SAN BAO, cele trei comori din interiorul fiecărei fiinţe umane
A,B,C-ul alchimiei interioare conform tradiţiei taoiste
de Iulia Bontaş
„Dacă vrei să-ţi desăvârşeşti Corpul de Diamant prin non-scurgerea în afară,
Încălzeşte-ţi cu sârg rădăcinile Conştiinţei şi ale Vieţii.
Aprinde Lumina în Ţinutul binecuvântat aflat mereu extrem de aproape,
Şi refugiat aici, lasă-ţi adevăratul Sine să sălăşluiască în veci.”
(„Cartea Conştiinţei şi a Vieţii”)
În tradiţia milenară taoistă, conceptul de SAN BAO se referă la trei structuri subtile tainice ale fiinţei umane, cunoscute şi sub numele de cei trei TAN TIEN, structuri care sunt deosebit de importante. Ele sunt considerate de înţelepţii taoişti a fi nişte veritabile comori aflate în interiorul fiecărei fiinţe umane, iar cunoaşterea lor prin experienţă directă este extrem de valoroasă în practica spirituală. Ele corespund unui potenţial de forţă primordială, înnăscută, naturală, de care depinde însăşi viaţa fiinţei umane.
Pe scurt, am putea defini TAN TIEN-ul ca o cavitate subtilă, un fel de rezervor, unde se află depozitat elixirul nemuririi, obţinut prin alchimie interioară. Tradiţia taoistă afirmă că în microcosmosul fiecărei fiinţe umane enegia subtilă circulă printr-o reţea complexă de canale energetice subtile, dar alături de acestea există anumite locuri tainice de concentrare a energiei, care constituie veritabile focare energetice. Dintre acestea, cei trei TAN TIEN sunt structurile cele mai importante. Aceste veritabile „comori interioare”, cei trei TAN TIEN, sunt asociate cu cele trei energii de bază ale fiinţei umane, care în tradiţia taoistă sunt asociate cu resursele vitale, energia pranică şi energia sufletului. Acestea sunt cunoscute sub numele de JING (esenţa), CHI (energia) şi SHEN (sufletul).
Ca toate tradiţiile spirituale autentice ale planetei noastre, taoismul are o viziune complexă şi globală asupra fiinţei umane şi a condiţiei sale existenţiale. Astfel, dezideratul evoluţiei lăuntrice şi al transformării spirituale care permite atingerea stării de îndumnezeire este fundamentat de o viziune filozofică coerentă şi unitară, care descrie procesul creaţiei universale, precum şi modalitatea de reîntoarcere a creaţiei (şi implicit a fiinţei umane) la Sursa divină unică. Pentru a putea înţelege abordarea taoistă a procesului de transformare a fiinţei umane prin practica spirituală, trebuie să o prezentăm în contextul viziunii filozofice asupra procesului de emanaţie şi resorbţie universală.
TAO – Principiul Divin suprem
În viziunea taoistă, TAO – Principiul Divin suprem (care în realitate este DUMNEZEU TATĂL) – este cel care, în ordinea emanaţiei manifestatoare, dă naştere următorului principiu, în care forţa sa emanatoare începe să se manifeste – acesta este WU CHI (sau TAI CHI). TAO (sau altfel spus DUMNEZEU TATĂL) creează tot ceea ce există pornind de la propria lui substanţă energetică, CHI. Procesul emanaţiei trece prin două faze complementare, mergând de la repaus (YIN), la activitate (YANG) şi de la activitate (YANG) la repaus (YIN). TAI-CHI uneşte şi sintetizează în unitate aceste două tendinţe complementare. WU-CHI (TAI-CHI) este aspectul necondiţionat, ultim, din care provin cele două forţe complementare, YIN şi YANG, din care iau naştere apoi cele cinci elemente. Cerul şi Pământul au fost create prin manifestarea celor două Principii. YANG a dat naştere Cerului, iar YIN a dat naştere Pământului.
Odată ce TAO a emis forţa sa creatoare unică, aceasta începe să se manifeste în moduri alternante. Din materia nediferenţiată, sub influenţa celor două energii polare, YIN şi YANG, au luat naştere toate fiinţele vii. Apogeul energiei YIN – condensată în pământ – este exprimat prin pasivitate plină de calm şi linişte. Apogeul energiei YANG – condensată în principiul Cerului – este exprimat prin activitate fecundă. Materia nu este decât o energie condensată, mai manifestată am putea spune, mai diferenţiată, mai „grea”, mai YIN, în timp ce energia „abstractă” este o energie mai puţin manifestată, mai nediferenţiată, mai „uşoară”, mai YANG. YIN-ul şi YANG-ul sunt divizibile, dar inseparabile. Ele vor da naştere în cadrul procesului emanator celor cinci faze procesuale şi apoi unei diferenţieri din ce în ce mai mari.
