Cele cinci funcţii cosmice ale lui SHIVA
Energia Libertăţii
Absolute a lui Shiva (svatantrya shakti) se manifestă într-o manieră cvintuplă prin exercitarea celor cinci funcţii cosmice: creaţia (srishti), menţinerea (sthiti), resorbţia (samhara), inexprimabilul (anakhya) şi Splendoarea divină (bhasa). Ultimele două acţiuni corespund ocultării (tirodhana sau tirobhava) şi respectiv graţiei (anugraha) din sistemul pratyabhijna. Ele sunt numite astfel (Inexprimabilul şi Splendoarea) numai în sistemul Krama.
Aceste cinci acţiuni fundamentale sunt exercitate şi de omul supus devenirii (pashu) la nivelul vieţii individuale, dar într-o manieră inconştientă în cele mai multe cazuri. Însă la nivel esenţial există o identitate între cele cinci funcţii cosmice ale lui Shiva şi viaţa noastră.
Conform spuselor lui Abhinavagupta în Tantraloka: “Aceste funcţii ale lui Shiva operează în activitatea noastră zilnică, chiar în cele mai banale acţiuni.” Aceasta face posibil accesul la Shiva prin anumite modalităţi specifice celor cinci acţiuni, modalităţi prezentate pe larg în sistemul Spanda.
Fluxul celor cinci Energii Divine (pancavaha)
Kshemaraja examinează în lucrarea sa Pratyabhijnahridaya modul în care Energia Suverana a firmamentului Conştiinţei, vyomavameshvari, se divide în cinci curente care aservesc fiinţa ignorantă. Acestea constituie Roţile Energiilor Conştiente.
Energia Conştiinţei (citishakti), cunoscută sub numele de Vameshvari, energie suverană care ocultează şi totodată dezvăluie – căci ea emite, creează universul (îl „vomită”) şi îşi barează astfel propriul curs – îşi găseşte mai întâi repausul în Vid şi îşi maschează Suprema Realitate care nu mai apare mişcându-se pe cerul infinit al Conştiinţei (cidgaganacari).
Ea începe apoi să se manifeste ca khecaricakra, fiind proprie subiectului conştient a cărui activitate, puţin limitată la acest nivel, se mişcă liber în vidul inimii (khe) şi constă din energii cuantificate (kala).
Apoi energia îmbracă aspectul de gocaricakra care circulă ca raze luminoase sub forma organului intern (antahkarana) având o triplă funcţiune la nivelul cunoaşterii instrumentale (pramana): buddhi – certitudinea existenţei diferenţierii, ahamkara – identificarea eronată a Sinelui cu diferenţierea şi manas – alternativa diferenţiatoare.
În calitate de dicaricakra energia devine animatoarea organelor de percepţie şi de acţiune capabile să perceapă diferenţierea.
Energia se manifestă apoi ca bhucaricakra care „se plimbă” pe pământ, la nivelul obiectului cunoscut (prameya) sau al realităţii obiective diferenţiate.
Mahotsava – marele banchet de siddha şi yoghini
Marele banchet – mahotsava – este unul dintre aspectele practicii kramacarya (care corespunde ritualului secret kulayaga din Şcoala Kaula) şi constă din experienţa sacră a amorului cu continenţă.
La acest ritual nu participau decât fiinţe foarte elevate – siddha şi yogini – care-şi stăpâneau pe deplin simţurile, erau capabile să intre la voinţă în nirvikalpasamadhi, care, de asemenea, îşi revelaseră Sinele Suprem Atman. Aceste ritualuri permiteau conştiinţei participanţilor depăşirea condiţiei limitate şi atingerea conştiinţei universale. În urma unor astfel de practici, energia, ajunsă în mod spontan la un grad de intensitate foarte mare, urmând tendinţele înnăscute ale naturii umane, îşi redobândeşte elanul eficient (udyama) al Căii lui Shiva (Shambhavopaya), căci în orice formă de energie se poate regăsi intensitatea şi puritate Inimii spirituale.