Eficacitatea sistemului Karma Yoga
din lucrarea „Karma Yoga: yoga instantanee a vieţii cotidiene”
de profesor yoga Gregorian Bivolaru
Oricare ar fi modul prin care ne reprezentăm ţelul spiritual, acesta va fi atins printr-o formă sau alta de yoga; oricare ar fi forma pe care o îmbracă comuniunea cu Divinul, atingerea planului de conştiinţă a Absolutului, priza conştiinţei asupra Adevărului Ultim sau chiar o mai mare libertate în viaţă, toate aceste ţeluri pe care hindusul le indică prin termenul fundamental de „Eliberare” (moksha), karma yoga, la rândul său, conduce la aceleaşi realizări la fel de bine ca oricare altă formă de yoga şi, deseori, chiar foarte uşor. Referitor la această formă de yoga, Swami Sivananda spune: „Mulţi cred că, sistemul Karma Yoga este un tip inferior de yoga. Aceasta este o mare eroare.”
Rabindranath Tagore a scris despre karma yoga: „Mulţi dintre compatrioţii noştri îşi imaginează în mod greşit că acţiunea este contrară libertăţii” sau „Nu vom obţine niciodată vreun rezultat considerabil dacă vom urmări să atingem infinitul doar în afara domeniului acţiunii.” El mai adaugă: „Dacă declarăm că dorim să-l realizăm pe Brahman (Supremul Divin) numai prin introspecţie lăsându-L, în restul timpului, în afara activităţii noastre exterioare, susţinând că vrem să beneficiem de prezenţa Sa doar prin iubirea din inima noastră, fără a-L mai adora altfel, prin alte modalităţi exterioare, sau dacă vom considera că numai contrariul este adevărat, ne îngreunăm activitatea în lungul nostru drum spre Adevăr şi ne vom îndrepta probabil spre un eşec lamentabil” (Sadhana).
Sri Ramakrishna spunea: „Dacă este realizată fără ataşament, acţiunea sau activitatea devine o cale uşoară de atingere a scopului real al vieţii, care este Dumnezeu.”
Swami Vivekananda spunea: „Prin simpla activitate detaşată, omul poate ajunge lesne acolo unde Buddha a ajuns numai prin meditaţie, iar Iisus Hristos prin dragoste şi rugăciune” (Yoga practică). Chiar dacă această formulare poate să-i şocheze pe unii creştini, ea arată totuşi că, pentru Swami Vivekananda, karma yoga este la fel de eficientă ca şi raja yoga sau bhakti yoga practicate la cea mai înaltă treaptă.
Ma Ananda Moyi afirmă că: „Acela care practică perseverent karma yoga îl va realiza destul de repede pe Brahman (Supremul) ca fiind Conştiinţă Absolută şi va primi de asemenea graţia Mamei Divine” (Învăţăturile lui Ma Ananda Moyi). Pentru cel care studiază cu atenţie spiritualitatea hindusă, apare evident că acestea sunt ţeluri obiective care se propun spre realizare atât în jnana yoga, cât şi în bhakti yoga.
Swami Ramadas, care a atins eliberarea numai pe calea lui bhakti-yoga, constată ulterior că: „Fără să ne încetăm deloc activitatea, acţionând însă complet detaşat, putem să atingem cu uşurinţă starea supremă de beatitudine şi eliberare” (Scrisori).
Swami Brahmananda, „fiul spiritual” al lui Sri Ramakrishna spunea discipolilor săi: „Putem să atingem Cunoaşterea Supremă chiar şi numai prin angrenarea perseverentă în felurite activităţi consacrate Divinului” (Disciplinele monahice).
Marele înţelept Ramana Maharishi, intransigentul jnana-yoghin, spune: „Acţiunea fără dorinţă, cât mai detaşată de fructele ei, este net superioară Cunoaşterii îmbinate cu practica” (Învăţăturile lui Ramana Maharishi). Tot el constată cu simplitate că: „Starea în care realizarea acţiunii este detaşată de dorinţe este calea ce conduce cu uşurinţă la Eliberare.”
Din cele arătate până aici rezultă că dacă este realizată în spiritul specific karma yoga, orice acţiune, oricât de insignifiantă ar fi, ne poate ajuta să facem cu uşurinţă un pas înainte pe calea Eliberării.
yogaesoteric.net
Also available in: English