Combinarea sistemului Karma Yoga cu celelalte forme de yoga
din lucrarea „Karma Yoga: yoga instantanee a vieţii cotidiene”
de profesor yoga Gregorian Bivolaru
De fapt, practica sistemului Karma Yoga este considerabil uşurată, cu toate că nu este neapărat necesar, dacă combinăm cu alte forme de yoga, în special cu bhakti yoga, hatha yoga, raja yoga, tantra yoga, laya yoga.
Aceasta este chiar una dintre temele principale ale învăţăturii lui Krishna cuprinse în Bhagavad-Gita. În această direcţie, vom cita câteva versete:
„Abandonează-ţi şi dăruieşte-ţi toate faptele tale Divinului”;
„Indiferent ce faci, fă totul detaşat ca pe o ofrandă adusă Mie. Astfel vei fi eliberat de rezultatele bune sau rele care alcătuiesc lanţurile acţiunii egoiste”;
„Fă toate acţiunile tale detaşat, numai pentru dragostea de Mine”;
„Acela care se află la originea tuturor fiinţelor şi de care este pătruns acest Univers, numai pe acesta adorându-l, prin propria sa activitate detaşată, un om poate să atingă cu uşurinţă perfecţiunea.”
Pentru Swami Vivekananda, a oferi pe deplin toate acţiunile sau activităţile lui Dumnezeu este o metodă „mult mai puţin dificilă” (Yoga practică). Şi pentru Sri Aurobindo, karma yoga cea mai eficace este aceea „în care abandonăm propria voinţă şi propriile dorinţe egoiste voinţei Divine” (Yoga integrală practică). Cât despre Sri Ramakrishna, el cerea celor care veneau să-l consulte „să se roage lui Dumnezeu ca să le trimită Graţia Sa şi forţa de a-şi îndeplini detaşaţi îndatoririle fără a mai spera la o recompensă interioară şi fără a se teme de o pedeapsă în lumea aceasta sau în alta” (Învăţăturile lui Ramakrishna)
Krishna insistă în mod semnificativ într-o egală măsură (şi este normal) asupra importanţei rolului pe care trebuie să-l joace cunoaşterea şi inteligenţa, cu alte cuvinte, jnana yoga, în practica lui karma yoga: „Aceasta este inteligenţa despre care ţi s-a vorbit în Samkhya; ascultă acum ceea ce te învaţă yoga, dacă tu eşti în starea de yoga prin această inteligenţă, O! Fiu al lui Pritha, tu vei elimina pentru totdeauna sclavia faţă de fapte”. De fapt, karma yoga completează foarte bine, chiar secundar, orice altă formă de yoga practicată în principal, printre acestea fiind cuprinse: raja yoga, tantra yoga, hatha yoga, laya yoga, bhakti yoga.
Pentru Sri Aurobindo „activitatea complet detaşată realizată ca formă de antrenament spiritual este o modalitate foarte puternică” în orice formă de yoga.
Swami Ramadas ajunge chiar să spună, pe drept cuvânt, că: „Fără karma yoga, jnana yoga şi bhakti yoga, de fapt hatha yoga, tantra yoga şi laya yoga nu sunt decât un exacerbat egoism spiritual glorificat” (Scrisori).
yogaesoteric.net
Also available in: English