumătate fiind dedicată răspunsului la problema „binecuvântărilor” pentru persoanele homosexuale.
Francisc a afirmat că „Biserica are o concepție foarte clară despre căsătorie: o uniune exclusivă, stabilă și indisolubilă între un bărbat și o femeie, deschisă în mod natural la nașterea de copii”.
Datorită faptului că doar această uniune este „căsătorie”, a scris Francisc, „Biserica evită orice fel de rit sau sacramental care ar putea contrazice această convingere și ar putea da impresia că ceva care nu este căsătorie este recunoscut ca fiind căsătorie”.
Cu toate acestea, el a continuat exprimându-și deschiderea pentru ca și alte forme de uniuni, inclusiv cuplurile de același sex, să primească o „binecuvântare”.
„Cu toate acestea, în relațiile noastre cu oamenii, nu este bine să pierdem caritatea pastorală care este necesar să pătrundă în toate deciziile și atitudinile noastre. Apărarea adevărului obiectiv nu este singura expresie a acestei carități, care este alcătuită și din bunătate, răbdare, înțelegere, tandrețe și încurajare. Prin urmare, nu putem deveni judecători care doar neagă, resping și exclud.”
Papa Francisc a mai declarat:
„Din acest motiv, prudența pastorală este necesar să discearnă în mod adecvat dacă există forme de binecuvântare, solicitate de una sau mai multe persoane, care nu transmit o concepție greșită despre căsătorie. Pentru că atunci când se cere o binecuvântare, se exprimă o cerere de ajutor din partea lui Dumnezeu, o rugăminte de a putea trăi mai bine, o încredere într-un Tată care ne poate ajuta să trăim mai bine.
Pe de altă parte, deși există situații care, din punct de vedere obiectiv, nu sunt acceptabile din punct de vedere moral, însăși caritatea pastorală ne cere să nu-i tratăm pur și simplu pe ceilalți ca pe niște «păcătoși» a căror vină sau responsabilitate se poate datora propriei lor culpe.”
Papa a adăugat că astfel de decizii, care „fac parte din prudența pastorală, nu este cazul să devină neapărat o normă”.
Altfel spus, o țară sau o dieceză ar putea considera că este „prudent din punct de vedere pastoral” să „binecuvânteze” cuplurile homosexuale, în timp ce alta nu.
„Dreptul canonic nu ar trebui și nu poate să acopere totul, și nici Conferințele episcopale nu ar trebui să pretindă că o fac cu diferitele lor documente și protocoale, deoarece viața Bisericii trece prin multe canale, în plus față de cele normative”, a adăugat Francisc.
Cardinalii au răspuns Papei
Datorită primirii acestei scrisori din partea Papei, cei cinci cardinali cu dubiile lor au emis corespondența din 21 august, cu următorul text:
„Cu aceeași sinceritate cu care ne-ați răspuns, este necesar să adăugăm că răspunsurile Dumneavoastră nu au rezolvat îndoielile pe care le ridicasem, ci, dacă nu cumva, le-au adâncit.”
Aceiași cardinali au afirmat în cea de-a doua scrisoare că orice „binecuvântare” a cuplurilor de același sex „ar putea crea confuzie în orice situație, nu numai prin faptul că le-ar putea face să pară analoge cu căsătoria, dar și prin faptul că actele homosexuale ar fi prezentate practic ca un bine, sau cel puțin ca un bine posibil pe care Dumnezeu îl cere oamenilor în drumul lor către El”.
Cei cinci cardinali au întrebat astfel:
„Este posibil ca, în anumite circumstanțe, un pastor să binecuvânteze uniunile dintre persoanele homosexuale, sugerând astfel că un comportament homosexual ca atare nu ar fi contrar legii lui Dumnezeu și nici călătoriei persoanei în cauză către Dumnezeu? Legat de acest dubium este necesar să se ridice un altul: continuă să fie valabilă învățătura susținută de magisteriul universal ordinar, potrivit căreia orice act sexual în afara căsătoriei, și în special actele homosexuale, constituie un păcat grav în mod obiectiv împotriva legii lui Dumnezeu, indiferent de circumstanțele în care are loc și de intenția cu care este realizat?”
