Piaţa de sex şi dezumanizarea fiinţei umane – Recenzie de carte

 

Există o piaţă a animalelor, a produselor alimentare, a materialelor de construcţie, printre multe altele. Dar o piaţă a sexului? Ne-am gândit vreodată la asta? O piaţă unde se vinde şi se cumpără sex. Relaţii sexuale contra cost. Dacă vă gândiţi la prostituţie vă înşelaţi. E vorba de o nouă revoluţie sexuală care bântuie printre tinerii americani între 24 şi 34 de ani şi ține de căsătorie. Aceasta e probabil cea mai importantă revelaţie pe care o aflăm din cartea recent ieşită de sub tipar a sociologului american, profesor de sociologie la Universitatea din Texas (Austin), catolicul Mark Regnerus.

Mark Regnerus este creştin practicant, adept al valorilor creştine, şi unul dintre cei mai respectaţi sociologi contemporani privind evoluţia valorilor, sexualitatea şi familia în general. Este cunoscut în principal pentru studiile lui numeroase şi profunde privind impactul nefast pe care îl au căsătoriile unisex asupra copiilor. De data aceasta Mark Regnerus revine în publicistică cu o carte, nu cu un studiu. O carte care nu dezamăgeşte. Documentaţia care sprijină teoriile principale din noua lui carte este la înălţime şi are rigoare aparte. Ideile fundamentale ale cărţii sunt uşor de intuit chiar din start, din titlul cărţii: Cheap Sex: The Transformation of Men, Marriage, and Monogamy (Sexul ieftin: transformarea bărbaţilor, a căsătoriei şi a monogamiei).

Idea fundamentală a lui Regnerus este că revoluţia sexuală a transformat interacțiunile amoroase pure, împlinitoare, bazate pe iubire reciprocă, în ceea ce este numit sex, un produs care se vinde şi se cumpără. Sexul a devenit atât de accesibil şi ieftin astăzi, încât putem vorbi de existenţa unei adevărate pieţe a sexului. Trei pârghii ori aspecte tehnologice au generat apariţia acestei pieţe: pornografia, contraceptivele şi serviciile de dating online.

Conform studiilor lui Regnerus, atât bărbaţii cât şi femeile îşi fac bine calculele înainte de a se lansa pe piaţa sexului. Femeile caută bărbaţi cu bani și consimt să se implice în relaţii sexuale doar dacă li se promite ceva în schimb. Iar bărbaţii caută femei care nu sunt interesate în a aduce pe lume copii ci doar sunt dispuse să întreţină relaţii sexuale. Piaţa asta a sexului îşi are principiile ei. Din fericire pentru femei, zice Regnerus, există o cerinţă mai mare pentru femei din partea bărbaţilor decât pentru bărbaţi din partea femeilor. Ceea ce duce la o consecinţă evidentă: femeile îşi negociază disponibilitatea de a întreţine relaţii sexuale cu bărbaţii. Iar bărbaţii care nu pot plăti preţul recurg la pornografie. Ăsta e tabloul familiei generaţiei tinere americane între 24 şi 34 de ani.

Recomandăm cartea lui Regnerus tuturor celor interesaţi de subiect. Nu ştim de nicio altă carte care şi-a propus, şi a reuşit, să portretizeze atât de profund şi documentat declinul familiei şi căsătoriei în lumea occidentală, transformând căsătoria într-un contract fondat pe sex.

Vă invităm să citiți mai jos recenzia cărţii Sexul ieftin: transformarea bărbaţilor, a căsătoriei şi a monogamiei, făcută de un profesor de drept american, Helen Alvare, care şi ea împărtăşeşte concluziile şi observaţiile lui Regnerus.

Cartografierea noii pieţe de împerechere: O recenzie la Cheap Sex

Sociologul Mark Regnerus în noua sa carte, Sex ieftin: transformarea bărbaţilor, a căsătoriei şi a monogamiei trasează cu grijă o hartă a preferinţelor şi practicilor sexuale printre americanii cu vârstele între 25 şi 34 de ani. Pentru acest demers, autorul a folosit baze de date recunoscute, cercetări şi studii sau istorii personale colectate de la cercetători renumiţi, pe această temă.

În zilele noastre, sunt nenumărate eforturi pentru a înţelege sau a aborda variatele fenomene observate pe teritoriul activităţii sexuale, căsătoriei şi a paternităţii. Mulţi dintre noi sunt deranjaţi de aceste trenduri noi, în vreme ce alţii le încuviinţează, pretinzând doar un bun control pentru a păzi alegerea personală în materie de sex şi a evita rănirea. Aceste practici includ: declinul „întâlnirilor”, mai mult sex ocazional, creşterea concubinajului, amânarea căsătoriei, un număr mare de copii crescuţi în afara căsătoriei şi o mare rată de consum pornografic. Cartea lui Regnerus trebuie citită indiferent dacă doar ne temem de această evoluţie sau doar dorim un mai bun control pentru a ocroti libertatea.

