Karma Yoga – o Yoga a vieţii cotidiene
De-a lungul istoriei au fost promulgate deci o multitudine de metode şi tehnici apte pentru realizarea acestui deziderat. La baza lor se află în general ACŢIUNEA, adoraţia, controlul psihic şi filozofia. Să trecem în revistă, pe scurt, fiecare din aceste direcţii principale, căci ele vor fi tratate mai pe larg ulterior.
Chiar şi cele mai simple şi de rutină acţiuni, dacă sunt oferite lui DUMNEZEU, neaşteptând bineînţeles nici o recompensă, devine KARMA YOGA.
Prin ACŢIUNE, SWAMI VIVEKANANDA nu înţelege serviciul de fiecare zi. El se referă la serviciul dezinteresat în slujba altora şi a societăţii. Aici intră caritatea şi ajutorul oferit fără nici cel mai mic gând de recompensă şi chiar evitarea oricăror mulţumiri şi manifestări în acest sens. Cel angrenat pe o astfel de cale va trebui să uite orice sentiment al importanţei de sine, ce nu poate concorda cu acţiunea sa de serviciu detaşat. Această cale poartă numele de KARMA YOGA şi ea poate – şi chiar trebuie – să fie practicată de toţi aceia angajaţi în încleştarea lumii.
Astfel, încet, nevoile şi tendinţele egotice sunt treptat îndepărtate, iar individul învaţă să se identifice cu necesităţile celorlalţi tocmai prin serviciul lui dezinteresat faţă de aceştia. El devine deci o fiinţă universală prin direcţionarea activităţilor lui spre binele a tot ceea ce-l înconjoară, refuzând să se orienteze spre propria-i plăcere şi confort. De altfel, toate sistemele YOGA se îndreaptă spre eradicarea identificării cu ego-ul şi dorinţele acestuia, astfel încât individul să se poată identifica cu natura universală din propriul lui interior şi din interiorul celorlalţi.
Aceia care sunt dirijaţi de acţiune pot lua drumul lui KARMA YOGA, YOGA acţiunii. Jean Herbert o practică de zeci de ani şi difuzează în occident textele fundamentale şi cărţile marilor maeştrii în colecţia sa „Spiritualites vivantes”. El ne-a împărtăşit experienţa sa profundă în propriile sale lucrări şi ne reaminteşte învăţătura BAGAVAD-GITA-ei:
1.Omului îi este imposibil să stea fără să acţioneze.
2.Deci omul nu trebuie să-şi propună ca scop inacţiunea.
3.Unele acţiuni au un caracter obligatoriu.
4.Nu trebuie să-ţi doreşti fructele acţiunii.
5.Nu trebuie să ai ataşament faţă de acţiune.
6.Nu trebuie să te consideri autorul acţiunii.
7.Acţiunea astfel făcută nu-l înlănţuie pe autorul ei.
8.În plus, KARMA YOGA este îndemânare în acţiuni.
Într-adevăr, „în această lume este imposibil să nu acţionezi, fie chiar şi o clipă” (KRISHNA), „Nimeni nu poate evita munca” (RAMAKRISHNA), „chiar dacă omul este imobil şi aparent inactiv, organele sale interioare, mentalul şi intelectul sunt mereu active, încetarea completă a oricărei acţiuni este un lucru inposibil” (SWAMI RAMDAS). „Munca făcută ca SADHANA (practică spirituală) este un mijloc puternic” (SRI AUROBINDO), „Nu prin abţinerea de la acţiune se bucură omul de non-activitate, nici renunţând la ea nu ajunge la perfecţiune…acţiunea este superioară inacţiunii” (KRISHNA).
KARMA YOGA, această YOGA a vieţii cotidiene, respectă în fiecare fiinţă propria sa natură: trebuie să fii în conformitate cu natura ta şi să-ţi urmezi propria lege, „care este mai bună decât legea altuia” (BAGAVAD-GITA). Fiecare fiinţă este diferită de altele şi, după spusele lui Victor Hugo, „solitară, dar solidară”. KARMA YOGA dă acţiunii personale adevăratul său sens în lume. Dar scopul ei fiind eliberarea, această YOGA preconizează non-ataşamentul de fructele acţiunii. Aceasta trebuie făcută cât mai conştient, fără a depinde de nimeni şi de nimic, având ca „singur mobil participarea detaşată (ca releu) la opera lui DUMNEZEU”.
Ştergerea ego-ului se regăseşte deci în egalitatea şi grandoarea sufletului, în libertatea şi dăruirea acţiunii lumii, umanităţii, lui DUMNEZEU. Karma-yoghinul, precum un cavaler al sufletului, „nu are speranţe personale, spiritul şi fiinţa sa sunt sub controlul său perfect, a alungat orice simţ al posesivităţii, mulţumit cu ceea ce i se întâmplă, învingând dualităţile, fără să invidieze pe nimeni, egal în eşec şi în succes, el nu mai este înlănţuit nici măcar când acţionează” (BAGAVAD-GITA). Ramdas spunea de asemenea: „Fără KARMA YOGA, JNANA şi BHAKTI nu ar fi decât egoism spiritual”. Vocea KARMA-ei YOGA pleacă din interior şi duce în afară.
Also available in: Français