Puterea tainică a MUDRA-elor (1)
de profesor yoga Gregorian Bivolaru
Cu toţii facem zi de zi nenumărate gesturi, cu mâinile ori cu diverse părţi ale trupului şi întrebuinţăm numeroase expresii faciale, pentru a ne exprima sentimentele, gândurile sau stările sufleteşti. Întindem mâna pentru a saluta sau a face cunoştinţă cu cineva, ridicăm braţul sau atingem pe umăr o persoană atunci când dorim s-o calmăm şi realizăm o mare varietate de gesturi când ne exprimăm artistic, prin muzică, dans sau teatru. Toate aceste gesturi specifice sunt metode convenţionale ce conferă cuvintelor, mişcărilor sau manifestărilor artistice o încărcătură aparte. Considerate banale mijloace de comunicare de către marea majoritate a oamenilor, aceste gesturi sunt în realitate mult mai mult: sunt exemple practice a ceea ce înţelepţii yoghini numesc MUDRA-e.
Practicate în toate epocile, pe toate căile spirituale, MUDRA-ele sunt gesturi simbolice prin care exprimăm stări interioare, gesturi specifice de salut, de binecuvântare sau dăruire, ce sunt realizate prin aranjarea precisă a degetelor, a mâinilor şi uneori a întregului trup. Ele produc în fiinţa noastră anumite efecte precise, deoarece ne pun în rezonanţă cu energii benefice din Univers şi astfel ne facilitează intrarea în stări superioare de conştiinţă.
MUDRA-ele influenţează circulaţia suflurilor energetice (PRANA) în fiinţa noastră, atât în timpul activităţilor noastre obişnuite, cât şi în timpul activităţilor spirituale sau artistice. Datorită proceselor de rezonanţă pe care le declanşează în fiinţa noastră, MUDRA-ele ajută în procesele de vindecare, prin captarea şi canalizarea de energii benefice în zonele afectate, sunt de mare folos în reglarea respiraţiei şi în controlul minţii, facilitând accesul la stări profunde de meditaţie.
Din punct de vedere ezoteric, MUDRA-ele sunt considerate a fi gesturi simbolice, investite cu semnificaţii metafizice, cum sunt cele întâlnite la statuetele anumitor zeităţi, ce ilustrează episoade din legende vedice sau budiste şi ajută la diferenţierea numeroşilor zei şi zeiţe din Panteonul hindus sau budist (de exemplu degetul mare de la mână, care prin natura lui seamănă cu un LINGAM este specific aspectului teribil al lui SHIVA, cel de BHAIRAVA). Ele exprimă de multe ori învăţături profunde, ca în cazul lui Buddha care ţinea în mână o floare în timpul faimosului episod cu MAHAKASHYAPA.
Cu toate că unii dintre noi am simţit în mod direct efectele anumitor MUDRA-e atunci când am realizat meditaţii sau alte procedee yoghine, sunt foarte puţini cei care au avut vreodată şansa să fie iniţiaţi în ştiinţa practică secretă a MUDRA-elor. Există foarte puţine lucrări care tratează acest subiect şi nu există aproape nicio informaţie în legătură cu modul lor de execuţie şi efectele subtile pe care le generează. Operele literare le descriu de cele mai multe ori ca fiind doar nişte gesturi simbolice ce fac referire la evenimente istorice, cu caracter artistic sau religios sau ca mijloace de identificare a divinităţilor în anumite ceremonii religioase, în teatru sau dans.
De exemplu în dansul indian clasic, mâinile şi degetele se mişcă încontinuu, generând astfel o succesiune de MUDRA-e care traduc la modul simbolic povestea pe care artiştii o exprimă prin dans. În această formă de artă atât de expresivă, MUDRA-ele joacă trei roluri: unul estetic, de exprimare artistică, un altul cu valoare energetică, prin dinamizarea anumitor energii ce au impact atât asupra celui care dansează, cât şi asupra celui care priveşte, şi un al treilea rol cu valoare iconografică simbolică, cu trimitere la anumite evenimente istorice sau religioase.
