Introducere în TARAKA YOGA – YOGA non-mentalului
de Iulia Bontaș
„Cel care nu cunoaşte TARAKA YOGA, cele 9 CHAKRA (7CHAKRA principale şi cele 2 CHAKRA secundare), cele 16 suporturi, cele 3 modalităţi şi cele 5 eteruri divine, nu este un yoghin.”
Mandala Brahmana Upanishad
Advaya Taraka Upanishad este unul dintre tratatele de YOGA secrete care descrie această formă mai puţin popularizată de YOGA, cunoscută sub numele de TARAKA YOGA sau AMANASKA YOGA – YOGA nonmentalului care conduce la transcenderea iluziei cosmice (MAYA) într-un timp foarte scurt. În limba sanscrită, termenul ADVAYA înseamnă unic, nondual, desemnând Realitatea Ultimă, Supremul Absolut sau BRAHMAN. TARAKA înseamnă eliberator, ceea ce ajută fiinţa să traverseze oceanul iluziei cosmice (SAMSARA) sau fluviul ataşamentelor, desemnând în acelaşi timp şi pupila ochilor sau acea mică strălucire prezentă în ochi. El provine de la rădăcina sanscrită TARA – însemnând stea, acea stea ce călăuzeşte aspirantul către desăvârşirea spirituală, ajutându-l să traverseze apele iluziei cosmice MAYA sau altfel spus oceanul suferinţelor.
Uneori, prin extensie, TARAKA YOGA desemnează orice formă de YOGA (cuprinzând metodele şi procedeele practice) care face să se manifeste acea energie a elevării spirituale care determină încetarea fascinaţiei generate de MAYA şi orientează aspirantul sincer către Dumnezeu. Atribuită la modul esenţial sistemului RAJA YOGA, TARAKA YOGA este considerată în acelaşi timp şi una dintre cele mai înalte forme de SAMYAMA (identificare perfectă) care, folosind un suport vizual exterior sau interior (în funcţie de modul în care aspirantul spiritual percepe universul – fie ca pe o realitate exterioară conştiinţei lui, perspectiva fiind în acest caz duală, fie ca pe o realitate interioară, în cazul unei perspective unitare), conduce la revelarea esenţei noastre ultime, a Sinelui Divin Nemuritor (ATMAN).
Iată ce ne spune prima SUTRA a acestui tratat fundamental:
„Aceasta este Advaya Taraka Upanishad care conduce aspirantul către Supremul Divin Unic şi Transcendent. Ea este nepreţuită pentru yoghinul avansat care a dobândit cele 6 calităţi necesare evoluţiei spirituale:
1. pacea inimii,
2. stăpânirea de sine,
3. răbdarea,
4. concentrarea mentală,
5. eliminarea dorinţelor inferioare,
6. credinţa fermă în Dumnezeu.”
În SUTRA 3 se spune:
„Supremul BRAHMAN ajută aspirantul plin de fervoare spirituală să traverseze (şi să depăşească) imensul fluviu al devenirii pornind de la naştere şi până la moarte. De aceea, această formă de YOGA este numită TARAKA – cea care traversează.”
SUTRA-ele 19-20:
„Adeptul care va realiza chiar şi o singură dată ceea ce este spus în această Upanishada va obţine eliberarea supremă. Purificat fiind, el îşi va vedea toate dorinţele elevate şi scopul suprem al existenţei umane împlinite.”
TARAKA YOGA se adresează în primul rând practicanţilor YOGA având o anumită experienţă în practica lor spirituală, care sunt deja familiarizaţi cu o anumită priză de conştiinţă asupra naturii lor reale, divine, esenţiale ce este asociată în acest caz cu percepţia unei lumini interioare sau exterioare care treptat va conduce către pătrunderea în lumina Sinelui Divin nemuritor (ATMAN).
Iată cum este descrisă în SUTRA 2 a acestui tratat, modul practic de realizare al acestei tehnici YOGA:
„Meditând asupra adevărului fundamental «Eu sunt acela» (Conştiinţa Supremă Absolută), yoghinul închide ochii şi îşi orientează privirea într-un uşor strabism convergent către zona din mijlocul frunţii (AJNA CHAKRA). Atunci el percepe în mijlocul frunţii o lumină intensă (care în fazele superioare de practică devine alb strălucitoare). Această lumină este o manifestare directă a Supremei Existenţe a lui BRAHMAN definită adesea şi ca SAT-CIT-ANANDA (Pură Existenţă, Pură Conştiinţă, Pură Beatitudine).
Concentrându-se asupra acestei lumini, yoghinul se scufundă în Supremul BRAHMAN.”
La început vor apare doar străfulgerări luminoase, dar treptat, pe măsură ce aspirantul avansează în practica lui spirituală, această lumină subtilă care va apare în zona de proiecţie a lui AJNA CHAKRA va creşte ca intensitate, devenind chiar mai strălucitoare decât soarele. Uneori ea este descrisă ca fiind comparabilă cu lumina a o mie de sori.
„Yoghinul vede o lumină ca strălucirea discului solar, multicoloră, cu tente irizate cu toate nuanţele răsăritului, asemănătoare cu strălucirea neîntreruptă şi schimbătoare a focului sau cu profunzimea de nepătruns a cerului senin.” (SUTRA 7)
Despre această lumină se spune adesea că ea este precum corabia care ne ajută să traversăm oceanul SAMSARA-ei.
În SUTRA 4 se spune că pentru a ajunge la acest adevăr suprem yoghinul trebuie să folosească trei forme de experienţe spirituale:
-interioară
-exterioară
-intermediară.
Dintre acestea modalitatea interioară este cea mai înaltă. Iată cum este ea descrisă în SUTRA 5 a acestui tratat:
„În cadrul corpului subtil se află SUSHUMNA NADI (canalul subtil median cel mai important), NADI-ul subtil prin care însuşi BRAHMAN se manifestă. El are natura Soarelui şi strălucirea Lunii pline, pornind din MULADHARA CHAKRA şi înălţându-se direct până în BRAHMARANDRA. În centrul lui se găseşte KUNDALINI, strălucind ca milioane de sori, delicată ca tulpina unei flori de lotus.
Atunci când yoghinul o vizualizează, el se eliberează din lanţurile existenţelor fizice şi toate imperfecţiunile lui sunt distruse.
Dacă reuşeşte să perceapă o incandescenţă strălucitoare ca o lumină continuă de la baza coloanei până în AJNA CHAKRA, el devine un SIDDHA şi dobândeşte starea de perfecţiune spirituală. (…)
Fixându-şi în continuare atenţia în AJNA CHAKRA, el va percepe un punct (sau un câmp) de lumină albastră în mijlocul frunţii. El va ajunge să trăiască o stare de fericire extatică ce nu va dispare niciodată. În această lumină el va percepe Sinele Divin Nemuritor (ATMAN). El vede acea lumină şi în inima sa. Aceasta este experienţa interioară spirituală la care fiinţa trebuie să ajungă prin practica acestei metode.”
Nepreţuită este această metodă pentru aspirantul plin de fervoare, dar ca şi în cazul celorlalte modalităţi spirituale ce ne-au fost revelate, darul său inestimabil este cu adevărat descoperit doar prin punerea sa în practică. Vă dorim succes!
Citiți continuarea articolului,
AMANASKA YOGA – YOGA non-mentalului (II)
Citiți și:
Acţiunea de a observa este o poartă către Conştiinţa Supramentală
Experienţa concretă a Iluminării
yogaesoteric
12 mai 2011