Zuckerberg pariază totul pe realitatea virtuală și augmentată
Într-o mișcare gândită să dea investitorilor și publicului larg un semnal că gigantul tech intră într-o nouă etapă a existenței sale și că își modifică radical și business-ul, compania Facebook a devenit Meta. Mark Zuckerberg a motivat decizia de a redenumi grupul „Meta” prin faptul că s-a modificat viziunea Facebook și în câțiva ani ar vrea ca această companie să fie văzută nu ca rețea de comunicare virtuală, ci ca o „companie de metavers”.
Aplicațiile Facebook, Instagram, Messenger și WhatsApp și-au păstrat numele, Meta fiind grupul care le cuprinde pe toate.
În vara anului trecut, Facebook ajunsese la 10.000 de angajaţi care lucrau în domeniul realității virtuale şi augmentate. Numărul celor din divizia Reality Labs a crescut de 10 ori în ultimii patru ani. Zuckerberg a declarat că îşi doreşte să nu mai depindă de Apple şi Google și a pariat totul pe realitatea virtuală.
Primul succes major a venit în 2020: Oculus Quest 2, casca de realitate virtuală care nu necesită un computer. A ajuns în doar câteva luni cea mai vândută, depăşind rivalele HTC Vive sau Playstation VR.
Însă Zuckerberg nu se opreşte aici. A explicat într-un interviu pentru The Information:
„Are sens să investim totul să ajutăm să modelăm ceea ce cred că va fi următoarea platformă majoră”, a spus CEO-ul Facebook.
Zuckerberg vrea să evite situaţia din momentul în care au apărut smartphone-urile. Facebook nu a avut vreun device şi a depins mereu de Google şi Apple. Aşa că acum fac propriile device-uri.
Ce este „metaverse”, proiectul pentru care Facebook angajează 10.000 de oameni
Conceptul „metaverse”, pentru dezvoltarea căruia Facebook a anunțat că angajează 10.000 de oameni, poate părea o versiune îmbunătățită a realității virtuale (VR), dar mulți oameni cred că acesta ar putea fi, de fapt, viitorul internetului, relatează BBC.
De fapt, realitatea virtuală, față de metaverse, ar putea fi comparabilă cu primele telefoane mobile din anii 1980, față de actualele telefoane inteligente.
În loc să folosim un computer sau un smartphone, în metaverse vom putea folosi o cască pentru a intra într-o lume virtuală care conectează tot felul de medii digitale.
Spre deosebire de realitatea virtuală din prezent, care este folosită în cea mai mare parte pentru jocuri, această lume virtuală ar putea fi utilizată practic pentru orice – muncă, joacă, concerte, excursii – sau doar pentru comunicare virtuală.
Mulți cred că vom avea un avatar 3D când vom folosi metaversul. Dar, pentru că este încă doar la stadiul de idee, nu există în acest moment o definiție unică a acestui concept.
Pe piață apar zvonuri despre lumile digitale și realitatea augmentată o dată câțiva ani, dar, de obicei, entuziasmul dispare rapid.
Cu toate acestea, în rândul investitorilor bogați și al marilor firme de tehnologie există un mare interes în privința metaversului, pentru că nimeni nu vrea să rămână în urmă dacă acesta se va dovedi a fi viitorul internetului.
Există, de asemenea, sentimentul că, pentru prima dată, tehnologia este aproape de realizarea unui astfel de univers, având în vedere progresele din domeniul VR, apariția tot mai multor dispozitive care pot fi conectate la internet și viteza tot mai mare a acestuia.
Rolul Facebook
Facebook a făcut din construirea metaversului una dintre marile sale priorități. Compania a investit în realitatea virtuală prin căștile sale Oculus, făcându-le mai ieftine decât cele ale companiilor rivale – poate chiar cu pierderi, potrivit unor analiști.
De asemenea, construiește aplicații de realitate virtuală pentru comunicare și pentru muncă, inclusiv unele care interacționează cu lumea reală.
Deși și-a făcut un obicei din a cumpăra companiile rivale, Facebook susține că metaversul „nu va fi construit peste noapte de o singură companie” și a promis că va colabora cu alți dezvoltatori ai conceptului.
Recent, a investit 50 de milioane de dolari pentru finanțarea unor grupurilor non-profit, pentru a ajuta la „construirea responsabilă a metaversului”.
Totuși, compania crede că pentru dezvoltarea metaversului va mai fi nevoie de încă 10-15 ani.
Alte companii interesate
Tim Sweeney, șeful Epic Games, care produce jocul Fortnite, a vorbit de mult despre aspirațiile sale legate de conceptul de metaverse.
Jocurile multiplayer online au deja, de zeci de ani, lumi interactive partajate. Nu sunt metaversul, dar au câteva idei în comun.
În ultimii ani, Fortnite și-a extins produsul, găzduind concerte sau evenimente în propria sa lume digitală.
Și alte jocuri se apropie de ideea de metavers. Roblox, de exemplu, este o platformă pentru mii de jocuri individuale conectate la un ecosistem mai mare.
Între timp, Unity, o platformă de dezvoltare 3D, investește în „gemeni digitali” – copii digitale ale lumii reale – iar compania de grafică Nvidia își construiește „Omniversul”, pe care îl descrie ca fiind o platformă pentru conectarea lumilor virtuale 3D.
Dar metaversul nu se rezumă la jocuri. Facebook, de exemplu, a experimentat cu o aplicație de întâlniri VR numită Workplace și un spațiu social numit Horizons, ambele folosind sisteme cu avatar virtual.
O altă aplicație de realitate virtuală, VRChat, este concentrată în întregime pe petrecerea timpului online împreună cu alți oameni.
Există însă tehnologia necesară pentru metaverse? Realitatea virtuală a evoluat mult în ultimii ani, cu căști de ultimă generație care pot păcăli ochiul uman să vadă în 3D în timp ce jucătorul se deplasează într-o lume virtuală.
Lumile digitale mai avansate vor avea nevoie de o conectivitate mai bună, mai consistentă și mai mobilă – ceva ce ar putea fi rezolvat cu lansarea 5G.
Deocamdată, însă, totul se află în stadii incipiente. Evoluția metaversului – dacă chiar va avea loc – va fi făcută printr-o competiție între giganții din domeniul tehnologiei în următorul deceniu – sau poate chiar mai mult.
Citiți și:
Mark Zuckerberg dezvoltă un univers paralel, virtual, în care oamenii vor interacționa sub formă de avataruri
6G va aduce «gemenii digitali» – Samsung anunță că va replica oameni, obiecte, locuri într-o lume virtuală
Ce ne așteaptă
yogaesoteric
14 februarie 2022
Also available in: Français