Rod Dreher le spune creștinilor din Statele Unite să se pregătească pentru un totalitarism de catifea (soft). Cultura anulării. Ideologia transgender. Proteste Antifa. Internetul sub supraveghere. Să vină în Statele Unite un regim totalitar anti-religios care se aseamănă cu fosta Uniune Sovietică?
Potrivit lui Rod Dreher, autorul celui mai bine vândut volum The Benedict Option și editor senior la The American Conservative, răspunsul este da, iar creștinii să fie pregătiți pentru asta. Dreher a adus dovezi pentru ceea ce el numește „totalitarism blând” și despre modul în care creștinii din SUA ar fi necesar să reacționeze. Aceste dovezi sunt descrise în noua lui carte, Lives Not by Lies, Un manual pentru disidenți creștini.
Dreher a luat în considerare cultura anulării, progresul ideilor unui liberalism social care se răspândește în întreaga societate și intruziunea tehnologiei informației în viața privată, motive care prevestesc un astfel viitor.
„În epoca sovietică, totalitarismul pretindea dragoste pentru Partid și respectarea cerințelor Partidului impuse de către stat”, a scris acesta în introducerea cărții. „Totalitarismul de astăzi cere devotamentul față de un set de convingeri progresiste, dintre care multe nu sunt compatibile cu logica, și cu siguranță, nici cu creștinismul.”
Titlul provinde dintr-un citat celebru al unui intelectual rus anti-comunist, Aleksandr Soljeniţîn, care a rostit această expresie nu cu mult timp înainte de a fi exilat din Uniunea Sovietică. Dreher a explicat pentru The Christian Post că inspirația a venit în urma unei discuții cu mama unui prieten care a trăit în Cehoslovacia, în perioada epocii sovietice. Femeia, care a fost închisă din cauza opiniilor sale politice disidente, a susținut că schimbările sociale și politice din SUA le reflectă pe cele care au fost înainte de apariția comunismului în Europa de Est.
„Acest fapt m-a alarmat. Nu știu dacă am crezut vreodată asta, însă odată ce am început să vorbesc cu alți oameni de aici, din SUA, și din Europa, care au trăit sub comunism și mi-au spus «da, acest fapt este real», brusc, a devenit real și pentru mine”, a explicat Dreher. „Unul dintre aspectele pentru care Aleksandr Soljeniţîn este cunoscut, este ceea ce a spus despre oamenii din Occident, care fac o mare greșeală dacă ei nu cred că se va putea petrece și aici, pentru că se poate.”
Mai jos sunt câteva fragmente din interviul acordat de Dreher, despre ultima sa carte, pentru The Christian Post.
CP: Ce asemănări și contraste vom găsi între volumul nou și cel anterior, The Benedict Option?
Dreher: Este, de fapt, o continuare a primului volum, The Benedict Option. În volumul The Benedict Option vorbesc, în general, despre „de-creștinarea” Occidentului și modul în care creștinii ar fi necesar să răspundă la aceasta în viața de zi cu zi, pe când în Live Not by Lies, am în vedere un anumit aspect, acela al apariției opresiunii sistematice, a marginalizării și a opresiunii credincioșilor creștini tradiționali. Acest volum este mult mai concentrat… Mult mai specific. Identifică în amănunt care este problema și vine cu mult mai multe metode concrete de a o confrunta, dar, în final, cuprinde aceeași criză. Există persoane care nu cred absolut deloc că ne îndreptăm spre totalitarism, pentru că ei consideră că diferite credințe pe care le au creștinii sunt ciudate și greșite. Dar eu n-am scris cartea pentru ei, ci pentru creștini.
CP: În capitolul patru, ți-ai concentrat mult atenția pe „stricta supraveghere a capitalismului” și cum tehnologia modernă din ziua de astăzi, inclusiv rețelele de comunicare virtuală, este folosită cu scopul de a controla comportamentul oamenilor. Credeți că eforturile recente de a reduce această influență, atât în Congres, cât și în alte locuri, contribuie la combaterea acestei tendințe?
