O clasificare sistematică a asana-elor, după tipologia lor

Posturile trupeşti constituie un element esenţial în practica Hatha Yoga şi acesta este, fără îndoială, unul dintre motivele principale pentru care yoga este acum în mare vogă în Occident.

În lucrările care există pe această temă, asana-ele (posturile trupeşti) sunt clasificate după diferite criterii, cum ar fi tipul de execuţie, efectele pe care le produc, ori direcțiile vectoriale ale orientării lor statice. Dacă se consideră şi diferitele variante care sunt asociate în mod obişnuit asana-elor (mai ales cele care prezintă un grad sporit de dificultate), putem vorbi de existența câtorva sute de posturi, însă doar vreo 40 sunt considerate a fi cu adevărat „uzuale”.

Prezentăm, în continuare, o clasificare sistematică a asana-elor, după tipologia lor:
asana-ele care implică o acțiune specifică: posturi trupeşti elementare, care permit acțiunea conştientă asupra uneia sau alteia dintre părțile trupului, ori asupra unui anumit organ, conducând la dinamizarea, revigorarea, vindecarea şi restabilirea echilibrului în acea parte a trupului.

asana-ele – cheie: posturi trupeşti esențiale care contribuie la purificarea şi dinamizarea curenților de energie subtilă şi a chakra-elor (centri subtili de forţă) din structura subtilă a practicantului.

asana-ele – mamă: posturi trupeşti tipice, fundamentale pentru unul sau altul dintre efectele fiziologice sau psihice pe care le conferă.

asana-ele – fiică: asana-e care derivă dintr-o asana – mamă prin modificarea poziției unuia sau a două dintre membre, ori chiar prin modificarea întregii configurații a posturii trupeşti – mamă. În general vorbind, asana-ele – fiică sunt variante ale asana-elor – mamă corespondente şi ele pot avea un grad de dificultate mai mare sau mai mic decât postura inițială, din care derivă;

asana-ele de flexie spre în față: bazinul ia o formă de şa, trunchiul este flexat spre înainte, iar picioarele sunt apropiate;

asana-ele de flexie spre în spate: capul ajunge în spatele trunchiului;

asana-ele de flexie laterală: trunchiul se apleacă spre dreapta ori spre stânga, cu sau fără torsiunea acestuia;

asana-ele de torsiune: prezintă un efect de torsiune a trunchiului în raport cu coloana vertebrală;

asana-ele în ridicare: posturi trupeşti care se realizează cu sprijin pe picioarele întinse, în timp ce trunchiul se ridică de la sol. De exemplu, postura arcului în ridicare;

asana-ele de echilibru: posturi trupeşti fixe, în care trupul se sprijină pe unul sau pe două picioare, rămânând în echilibru perfect;

asana-ele de echilibru mobil: aceste posturi trupeşti au aceleaşi caracteristici ca în cazul asana-elor de echilibru, cu deosebirea că ele includ și o fază dinamică;

asana-ele ,,aşezat”: în principiu, acest tip de posturi trupeşti implică să avem picioarele la sol, ele fiind aşezate sub fese;

asana-ele inverse: în cazul acestor posturi trupeşti, capul este orientat spre în jos, iar membrele inferioare sunt îndreptate spre în sus.
Acest ultim tip de asana-e (asana-ele inverse) ocupă un loc special în panoplia posturilor trupeşti din Hatha Yoga şi, în acest context, nu este deloc întâmplător că una dintre acestea, shirshasana, a fost numită simbolic „Regele asana-elor”.

În realizarea majorității asana-elor distingem două faze:
Faza dinamică a unei asana-e: presupune o mişcare a anumitor părţi ale trupului, care este necesară pentru intrarea în postură sau – la unele asana-e – o serie de mişcări lente de elasticizare, având un rol pregătitor, care se realizează înaintea efectuării propriu-zise a posturii trupeşti.
Faza statică: implică menţinerea imobilității trupului într-o postură yoga.

Există pentru aproape fiecare postură trupească o altă postură, care este într-un anume fel complementară cu ea şi pe care o vom numi contrapostură. Aceasta este deci o postură „opusă” ca mod de execuție unei alte posturi trupeşti şi ea solicită în mod complementar muşchii şi organele interne. De exemplu, o asana de flexie a trunchiului spre în faţă este simetrică în raport cu o asana de flexie a trunchiului spre în spate şi, prin urmare, ea este contrapostura acesteia.

Fragment din cartea Hatha Yoga pentru yoghinii începători şi avansaţi care sunt plini de aspiraţie, autor Swami Mahasiddhananda, carte apărută la Editura Shambala.

Citiţi şi:
ASPECTE EZOTERICE dezvăluite în premieră referitoare la ATITUDINEA TRUPEASCĂ (ASANA) (I)
5 posturi yoga pentru elevarea vibrației interioare
Ştiinţa yoghină a posturilor trupeşti (asana-e)

yogaesoteric
6 octombrie 2021

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More