Virusul năucitor al saturației spirituale (V)
de profesor yoga Gregorian Bivolaru
Citiți partea a patra a articolului
Care sunt cauzele apariţiei stării de saturaţie spirituală? Cauza este ceea ce determină, ceea ce provoacă apariţia unui anumit efect. Prin urmare, fenomenul în sine al saturaţiei spirituale prezintă o origine. Atunci când dispar cauzele ce generează starea de saturaţie spirituală, implicit dispare efectul.
În cele ce urmează vom analiza rând pe rând cauzele majore ale apariţiei stării de saturaţie spirituală.
Una dintre cauzele ce declanşează starea de saturaţie spirituală este impurificarea conştiinţei.
Nu de puţine ori impurificarea trupului fie printr-o hrană neadecvată, toxică, preponderent TAMAS-ică, fie prin consumul predilect al cărnii, fie prin utilizarea frecventă a tutunului, a cafelei, a drogurilor sau a substanţelor stupefiante, determină în timp apariţia unei impurificări a universului nostru lăuntric.
Impurificarea este opusul stării de puritate. Tot ceea ce este pur este lipsit de murdărie, este perfect şi este apt să recepteze energia subtilă sublimă a Atributului dumnezeiesc al Purităţii dumnezeieşti. Dualitatea purului şi impurului este, după cea a sacrului şi profanului, cel mai important aspect nu numai spiritual, ci şi religios. O mulţime de practici specifice sistemului HATHA YOGA au drept finalitate dobândirea gradată a unei stări de puritate; ele implică eliberarea de impuritate, de impurităţi.
Purul este o categorie metafizică distinctă a curatului, chiar o categorie fizică. Spre exemplu, fluviul Gange este foarte murdar; cu toate acestea, pentru indieni, el este absolutul purităţii. Ceea ce este pur nu este nici alterat, nici viciat.
În sens moral, purul este sinonimul a ceea ce este bun, a ceea ce este perfect.
Pentru filosoful Platon, plăcerea pură este plăcerea binefăcătoare ce apare prin intermediul erosului pur sau, altfel spus, prin intermediul energiei subtile sublime a Atributului dumnezeiesc al Erosului dumnezeiesc. În viziunea sa, o astfel de plăcere nu este amestecată cu nicio suferinţă morală, cu nicio durere, cu nicio frământare, cu niciun zbucium, cu niciun necaz.
Se spune adeseori că morala este necesar să fie pură, să fie independentă de dorinţe patologice, bolnăvicioase, să se bazeze pe singura autonomie a înţelepciunii. Tot ceea ce este pur este fără pată, fără elemente străine, clar.
Putem înţelege, prin contrast, ce este impurul şi ce atrage după sine impurificarea conştiinţei. Întotdeauna starea de impurificare a universului interior ne opreşte evoluţia, stagnează progresul lăuntric şi face să apară starea de saturaţie spirituală.
Impurificarea gradată a conştiinţei se produce atunci când, spre exemplu, vizionăm cu o bizară plăcere perversă, ba chiar cu aviditate, filme de groază sau care conţin scene pline de violenţă, când citim cărţi sau publicaţii în cuprinsul cărora sunt prezentate sau încurajate crimele, în care este preaslăvit egoismul, în care sunt promovate perversitatea, distrugerea, patimile, dorinţele de a poseda bani sau felurite bunuri. Toate preocupările de acest gen dezlănţuie în fiinţa umană procese de rezonanţă ocultă perturbatoare, nefaste, care fac apoi să apară obişnuinţele nefavorabile, malefice.
Înţelegând aşa cum se cuvine toate acestea, aspirantul va avea nevoie să înveţe cum să-şi păstreze nu numai imaginaţia, ci şi conştiinţa clare şi purificate. Altfel, este cu putinţă ca el să fie împiedicat să meargă mai departe pe calea spirituală pe care a ales-o. Progresul său lăuntric va fi la început încetinit, iar ulterior stopat. Şi întotdeauna fiinţa umană care se află pe o cale spirituală şi încetează să mai progreseze, de fapt, regresează. Nu există excepţie de la această situaţie de fapt.
O anumită formă de impurificare a conştiinţei ne atinge chiar şi când devenim o victimă a nu contează ce gen de propagandă răuvoitoare, a minciunii şi a diferitelor tehnici insidioase de manipulare a maselor. Este fundamental să ne dăm seama că dacă acceptăm cu o mare naivitate şi credulitate nu contează ce minciună, considerând-o un adevăr, universul nostru lăuntric este astfel impurificat şi în el se declanşează procese de rezonanţă ocultă nefavorabile care nu rămân fără urmări. În toate aceste cazuri, impurificarea conştiinţei se produce chiar şi când nu suntem conştienţi de asta.
De aceea este necesar să ne trezim considerabil inteligenţa, puterea de pătrundere a minţii, intuiţia spirituală, vigilenţa lăuntrică, discernământul. Atunci când ne trezim şi ne dinamizăm învelişul supramental (VIJNANAMAYA KOSHA), în universul nostru lăuntric apare o stare superioară de luciditate, inteligenţa noastră creatoare este vie, iar intuiţia spirituală ne slujeşte din plin. Toate acestea sunt precum stâlpii puternici ai propriei fundaţii.
Însă fiinţele umane în al căror microcosmos predomină centrul subtil de forţă SWADHISTHANA CHAKRA sunt fluctuante, împrăştiate, superficiale, schimbătoare, uşor sugestibile în rău, năuce, uituce şi răsucite. Ele nu strălucesc în ceea ce priveşte inteligenţa sau puterea de pătrundere a minţii. În cadrul acestei şcoli spirituale de yoga există astfel de fiinţe umane ce pot fi descoperite cu uşurinţă după zăpăceala, după împrăştierea, după năuceala ce le caracterizează.