Dreher: Este greu de spus acum. Sunt foarte fericit să văd audierile congresului și cum încearcă să fie bipartizani, pentru că, atât stânga, cât și dreapta, sunt amenințate de controlul capitalismului. Dar teama mea este că publicul va vedea acest fapt ca fiind o politică de dreapta. Acesta nu este un motiv pentru convervatori, asemenea senatorului Josh Hawley, să n-o facă, și sunt recunoscător că o fac. Dar să fim foarte atenți la aceasta și să ne asigurăm că cei de stânga pun valoare pe libertatea de exprimare și sunt la fel de îngrijorați, dar implicați pentru a păstra această intimitate. În Europa, aceasta este o preocupare a ambelor partide. Legile europene privind confidențialitatea sunt mult mai stricte, mai ales în ceea ce privește confidențialitatea în spațiul virtual și cred că noi, americanii, ar fi necesar să învățăm din aceste legi.
CP: În ceea ce privește bipartidismul, în capitolul nouă, Rămânând solidari (Standing in solidarity), ați scris despre modul în care creștinii pot beneficia de pe urma aliaților liberali seculari. Ați adus exemple, în acest sens, din fosta Uniune Sovietică. În ziua de azi, în Statele Unite, ce grupuri sau persoane sunt considerate de un liberalism secular și ar rezona cu creștinii conservatori care se opun totalitarismului blând?
Dreher: Este greu să identific anumite grupuri, dar îți voi da un exemplu pe care tocmai l-am ascultat. Am devenit un ascultător al podcast-ului lui Joe Rogan și am fost foarte impresionat că el nu este un conservator, nici nu cred că este religios. Pare a fi un libertar de stânga, dacă ar fi să-l pun într-o categorie. În același timp, are și foarte mult bun-simț. Este categoric, de exemplu, că ceea ce face ideologia transgender este de a exploata adolescentele și anxietățile lor.
Am ascultat de curând un podcast de-al lui în care vorbește despre dificultatea de a avea astăzi o conversație de bun-simț cu cineva, pentru că toți fie se aprind în discuție, fie devin extrem de ideologici. Așadar, cineva ca Joe Rogan … [și de asemenea] comediantul Bridget Phetasy. Nu urmăresc genul acesta de persoane, în mod normal, dar ascultându-i pe amândoi, ar părea adepți de stânga, însă sunt amândoi persoane normale și nu le place această cultură a anulării mai mult decât îmi place mie. Aceste persoane sunt genul de oameni cu care aș putea lupta pentru o cauză comună.
[…] Ceea ce încurajez în rândul cititorilor mei este să țină minte că aceste procese care se petrec acum, aceste tendințe care s-au inflitrat în toată cultura noastră, vor fi foarte greu de oprit indiferent cine ar ajunge președinte. Problema noastră principală nu este, în primul rând politică, ci culturală și spirituală. Putem avea persoana potrivită la Casa Albă, oamenii federali potriviți și asta este important, dar niciun președinte nu va putea obliga universitățile, corporațiile sau instituțiile să înceteze cu politicile de identitate.
Aceasta este o luptă pe termen lung pe care o au de înfruntat creștinii, să fie pregătiți și să țină cont de faptul că pentru foarte mulți americani Mileniali și pentru cei din Generația Z, credința nu există, este o generație foarte seculară și acceptă, în mod covârșitor, genul acesta de politică, cu toate implicațiile. Avenit vremea să ne transformăm modul în care privim biserica și cred că este absolut adevărat că nu este nevoie să fii un profet ca să vezi ce urmează, și că o sesiune sau două de alegeri electorale nu vor rezolva problema.
Acesta este unul dintre motivele pentru care noi, creștinii, avem atât de multe probleme astăzi, pentru că în ultimii 30-40 de ani am pus prea mult accent pe politică, ca un răspuns la problemele noastre, și nu pe cultură. Ei bine, ne-am pierdut cultura și ne pierdem copiii. Dacă nu vom începe să luăm măsuri radicale chiar acum pentru a forma o rezistență, totalitarii blânzi ne vor acapara.