Mai departe, importanța aceste cărţi este întărită de remarcabilul fapt că primul „girant” al ei este Anthony Giddens, cel mai renumit sociolog al secolului XX, şi autorul reperului Transformarea intimităţii. Regnerus se bazează pe capodopera lui Giddens, care în 1992 descria profetic apariţia unor relaţii sexuale alterate într-o lume unde sexul este disociat de finalitatea sa procreativă. În acelaşi timp, documentele lui Regnerus acordă o atenţie deosebită consecinţelor negative din prezent şi viitor ale acestui nou stil de viaţă sexuală.

Sexul se ieftineşte

În Sex ieftin, ipoteza lui Regnerus este că actul sexual a devenit mai „ieftin”: „mult mai accesibil la nivel mondial, la un preţ mai mic decât a fost vreodată în istoria umanităţii”, pentru că (prin contracepţie sau avort), raportul sexual devine infertil sau sarcina poate fi curmată înainte de naştere. Mai mult, bărbaţii nu mai trebuie să peţească atât pentru a face sex şi sexul solitar – masturbarea – „este acum, prin folosirea pornografiei digitale, capabilă să mimeze sexul în cuplu mai realist decât înainte”.

Autorul evidenţiază trei factori de progres tehnologic care au facilitat sexul ieftin: contracepţia, pornografia şi întâlnirile online (care fac dobândirea de sex ieftin mai „eficientă”). El concluzionează ca sexul ieftin „inundă piaţa” şi are „o influenţă profundă asupra modului în care americanii, bărbaţi şi femei, relaţionează între ei, care se răsfrânge asupra altor domenii”.

Această ipoteză, în schimb, depinde de pretenţia că bărbaţii şi femeile se angajează să îşi „schimbe” comportamentul privind sexul. Autorul documentează din plin această ipoteză, arătând că bărbaţii şi femeile au preferinţe şi limite diferite în materie de sex, în medie, bărbaţii dorind mai mult sex decât femeile. Un exemplu pe care îl dă este că femeile nu plătesc niciodată bărbaţii pentru sex. Femeile au ceea ce bărbaţii îşi doresc în acest domeniu şi de aceea sunt „portarii” sexului; într-o relaţie consimţită, sexul se petrece atunci când femeia decide că este momentul.

Înainte vreme, când femeile depindeau de situaţia economică a bărbaţilor, acestea în general tindeau să păstreze actul amoros pentru a asigura fidelitatea şi căsătoria. Azi, când femeile ocupă 50% din piaţa muncii şi peste 50% sunt absolvente de studii medii, nu mai există motive pentru a amâna sexul. Pur şi simplu sexul devine „mai puţin important”. De fapt, deoarece femeile sunt puţin mai rare în „comerţul pentru sex”, ele pot pretinde un „preţ” mai mare şi să se simtă mai dorite şi mai apreciate – cel puţin pentru un scurt timp. De asemenea, ele percep din ce în ce mai mult că dacă vor o relaţie de lungă durată şi eventual să să se căsătorească este mai bine să consimtă la a avea raporturi sexuale pentru a începe acest demers. În „comerţul mariajului”, bărbaţii sunt mai rari, mai ales pentru că ei nu sunt constrânşi de perioada fertilităţii ca şi femeile. 

Contraceptive, pornografie, dating online

Apoi, Regnerus examinează relaţiile între contracepţie, pornografie, întâlnirile online şi comerţul modern de împerechere. El explică cum contracepţia separă raportul sexual de gândul la căsătorie. Din cauza diferenţelor sexuale, aceasta înseamnă că sunt mai multe femei în partea celor pentru căsătorie şi mai mulţi bărbaţi în cea pentru sex. Aceste cifre înseamnă raritatea bărbaţilor în prima tabăra şi cea a femeilor în cea de-a doua tabără, ceea ce afectează „preţurile”.

Privind pornografia, Regnerus subliniază că într-o eră digitală cu ecrane plate şi sunet ambiental, pornografia face să dispară decalajul între raportul sexual real şi cel fals. Pornografia este de obicei însoţită de masturbare, în special la bărbaţi, care este extrema sexului ieftin. Autorul estimează că pornografia este responsabilă pentru retragerea a 9 până la 15% de bărbaţi de pe piaţa împerecherii şi a mariajului, procentaj în creştere. Unii bărbaţi înlocuiesc pornografia cu raportul sexual real şi unii se simt nepregătiţi sau nedemni pentru căsătorie din cauza dependenţei de pornografie. Femeile pot de asemenea să refuze parteneriatul cu bărbaţi care folosesc pornografia.

Regnerus identifică aspectul cel mai important al întâlnirilor online și anume că au capacitat oamenii să aleagă mai eficient printre opţiunile sexuale şi romantice. Practic, a devenit „un sistem foarte eficient de livrare a sexului ieftin… Este ca un platou de oameni”. În consecinţă, descurajează investirea într-un partener care pare imperfect, şi încurajează parteneriatele bazate pe sex, care se suprapun, păstrând deschise opţiunile.