Spre a înţelege cât mai bine cele de mai sus, analogic vorbind, ne putem gândi la un motor foarte bun, nou-nouţ, în care este cu putinţă să punem, fară să ştim ce facem, dar fară a avea o intenţie rea, un anumit gen de ulei care este necorespunzător. Chiar dacă acţiunea noastră a fost inconştientă, asta nu va împiedica distrugerea rapidă a motorului. Este un exemplu la care merită să reflectăm adânc.
Impurificarea conştiinţei creşte, de asemenea, prin consumul excesiv de zahăr, prin curvie, prin jocurile de noroc – toate ne fac să devenim din ce în ce mai receptivi la energiile subtile nefaste.
O altă cauză ce declanşează starea de saturaţie spirituală o reprezintă anumite experienţe mediumice, de joasă speţă sau contactul cu unele entităţi astrale inferioare.
Spre exemplu, după ce au realizat aşa-zisa experienţă cunoscută sub numele de „Călătoria”, unele persoane ce practicau yoga în cadrul acestei şcoli spirituale au renunţat subit să-i mai frecventeze cursurile. Astfel s-au abătut de pe cale, stopând evoluţia spirituală pe care o începuseră. Asemenea fiinţe umane nu vor putea niciodată să compenseze, nici dacă vor realiza de încă 200-300 de ori la rând „Călătoria”, tot ceea ce practica yoga realizată atent, lucid, sistematic şi perseverent le rezervă aspiranţilor consecvenţi.
De asemenea, atracţia către fenomene aşa-zis paranormale, cum sunt cele ce ţin de şamanism (ce include, în realitate, banale şi adeseori periculoase practici tangente cu vrăjitoria), încetineşte la început evoluţia spirituală, iar apoi generează o stare acută de saturaţie spirituală.
Unii mediumi se află în legătură cu entităţi inferioare din universul astral, ce sunt adeseori acaparatoare, provoacă stări de obsesie şi sunt interesate să manipuleze conştiinţele celor naivi şi superficiali. Influenţa lor nefastă, insidioasă afectează cu putere viaţa fiinţelor uşor sugestibile. În multe cazuri de mediumitate spontană, astfel de influenţe funeste fac să apară în timp regres, deviere de pe calea spirituală veritabilă şi confuzie. Există chiar situaţii în care asemenea mediumi inferiori atrag în microcosmosul lor entităţi inferioare, care preferă să se hrănească, sugându-şi seva subtilă din aura lor, tot aşa cum în trupul unor oameni ajung să se infiltreze şi să trăiască, de exemplu, viermii intestinali.
Fiinţele umane naive care vin în contact cu asemenea mediumi sau care realizează împreună cu ei anumite experienţe exotice pot deveni obsedate sau pot fi posedate de entităţile inferioare ce au fost invocate, zice-se, în joacă, iar asta provoacă ulterior confuzie, năuceală şi apariţia unor idei fixe, bizare, care devin obişnuinţe și le afectează întregul mod de a simţi şi de a gândi.
Înțelegând aşa cum se cuvine toate acestea, ne dăm scama că este mai înțelept să nu interacţionăm niciodată cu feluriţi mediumi ce sunt la modă sau să ne expunem unor experiențe mediumice. Ne protejăm astfel implicit de atacul entităţilor subtile inferioare care creează la început contradicţii evidente în modul nostru de a gândi, iar apoi ne provoacă sentimente şi tendinţe bizare, năucitoare, în ceea ce priveşte deciziile pe care le luăm sau direcţiile către care ne îndreptăm.
În multe cazuri de acest gen, fiinţa umană ce devine victima unor astfel de influenţe nefaste, după ce este slăbită prin hărţuiri repetate, prin apariţia unor stări de nesomn, prin declanşarea unor stări stranii, iraţionale de agitaţie şi angoasă, ajunge să fie posedată de asemenea entităţi inferioare (ce pot fi chiar demoni), care ajung la un moment dat să o direcţioneze într-un mod straniu şi apoi încep să o folosească pentru a acţiona împotriva tuturor valorilor superioare, divine, eminamente benefice, pe care le considera în trecut dumnezeieşti, esenţiale.
Atunci când vă confruntaţi în unele conjuncturi cu anumite tentaţii abile de genul „cunosc eu un medium formidabil, hai să mergi şi tu să-l vizitezi, căci o să te ajuteˮ, nu uitaţi că aveţi în permanenţă la dispoziţie o modalitate certă, sigură, superioară de a nu vă lăsa duşi în ispită. Înainte de a ceda unei astfel de curiozităţi infantile, realizaţi consacrarea prealabilă a roadelor unei astfel de acţiuni lui Dumnezeu. Dacă nu veţi primi răspuns în urma unei astfel de consacrări, abţineţi-vă şi nu vă lăsaţi duşi în ispită, căci după aceea vă veţi putea confrunta cu fenomenologia bizară, nefastă pe care am descris-o aici, fără a intra în amănunte.
Nu pierdeţi din vedere că în multe situaţii de acest gen, de fapt, vă jucaţi cu focul, iar o astfel de joacă periculoasă va fi urmată de consecinţe pe care, atunci când va fi prea târziu şi nu se va mai putea face mai nimic, le veţi regreta amarnic.
Citiți continuarea acestui articol
Citiți și:
SAUCHA – puritatea
Îngerii purităţii
Legea dumnezeiască a schimburilor oculte reciproce universale (I)
yogaesoteric
17 noiembrie 2016