Ezoteric, MUDRA-ele sunt gesturi spirituale învestite cu sensuri metafizice
Unele MUDRA-e, precum MAHAMUDRA, YOGA MUDRA, VIPARITA KARANI MUDRA implică participarea întregului corp. În altele, numite HASTA, sunt folosite doar mâinile, cu degetele aranjate în combinaţii specifice diferite, dinamizându-se în mod aparte şi diferit anumite energii. În MUDRA-ele de tip HASTA, degetele şi mâinile capătă anumite semnificaţii în funcţie de calea spirituală adoptată de către cel care le realizează. Mâna devine un univers în miniatură care reprezintă un sistem cosmologic complex. În budism şi în sistemul YOGA, mâna dreaptă reprezintă Soarele şi mâna stângă reprezintă Luna, corespunzând respectiv cu raţiunea şi meditaţia. În ambele sisteme, budist şi yoghin, degetele sunt asociate cu cele cinci elemente (pământ, apă, foc, aer, eter), dar există diferenţe în ceea ce priveşte elementul căruia îi corespunde fiecare deget.
Puterea efectivă a unei MUDRA-e este dată de efectul ei energetic subtil. Altfel ea rămâne strict de domeniul mental, iar practicantul îi va rata efectul energetic propriu-zis, ce se află dincolo de simbolistica acţiunii. Cu siguranţă că yoghinii, budiştii şi taoiştii din vechime, iniţiaţi în ştiinţa secretă a MUDRA-elor, nu-şi pierdeau timpul cu speculaţii asupra existenţei lunii interioare sau a nectarului interior, a CHAKRA-elor, NADI-urilor sau chiar a existenţei diferitelor tipuri de energii. Ei le-au experimentat în mod direct şi abia după aceea au făcut referire în mod criptic la ele în textele spirituale.
Puţinii iniţiaţi în ştiinţa MUDRA-elor, care le-au practicat în mod constant, consideră învăţătura pe care au primit-o ca fiind o binecuvântare, o folosesc în existenţa lor zilnică, în practica YOGA şi urmăresc să o transmită mai departe, într-un mod divin integrat.
S-a constatat că majoritatea practicanţilor percep aproape imediat efectele MUDRA-elor, în timp ce pentru practicanţii ocazionali efectele pot părea prea „subtile”. De obicei, într-o grupă de 20 de oameni, majoritatea sunt încântaţi după ce realizează pentru prima dată o MUDRA. Alţii îi simt efectele după o perioadă de timp ceva mai lungă, prin senzaţii corporale, mai blânde sau mai intense. Unii pot percepe faptul că atenţia li se îndreaptă în mod spontan spre interior, spre anumite zone ale corpului, alţii constată că mintea lor se goleşte de gânduri, în timp ce la câţiva poate să apară oprirea respiraţiei sau chiar accesul la stări de meditaţie din ce în ce mai profunde.
Unele MUDRA-e yoghine importante care sunt realizate cu mâinile
HASTA MUDRA-ele
În acest articol vom aborda câteva dintre MUDRA-ele care se realizează cu ajutorul mâinilor sau a degetelor (HASTA MUDRA) şi care pot fi experimentate cu uşurinţă de orice fiinţă umană. Există însă multe alte MUDRA-e yoghine care implică utilizarea nu numai a mâinilor, ci şi a trupului, ca de exemplu VIPARITA KARANI MUDRA, YOGA MUDRA, MAHA MUDRA, YONI MUDRA, ce se realizează prin variaţii şi permutări complexe ale poziţiei trupului, mâinilor, concomitent cu ritmarea adecvată a respiraţiei şi cu realizarea anumitor BANDHA-uri (contracţii speciale yoghine). Acestea din urmă trebuie să fie practicate doar sub îndrumarea unui instructor competent; altfel pot să apară unele efecte nedorite, atât de natură subtilă, câte şi fizice. O pregătire adecvată este de asemenea necesară pentru practicarea MUDRA-elor complexe.