Victimele – copiii

Ipotezele despre efectele secundare posibile lansate de Regnerus vor fi şi mai controversate, pentru care oferă indicaţii empirice şi o analiză atentă. Aceste efecte posibile includ: posibilitatea ca piaţa de împerechere dificilă să determine din ce în ce mai multe femei să încerce parteneriatele unisex; o mai scăzută preocupare în rândul bărbaţilor pentru o mai bună educaţie şi pentru locuri de muncă; şi reducerea afilierii religioase. Atât aici cât şi în descrierea noii pieţe de împerechere, autorul este atent să arate beneficiile pe care unii le percep atât în practica sexului ieftin cât şi în efectele lui posibile.

Iar pentru viitor? Regnerus sugerează că sexul va fi în continuare perceput ca foarte legat de fericirea omului şi de libertate, şi probabil va deveni şi „mai ieftin”. El crede că mariajul va scădea şi poliamoria, nu poligamia, va creşte. Totuşi autorul nu crede că eforturile teoriei genului privind schimbul sexual din bărbat în femeie şi viceversa vor reuşi. El insistă ca acestea sunt adânc întipărite în natura omului şi nu sunt nicidecum artificii culturale.

Viitorul pieţei de sex

Pentru cei fericiţi cu noua piaţă de împerechere, Regnerus are veşti bune: „nu vă temeţi, noile realităţi relaţionale nu dispar”. Pentru religii şi reformatori care speră să crească preţul sexului, veştile sunt dificile. În timp ce credincioşii practicanţi evită sexul ieftin, ei sunt departe de unitate în aderarea lor la învăţăturile religioase. Bisericile creştine, pretinde autorul (bazându-se în parte pe lucrarea sociologului Andrez Cherlin) suferă din cauza lipsei de cateheză, a tendinţei către un individualism terapeutic expresiv şi un nou accent pe sprijinul împotriva membrilor provocatori. Şi astfel este puţin probabil să fie înlăturat valul sexului ieftin.

Mai mult, argumentează autorul, femeile – „portarii” sexuali – se simt prizoniere ale unei dileme clasice, în care motivarea lor individuală de a respinge sexul ieftin este foarte slăbită. Nu au mijloacele necesare pentru a forma un acord unitar despre cum să crească preţul sexului pentru a-şi satisface preferinţele mai des.

Pornografia şi întâlnirile online nu dau semne că ar dispărea. Şi mai recent standardele personale pentru a contracta o căsătorie – incluzând standarde mai înalte pentru venituri şi pentru compatibilitatea emoţională şi sexuală – sunt ţinute pe scară largă.

Gânduri finale

Este foarte dificil să critici harta lui Regnerus sau declaraţiile sale atente privind trendurile viitoare. Pentru cei care speră să limiteze sexul ieftin şi efectele sale negative, cartea este un cadru pentru acţiunea viitoare. Religia – pe care autorul o identifică drept ultima instituţie capabilă să lupte împotriva sexului ieftin – trebuie să accepte realităţile relaţionale cu care se confruntă membrii bisericii şi să le vorbească mai franc şi mai direct. Femeile care se opun sexului ieftin vor trebui să găsească o cale de a coopera una cu cealaltă şi să iasă la tribună mai des. Bărbaţii – avantajaţi pe timp scurt de sexul ieftin, dar dezavantajaţi de-a lungul timpului – vor trebui să îşi adapteze comportamentul. Avocaţii pentru copii – a căror structură familială ulterioară este de obicei stabilită în momentul actului sexual – vor trebui să găsească o cale pentru a repune la loc gândirea centrată pe copil în mentalitatea despre sex. Legiuitorii din societatea pieţei libere vor trebui să făurească un demers acceptabil şi constituţional pentru a limita pornografia şi să reformeze educaţia sexuală şi programele de contracepţie pentru a furniza un consimţământ informat. Fiecare dintre aceste sarcini este mare şi descurajantă.

Regnerus concluzionează acceptând că nu toată lumea va fi de acord că sexul ieftin înseamnă că „unele aspecte importante au fost pierdute sau se îndepărtează”. Dar speră că „toţi putem fi de acord în privinţa a ceea ce se petrece în viaţa omului din punct de vedere social şi sexual”. Această carte este cea mai importantă încercare de a descrie fenomenul sexului ieftin în societatea americană şi de aceea prezintă cadrul pentru orice evoluție viitoare.


Citiți și:

Din bizareriile lumii în care trăim: singurătatea devine oportunitatea de afaceri a viitorului

Sminteala unora ia amploare: pe străzile unuia din cele mai mari orașe din lume a apărut cabina de masturbare

 

yogaesoteric
13 ianuarie 2019

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More