Papa Francisc nu a răspuns la această întrebare.
Învățătura catolică cu privire la „binecuvântările” pentru homosexuali
În prima sa scrisoare către Corinteni, Sfântul Pavel afirmă că acțiunile homosexuale sunt păcătoase, explicând că „nici curvarii, nici închinătorii la idoli, nici adulterii nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu”, ci mai degrabă, potrivit scrisorii sale către Romani, cei care practică homosexualitatea vor primi „în propria lor persoană pedeapsa cuvenită pentru greșeala lor”.
Sub conducerea cardinalului Ratzinger, în anul 1986, Congregația pentru Doctrina Credinței (CDF) a publicat un document care îi instruiește pe episcopi cu privire la îngrijirea pastorală a persoanelor homosexuale. CDF i-a îndemnat pe episcopi să se asigure că ei și orice „program pastoral” din dieceză „afirmă în mod clar că activitatea homosexuală este imorală”.
O astfel de abordare pastorală autentică ar „asista persoanele homosexuale la toate nivelurile vieții spirituale: prin sacramente, și în special prin folosirea frecventă și sinceră a sacramentului Reconcilierii, prin rugăciune, mărturie, consiliere și îngrijire personală”, a declarat CDF.
Instrucțiunea completează:
„Dar dorim să clarificăm faptul că abaterea de la învățătura Bisericii sau tăcerea cu privire la aceasta, în efortul de a oferi îngrijire pastorală, nu este nici binevoitoare, nici pastorală. Doar ceea ce este adevărat poate fi în cele din urmă pastoral. Neglijarea poziției Bisericii împiedică bărbații și femeile homosexuali să primească îngrijirea de care au nevoie și pe care o merită.
Prin urmare, o grijă și o atenție pastorală deosebită s-ar cuveni să fie îndreptată către cei care au această condiție, pentru ca aceștia să nu fie făcuți să creadă că trăirea acestei orientări în activitatea homosexuală este o opțiune acceptabilă din punct de vedere moral. Nu este așa.”
În anul 2021, Dicasterul pentru Doctrina Credinței (DDF) – condus acum de cardinalul Fernández – a afirmat clar că Biserica nu are „puterea de a da binecuvântarea uniunilor între persoane de același sex”.
DDF a afirmat că „nu este” licit să se dea binecuvântarea unor relații sau parteneriate, chiar și stabile, care implică o activitate sexuală în afara căsătoriei (adică în afara uniunii indisolubile dintre un bărbat și o femeie, deschisă în sine la transmiterea vieții), cum este cazul uniunilor dintre persoane de același sex.
Dar, ca parte a răspunsului la întrebarea celor cinci cardinali cu dubiile referitoare la scrisoarea apostolică a Papei Ioan Paul al II-lea, Ordinatio Sacerdotalis, în care se afirmă în mod definitiv că este imposibil să se hirotonească femei, scrisoarea Papei din 11 iulie afirmă:
„Să recunoaștem că nu a fost încă elaborată o doctrină clară și autoritară cu privire la natura exactă a unei «declarații definitive».
Nu este o definiție dogmatică, și totuși ea este necesar să fie respectată de toți. Nimeni nu o poate contrazice în mod public și totuși ea poate fi subiectul unui studiu, așa cum este cazul validității hirotoniilor în Comuniunea Anglicană.”
Se pare că, atât în practică cât și în scris, Papa Francisc și noul său responsabil cu doctrina în Vatican, cardinalul Fernández, nu s-au împăcat cu conceptul de „declarație definitivă” și cu imposibilitatea de a binecuvânta ceea ce Scriptura denumește ca fiind păcătos.
Citiți și:
Papa Francisc s-a întâlnit, în secret, cu conducerea organizației LGBTQ+ New Ways Ministry
Papa Francisc, declarație surpriză: A fi homosexual nu este o crimă! Toți suntem copiii lui Dumnezeu
yogaesoteric
25 noiembrie 2023