Practica spirituală urmăreşte inversarea acestui proces, reîntoarcerea la originea supremă din care totul a luat naştere, altfel spus, reîntoarcerea către Esenţa Divină Unică, ceea ce presupune un adevărat proces alchimic interior de transmutare, sublimare şi alchimizare lăuntrică a materiei în energie şi a energiei în Conştiinţă (Spirit).
Cei trei TAN TIEN – descrierea şi localizarea lor
Primul TAN TIEN mai este denumit şi Câmpul de cinabru inferior şi este asociat cu JING, aşa-numita „esenţă” din tradiţia taoistă. Esenţa (JING) se referă la trup, la „materialele” de bază care susţin viaţa corporală, fiind o formă de energie potenţială ce este desemnată curent prin numele de vitalitate şi este asociată în primul rând cu energia sexuală. Ea este „păstrată” în glandele suprarenale, în organele de reproducere şi în secreţiile sexuale. Esenţa sa este nemuritoare, ea este stocată în enzime, în hormoni, etc., manifestându-se ca impuls sexual. Zona sa de proiecţie este KANDA, fiind astfel principalul focar de transmutare a potenţialului creator în energie subtilă. Locul său de depozitare îl constituie primul TAN TIEN, care este camera esenţei vitale a bărbatului şi uterul femeii. TAN TIEN-ul inferior are o mare importanţă pentru fiinţa umană, cu atât mai mult cu cât este centrul de unde urcă şi coboară energia, fiind numit din această cauză şi „poarta respiraţiei”. În această zonă are loc transformarea esenţei creatoare sau, altfel spus, a potenţialului creator în energie (CHI), el constituind astfel sediul unor importante procese alchimice. Din punct de vedere subtil, el susţine centrii inferiori de forţă: MULADHARA, SWADHISTHANA şi MANIPURA CHAKRA.
Cel de al doilea TAN TIEN, denumit şi Câmpul de cinabru median, este localizat la nivelul zonei pieptului, fiind în legătură cu timusul şi sistemul imunitar, şi în special cu centrul subtil de forţă ANAHATA CHAKRA. Este locul în care energia (CHI) este transformată prin procese de transmutare şi sublimare alchimice în conştiinţă, mai precis în ceea ce am putea denumi energie a sufletului, SHEN. De aceea, acest TAN TIEN are un rol esenţial în trezirea sufletului.
Cel de al treilea TAN TIEN sau Câmpul de cinabru superior este situat în interiorul capului, în dreptul frunţii, fiind în legătură cu epifiza, hipofiza şi hipotalamusul. El mai este denumit şi „Cavitatea originară a spiritului nemuritor”, constituind o zonă de proiecţie subtilă în care energiile esenţei fuzionate şi unificate cu energiile vieţii dau naştere aşa-numitei „esenţe a nemuririi”. Importanţa sa subtilă este majoră, acest TAN TIEN constituind o poartă principală de acces către revelarea Sinelui Nemuritor ATMAN. Practic în această zonă am putea spune că are loc transformarea conştiinţei individuale în conştiinţă universală, aici fiind foarte mult amplificată energia supramentală pentru a putea fi atinsă starea de identificare profundă cu Vidul Beatific Creator, WU, al Conştiinţei Divine Supreme, TAO. Acest TAN TIEN poate fi conştientizat într-o stare de martor lucid şi detaşat faţă de fluctuaţiile mentalului, în care urmărim ca pe fondul tăcerii interioare să aprofundăm o stare de contemplare pură a acestei zone de proiecţie subtilă.
Practic, procesul alchimic al reîntoarcerii în Supremul TAO constă în parcurgerea drumului invers procesului emanator, transformând în urma proceselor de transmutare şi sublimare esenţa (JING) în energie pranică (CHI) în TAN TIEN-ul inferior, apoi CHI în SHEN în TAN TIEN-ul median şi în final, SHEN în Vidul Beatific Divin (WU CHI) în TAN TIEN-ul superior. Trupul se află în corespondenţă cu JING, stăpânirea universului fizic fiind realizată prin trezirea deplină a primului TAN TIEN. Corpul astral este asociat energiei CHI, iar corpul cauzal lui SHEN.
În concluzie, putem spune că cei trei TAN TIEN sunt adevărate athanoare alchimice interioare în care au loc cele mai importante procese de transformare a celor trei principii fundamentale ale fiinţei umane. „Opera de edificare” a acestor structuri lăuntrice constituie o operă alchimică interioară unitară ce trezeşte şi structurează întreagă noastră fiinţă spirituală, permiţându-ne astfel reîntoarcerea în marele Vid, în supremul TAO.
Citiţi şi:
TAO TE KING – Cartea cărării supremului adevăr (I)
Timpul dispare în procesul devenirii (I)
Timpul dispare în procesul devenirii (II)
yogaesoteric
4 noiembrie 2011