Trei studii științifice confirmă: Coloranții și conservanții E100-E399, asociați cu un risc crescut de cancer, diabet și boli cardiovasculare
Consumul de alimente care conțin anumiți coloranți și conservanți este asociat cu un risc crescut de cancer, diabet de tip 2, hipertensiune și boli cardiovasculare, conform rezultatelor a trei studii franceze publicate recent, care completează cunoștințele referitoare la efectele alimentelor procesate asupra sănătății.

Studiile, conduse de Sanam Shah și Anais Hasenböhler și coordonate de epidemiologul Mathilde Touvier, directoare de cercetare în cadrul Institutului Național de Sănătate și Cercetări Medicale (Inserm) din Franța, au analizat consumul anumitor aditivi, coloranți alimentari (E100-E199) și conservanți și antioxidanți (E200-E299 și E300-E399), pe o cohortă franceză semnificativă (NutriNet-Santé), alcătuită din peste 100.000 de persoane.
Ce au descoperit cercetătorii
Aceste studii – publicate în jurnalele științifice Diabetes Care, European Journal of Epidemiology și European Heart Journal – au ca obiectiv „oferirea de informații utile pentru politicile publice”, se precizează într-un comunicat al Inserm.
Au rezultat, în premieră, asocieri între consumul de coloranți alimentari și un risc crescut de diabet de tip 2 și de cancer, precum și între consumul de conservanți și riscul de hipertensiune și de boli cardiovasculare.
Risc ridicat de a dezvolta cancer, diabet de tip 2, hipertensiune și boli cardiovasculare
Astfel, cei mai mari consumatori de coloranți alimentari prezintă, în comparație cu cei expuși într-o măsură mai mică la acești compuși, un risc mai ridicat de a dezvolta diabet de tip 2 (+38%), cancer (+14%) și cancer de sân (+21% și chiar +32% după menopauză).
La rândul lor, cei care consumă cantități semnificative de conservanți – în special sorbat de potasiu, E202 și acid citric, E330 – prezintă un risc general cu 24% mai mare de hipertensiune comparativ cu persoanele mai puțin expuse, dar și un risc de boli cardiovasculare mai mare cu 16%.
Cu toate că aceste studii nu demonstrează singure o legătură de cauzalitate, ele se adaugă unui vast „corpus” ce atestă nocivitatea alimentelor ultraprocesate pentru sănătate, a reamintit Mathilde Touvier pentru AFP.
La nivel mondial, „din 104 studii care analizează legăturile dintre alimentele ultraprocesate și sănătate, 93 demonstrează aceste efecte nocive într-o manieră foarte coerentă”, a spus ea.
„Ansamblul argumentelor este suficient de solid pentru a afirma că este necesar să se ia măsuri la nivel de sănătate publică”, a declarat cercetătoarea.
Noile studii subliniază necesitatea de a limita expunerea populației la aditivi alimentari neesențiali și de a privilegia alimentele neprelucrate sau puțin prelucrate, așa cum recomandă Programul național de nutriție și sănătate, au notat autorii.
Foodwatch cere interzicerea unor aditivi
Aceste studii „este necesar să provoace un electroșoc politic”, a declarat ONG-ul Foodwatch, reamintind că solicită „de ani de zile” interzicerea nitriților, a căror legătură cu cancerul colorectal a fost „demonstrată clar”, precum și a aspartamului, o substanță probabil cancerigenă.
În ianuarie, două studii realizate de aceeași echipă au relevat o asociere între consumul de conservanți și o frecvență crescută a cazurilor de cancer și de diabet de tip 2.
Citiți și:
60% dintre cele mai populare dulciuri pentru copii conțin niveluri periculoase de arsenic, agent cancerigen
Cea mai mare fabrică de E-uri din România. Aici totul se transformă în hrană, care mai apoi ajunge în farfuriile noastre
E-urile fac parte din tehnologia de ucidere în masă a secolelor XX-XXI
yogaesoteric
10 iunie 2026