Nyasa „cosmicizează″ corpul fizic

Prin intermediul tehnicii nyasa, practicanţii tantrici îşi sacrifică şi îşi „cosmicizează” corpul fizic. Tantra susţine interconexiunea dintre toate lucrurile: sarvam sarva-atmakam, „orice lucru reprezintă esenţa tuturor celorlalte lucruri”. Microcosmosul corpului uman include în sine întregul macrocosm, căci tot ceea ce există se naşte din acelaşi Principiu Unic. Luând cât se poate de în serios această afirmaţie, sadhaka-şii îi dau viaţă şi putere prin ritualul nyasa şi prin identificarea în timpul ritualului cu zeitatea tutelară.
 
Acest procedeu conduce inevitabil nu numai la o stare superioară de conştiinţă (care corespunde principiului lui Shiva), ci şi la un nivel energetic superior (care corespunde principiului de Shakti). De aceea corpul imaginar al iniţiatului mai este numit şi shakta-deha (corp încărcat cu putere) sau sakali-karana (instrumentul complet). Cu ajutorul acestui vehicul încărcat cu putere, adeptul tantric urmăreşte să realizeze starea sublimă de fuziune perfectă dintre Shiva şi Shakti, sub forma lui Parama-Shiva, Principiul transcendent, aflat dincolo de orice diferenţiere, şi totuşi neseparat de multiplicitatea creaţiei.
 
Acest corp cosmizat sau divinizat reprezintă în esenţă un corp mantra-ic, mantra fiind însăşi esenţa oricărei zeităţi. După cum afirmă versetul iniţial al scripturii Vamaka-Ishvari-Mata, o Tantra importantă a şcolii Shri Vidya, din sudul Indiei:

„Mă înclin în faţa zeiţei Matrika, care a prins formă din mantra-e şi care este alcătuită din Ganesha-şi, yoghini, planete, constelaţii şi semne zodiacale.”

Deloc surprinzător, nyasa include recitări mantra-ice complexe, care au rolul de a întări procesul de transformare spirituală dintr-un om obişnuit într-o divinitate. Acest ritual necesită o instruire directă şi transmisia din partea unui guru calificat. Deşi anumite texte dezvăluie mantra-ele unor divinităţi specifice, acestea rămân neproductive dacă nu sunt dinamizate corect de către un maestru. Acelaşi lucru este valabil şi pentru gesturile manuale (mudra-e) asociate cu aceste zeităţi.

La fel de importante sunt şi diferitele forme a le ritualului aşa numit „de aşezare” (nyasa), ale cărui origini pot fi trasate până la începutul epocii post-vedice, când au fost compuse Brahmana-ele. Acest ritual constă în crearea unui corp divin imaginar, aflat în rezonanţă cu aspectele superioare ale realităţii. Potrivit Kula-Arnava-Tantra practicanţii care îşi crează o „armură” din nyasa nu mai trebuie să fie îngrijoraţi de obstacolele care le-ar putea tăia calea, căci acestea vor dispărea „precum elefanţii care văd un leu”. Vina-Shikha-Tantra recomandă practica unei meditaţii în care sadhaka-şii îşi vizualizează corpul muritor transformat în cenuşă şi crearea unui nou corp „corp al înţelepciunii” (vidya-deha), folosindu-se de nectarul ambrozial (amrita-dhara) care picură în permanenţă din capul lor. Acest proces complex este însoţit de coborârea energiei mantra-ice a silabei sacre aum, vizualizată deasupra capului.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More