Preţioasa substanţă a iubirii
Actul sexual tantric are la bază tot felul de concepte esoterice fundamentale pentru TANTRA şi în afara cărora această practică particulară nu are aproape nici un sens. După cum arăta David Gordon White, unul din pivoţii spirituali în jurul cărora se învârteşte spiritualitatea tantrică este acela de RASA, termen care are mai multe semnificaţii. El se referă la fluidul esenţial care susţine viaţa, fiind cunoscut în această calitate încă din timpurile vedice. Fluidele corporale – îndeosebi sămânţa şi secreţiile vaginale – au fost considerate încă de la originile spiritualităţii substanţe încărcate de putere, pe care aspirantul aflat pe calea ce duce către libertate şi nemurire trebuie să le controleze cu cea mai mare atenţie. Clarvăzătorii vedici vorbeau de SOMA, nectarul divin, care le permitea să stea în compania zeităţilor. Acest concept a fost asimilat şi ideii de AMRITA, nectarul nemuririi, a cărui contraparte cosmică este RETAS, sămânţa divină. În KAULA-JNANA-NIRNAYA spre exemplu, AMRITA este descrisă ca fiind adevărata stare de KAULA, esenţa practicii şi realizării tantrice.
TANTRA a exploatat din plin aceste simboluri arhaice, care au stat, de asemenea, la baza cadrului conceptual al AYURVEDA-ei şi ALCHIMIEI. În primul din aceste două sisteme, RASA înseamnă plasmă, unul din constituenţii somatici (DHATU) alături de sânge, carne, grăsime, oase, măduvă, sămânţă iar la femei, sângele menstrual. În cel de-al doilea sistem, prin RASA se înţelege mercurul, sămânţa lui SHIVA. Paralelele care există între TANTRA, AYURVEDA şi ALCHIMIE îşi au originea într-o filozofie care conceptualizează universul în termeni sexuali sau erotici, ca pe o creaţie a lui SHIVA şi SHAKTI. În alchimia practicată în India medievală, fluidul sexual al Zeiţei era echivalat cu mica, iar sângele ei menstrual cu sulful. Se credea că el poate produce aur împreună cu sămânţa lui SHIVA, anume cu mercurul. În şcolile tantrice de mână stângă şi în unele şcoli KAULA, femeile aflate în timpul mestruaţiei erau considerate extrem de dorite.
YOGA-SHIKHA-UPANISHAD explică expresia compusă RAJA YOGA ca fiind fuziunea dintre sângele menstrual (RAJAS) cu sămânţa (RETAS). Interpretarea literală a condus, printre altele, la apariţia unor practici de HATHA YOGA, cum este VAJROLI MUDRA.
Citiţi şi:
Tantra vă invită să exploraţi profunzimile microcosmosului propriei fiinţe
Orgasmul prelungit vă face mai frumoşi, mai fericiţi, mai sănătoşi
yogaesoteric