O SUGESTIE PRACTICĂ FOARTE IMPORTANTĂ Dacă cunoaşteţi foarte bine efectul specific al unei anumite MUDRA înainte să o practicaţi, este posibil să vă autosugestionaţi şi să anticipaţi acest efect, fără a mai fi foarte atenţi în conştientizarea efectelor acelei MUDRA-e. Dacă sesizaţi însă ceva care este diferit de efectul pe care-l aşteptaţi, fiinţa dumneavoastră va fi bulversată şi astfel vor apărea îndoieli cu privire la ceea ce experimentaţi. De aceea este indicat să urmăriţi să practicaţi fiecare MUDRA o anumită perioadă de timp, efectuând zilnic între cinci şi zece exerciţii timp de cel puţin 27 de zile şi să scrieţi succint într-un jurnal spiritual ce aţi simţit, înainte de a citi despre efectele ei. În acest fel veţi fi lucizi şi imparţiali şi veţi fi astfel martorul propriului dumneavoastră experiment spiritual, chiar dacă până atunci nu aţi practicat deloc YOGA. Efectele principale ale MUDRA-elor au fost special prezentate în finalul acestui articol, astfel încât să puteţi reveni asupra lor după ce le-aţi realizat şi le-aţi integrat în practica dumneavoastră YOGA, timp de minim 27 de zile.
Pregătirea pentru realizarea HASTA MUDRA-elor
Abordaţi întotdeauna practica MUDRA-lor cu respect, într-o stare lăuntrică de autotransfigurare. Nu le practicaţi pe fugă sau ocazional. Pregătiţi-vă înainte în mod corect şi în felul acesta eforturile dumneavoastră vor fi cu siguranţă răsplătite.
Unul dintre motivele pentru care ştiinţa MUDRA-elor a rămas în continuare o „ştiinţă secretă” este faptul că ea este un aşa-zis „secret nesecret”. Deşi au fost mereu predate de-a lungul timpului, puţini s-au arătat cu adevărat interesaţi să înveţe despre MUDRA-e şi dintre aceia şi mai puţini le-au practicat. De aceea nu s-a ajuns aproape niciodată să se înţeleagă pe deplin secretele energetice şi spirituale pe care ele le revelează.
Pregătirea unui cadru adecvat
Găsiţi un loc cât mai liniştit. Realizaţi mai întâi câteva ASANA-e simple pentru a vă relaxa şi pentru a vă deschide lăuntric faţă de energiile subtile benefice (dacă nu sunteţi practicant yoga, realizaţi măcar o relaxare yoghină completă). Apoi vă interiorizaţi, devenind conştienţi în mod gradat de trup, de minte şi de respiraţie. În felul acesta, când veţi realiza MUDRA, veţi sesiza cum aceasta modifică procesul respiraţiei, senzaţia corporală şi veţi percepe efectele pe care le are asupra minţii.
Pregătirea corporală şi reglarea respiraţiei
În timpul fiecărui set de MUDRA-e, alegeţi o postură şezând care să fie cât mai confortabilă, sau pur şi simplu luaţi loc pe un scaun, cu picioarele aşezate pe podea. Este indicat să aveţi coloana vertebrală dreaptă, capul în prelungirea coloanei vertebrale şi umerii relaxaţi.
Menţineţi aceeaşi postură în timpul fiecărui set de MUDRA-e. În caz contrar, mai ales în timpul fazei iniţiale de învăţare, o modificare a posturii în care executaţi MUDRA-ele vă poate influenţa foarte mult percepţiile corporale, şi astfel este posibil să nu simţiţi foarte clar efectul specific al MUDRA-ei.
Nu încercaţi să modificaţi sau să influenţaţi în vreun fel respiraţia, lăsaţi-o să curgă în mod firesc şi natural. Nu căutaţi să respiraţi într-un mod anume sau să realizaţi vreo tehnică de PRANAYAMA. Lăsaţi suflul să intre şi să iasă fără ca mintea dumneavoastră să aducă vreo modificare în curgerea lui.
Vom prezenta în articolele următoare exemple din cele patru categorii de MUDRA-e care se realizează numai cu mâinile (HASTA MUDRA-e). Primul set, SHARIRA MUDRA-ele, acţionează asupra trupului. Al doilea set, PRANA NADI MUDRA-ele, acţionează asupra corpului eteric. A treia grupă, MERUDANDA MUDRA-ele, acţionează asupra corpului subtil astral, iar cel de-al patrulea grup, PRANA KRIYA MUDRA-ele acţionează asupra corpului mental.
Citiți următoarea parte a acestui articol aici.
Material preluat din Revista Yoga Magazin numerele 13, 14
Citiţi şi:
Relaxarea yoghină completă
Asana sau postura corporală în Yoga
yogaesoteric
29 iunie 2010
Also available in: Français