23. Cele zece lucruri zadarnice
1. Dacă cu adevărat ai realizat prin experienţă directă natura Vidul Beatific este zadarnic să mai meditezi asupra învăţăturilor spirituale.(19)
2. Dacă cu adevărat ai realizat natura divină perfectă a inteligenţei nu mai este deloc necesar să cauţi absolvirea păcatelor tale.(20)
3. La fel absolvirea (iertarea) de păcate nu mai este necesară nici în cazul în care yoghinul a atins cu adevărat starea de pace mentală profundă.
4. Pentru cel care a atins cu adevărat starea de puritate absolută, este zadarnic să mai meditezi asupra Căii Spirituale şi asupra metodelor sale (caci deja el a atins scopul suprem).
5. Pentru cel care a realizat cu adevărat natura ireală (sau iluzorie) a cunoaşterii, este zadarnic să mai mediteze asupra stării de non-cunoaştere.(21)
6. Pentru cel care a realizat cu adevărat irealitatea (sau cu alte cuvinte, natura iluzorie), a pasiunilor întunecătoare, este zadarnic ca el să mai caute antidotul lor.
7. Pentru cel care a realizat cu adevărat natura iluzorie a tuturor fenomenelor, este zadarnic să mai caute de acum înainte sau să respingă ceva(22).
8. Dacă ai realizat cu adevărat că durerea şi nefericirea sunt, pentru cel care a atins această treaptă, adevărate binecuvântări, este zadarnic să mai cauţi fericirea.
9. Dacă ai realizat cu adevărat natura nenăscută (sau necreată) (este vorba despre revelarea atât a Sinelui Suprem ATMAN ) a conştiinţei tale, este zadarnic să mai practici transferul conştiinţei.(23)
10. Dacă în tot ceea ce faci, tu nu urmăreşti decât binele celorlalţi, este zadarnic să mai doreşti vreun beneficiu pentru tine însuţi .(24)
Acestea sunt cele 10 lucruri zadarnice.
(19)Doctrina Vidului Beatific susţine că Spiritul Transcendent, Singura Realitate, este sursa numenală a tuturor fenomenelor şi manifestărilor şi că, nefiind samsaric (adică nedepinzând în sine de vreo aparenţă obiectivă, nici măcar de formele-gând sau de procesul gândirii), El este total lipsit de calităţi ori de atribute, şi prin urmare el reprezintă Vacuitatea. Odată ce realizează prin experimentare directă acest adevăr ultim, yoghinul nu mai are de fapt nevoie să-şi continuie meditaţiile, căci acum el a realizat că învăţăturile spirituale asupra cărora obişnuia el să mediteze nu sunt decât indicatoare pe cărarea spre ţelul Suprem (Dumnezeu) pe care el deja l-a atins.
(20)Aşa cum scria în cartea sa „Trezirea credinţei” ilustrul adept al căii Mahayana, ASHVAGHOSA: „Deşi în esenţă spiritul nemuritor (ATMAN) are o natură pură, în apectul său manifestat şi limitat (Jiva) el devine impur. Acest mister nu poate fi înţeles decât de către iluminatul divin care cu adevărat a realizat prin experienţă spirituală directă natura perfectă a spiritului nemuritor primordial.” Astfel, pentru cel care a realizat că de fapt toate păcatele lumii nu au, de altfel ca şi lumea însăşi, nici o realitate, făcând parte integrantă din marea iluzie sau MAYA, ce nevoie ar mai avea el atunci să fie absolvit de păcate?
(21)Doctrina Vidului Beatific Spiritual ne poate ajuta să înţelegem mai bine şi acest precept. Starea de non-cunoaştere sau, cu alte cuvinte, natura reală a Spiritului Nemuritor (ATMAN) este o stare Ultimă de conştiinţă fără nici un fel de modificări, care este comparabilă cu un ocean calm şi nesfârşit (fiecare act de cunoaştere reprezintă prin urmare o limitare a acestuia, o vibraţie în interiorul său, un val iluzoriu născut din existenţa SAMSARA-ică (lumea fenomenală, efemeră). Aşa cum afirmă ASHVAGHOSA în lucrarea sa, „Trezirea spiritului”: „Noi trebuie să ştim că, de fapt, toate fenomenele sunt create prin intermediul noţiunilor imperfecte ale minţii limitate, deci orice existenţă este precum o reflectare într-o oglindă, fără substanţă, care este o simplă substanţă mentală. Când mentalul limitat acţionează, întregul Univers (MACROCOSMOS) dispare.” Atingând realizarea stării reale în care mentalul este complet liniştit şi golit de orice concepte sau procese de gândire, yoghinul realizează atunci natura ireală a cunoaşterii, şi tocmai de aceea el nu mai are deloc nevoie să mediteze asupra stării de non-cunoaştere.
(22)Potrivit doctrinei iluziei (MAYA), nimic din ceea ce are o existenţă iluzorie (fenomenală) nu este real.
(23)Întrucât conştiinţa are o natură Divină, nenăscută şi necreată (Sinele Suprem – ATMAN), ea nu poate fi transferată. Termenul de transfer nu se poate aplica decât aspectelor limitate sau microcosmice sub care ea se manifestă în SAMSARA (lumea fenomenală, efemeră, sau Regatul Iluziilor). În starea reală de Iluminare, în care SAMSARA (lumea fenomenală, efemeră) este complet transcensă, spaţiul şi timpul dispar, căci şi ele la rândul lor ţin tot de domeniul iluziei. Cel Nenăscut (Sinele Suprem – ATMAN) nu poate fi deci transferat, căci în realitate, El nici nu are unde să mai fie transferat, nici de unde să poată fi mutat. Odată ce yoghinul a înţeles acest adevăr, şi anume că non-mentalul nu poate fi tratat precum fenomenalul, el nu mai are deloc nevoie să practice transferul conştiinţei.
(24)
Întrucât întreaga umanitate privită ca un tot este un organism unic prin care Dumnezeu îşi găseşte cea mai înaltă expresie pe pământ, oricum am acţiona asupra semenilor noştri, fie în bine, fie în rău, putem fi absolut siguri că acţiunile noastre îi afectează – în acelaşi sens – pe toţi membrii acestei mari familii. La fel se spune de altfel şi în doctrina creştină: „Când faci mult bine altora, ţie îţi faci mult bine, de fapt.”
yogaesoteric.net