Elemente despre corpurile subtile
Vehiculele spiritului nemuritor divin (ATMAN) care, în cursul manifestării şi structurării fiinţei umane, fac posibilă evoluţia spirituală şi, în final, prin transcendere, conduc la suprema eliberare, sunt următoarele trei corpuri fundamentale:
- corpul fizic grosier (STHULA SHARIRA);
- corpul astral sau subtil (LINGA SHARIRA sau SUKSHMA SHARIRA);
- corpul cauzal (KARANA SHARIRA).
Corpul fizic grosier este alcătuit din 5 elemente energetice (TATTVA-e). Acestea sunt:
- energia telurică (PRITHIVI TATTVA, care este controlată prin intermediul lui MULADHARA CHAKRA);
- energia apei (APAS TATVA, care este controlată prin intermediul lui SWADHISTHANA CHAKRA);
- energia focului (TEJAS TATVA, care este controlată prin intermediul lui MANIPURA CHAKRA);
- energia aerului (VAYU TATTVA, care este controlată prin intermediul lui ANAHATA CHAKRA) şi
- energia eterului subtil (AKASHA TATTVA, care este controlată prin intermediul lui VISHUDDHA CHAKRA).
Corpul fizic este cel care ne susţine viaţa în planul fizic, dar este trecător, trecând prin diferite etape de existenţă: naştere, creştere, declin (degenerare) şi moarte.
Corpul astral sau subtil este alcătuit din 19 principii. Aceste principii sunt:
- cele 5 organe de acţiune (KARMA INDRIYA-uri):
- organul evacuării (anusul), care este în strânsă legătură cu MULADHARA CHAKRA;
- organele de reproducere (sexuale), care sunt în strânsă legătură cu SWADHISTHANA CHAKRA;
- organele locomoţiei (picioarele), care sunt în strânsă legătură cu MANIPURA CHAKRA;
- mâinile, care sunt în strânsă legătură cu ANAHATA CHAKRA şi
- gura (corzile vocale), care sunt în strânsă legătură cu VISHUDDHA CHAKRA
- cele 5 simţuri ale cunoaşterii
- simţul mirosului, care este în strânsă legătură cu MULADHARA CHAKRA;
- simţul gustului, care este în strânsă legătură cu SWADHISTHANA CHAKRA;
- simţul văzului, care este în strânsă legătură cu MANIPURA CHAKRA;
- simţul pipăitului, care este în strânsă legătură cu ANAHATA CHAKRA şi
- simţul auzului, care este în strânsă legătură cu VISHUDDHA CHAKRA.
- cele 5 forme principale de PRANA sau sufluri subtile:
- APANA VAYU, care este controlat prin intermediul lui MULADHARA CHAKRA;
- VYANA VAYU, care este controlat prin intermediul lui SWADHISTHANA CHAKRA;
- SAMANA VAYU, care este controlat prin intermediul lui MANIPURA CHAKRA;
- PRANA VAYU, care este controlat prin intermediul lui ANAHATA CHAKRA şi
- UDANA VAYU, care este controlat prin intermediul lui VISHUDDHA CHAKRA.
- mentalul (MANAS) gândeşte şi, adeseori, se îndoieşte asupra realităţii înconjurătoare. Exemplu: „Este oare aceasta o floare?”, „Este oare acesta aur?”;
- intelectul sau inteligenţa (BUDDHI) analizează şi determină, prin legături sau corelări obiective, adevărata natură a unui obiect oarecare pe care îl avem de cunoscut;
- subconştientul (CITTA). În sfera subconştientului sunt acumulate absolut toate stările şi experienţele fiinţei umane în cauză. Prin urmare, subconştientul conţine trăirile şi experienţele acelei fiinţe umane, care au fost acumulate atât în cursul acestei vieţi (cea prezentă), cât şi toate experienţele şi trăirile ce au apărut în cursul vieţilor anterioare;
- ego-ul (AHAMKARA) (al cărui focar principal de manifestare, în fiinţă, este MANIPURA CHAKRA) afirmă „eu ştiu” sau „eu nu ştiu”. Totdeauna ego-ul este acela care se identifică, cel mai adesea fără să ne dăm seama, cu toate gândurile care se produc sau apar în mental. Exemplu: un gând puternic de tristeţe apare în mental şi acesta generează o stare instantanee de rezonanţă cu energiile subtile ale tristeţii din Macrocosmos. Când această stare de tristeţe devine pregnantă, din cauza procesului de rezonanţă pe care l-am descris mai înainte, ego-ul este acela care afirmă, datorită fenomenului de captare a acestor energii: „eu sunt foarte trist”. În situaţia în care un gând de bucurie intensă apare în mental, acesta generează o stare instantanee de rezonanţă cu energiile subtile specifice ale bucuriei din Macrocosmos. Când această stare de bucurie devine pregnantă din cauza procesului de rezonanţă pe care l-am descris mai înainte, ego-ul este acela care afirmă, datorită fenomenului de captare a acestor energii: „eu sunt foarte bucuros”.
Corpul astral mai cuprinde, de asemenea, ANTAHKARANA (sau instrumentul interior specific), care este alcătuit din: mentalul inferior (MANAS), intelectul (mentalul superior, inteligenţa – BUDDHI), subconştientul (CITTA) şi ego-ul (AHAMKARA). Toate acestea sunt cele 4 instrumente specifice ale conştiinţei.
Funcţiile lor distincte sunt următoarele:
Corpul cauzal este corpul cauzelor sau al seminţelor. El se numeşte corp cauzal deoarece, totdeauna, el este cauza corpului fizic sau grosier şi a corpului subtil sau astral. Corpul subtil sau corpul astral şi corpul cauzal sunt permanente, ele există şi acţionează împreună.
Cele trei corpuri fundamentale (corpul fizic (grosier), corpul astral (subtil) şi corpul cauzal conţin cele 5 teci denumite în tradiţia yoghină KOSHAS:
- CORPUL FIZIC (grosier) (STHULA SHARIRA) conţine ANNAMAYA KOSHA (KOSHA – teacă, ANNA – aliment, ANNAMAYA – al alimentelor (hranei), teaca iluzorie care rezultă din alimentele ingerate şi asimilate de om. Corpul fizic este compus, în general, din 16 elemente grosiere (fizice), care sunt, de fapt, metale sau metaloizi;
- CORPUL ASTRAL (subtil) (SUKSHMA SHARIRA) conţine 3 teci: 1) PRANAMAYA KOSHA (teaca eterică sau vitală), 2) MANOMAYA KOSHA (teaca mental-emoţională) şi 3) VIJNANAMAYA KOSHA (teaca intelectuală sau a inteligenţei). DORINŢA ASTRALĂ, specifică corpului astral, duce către toate formele subtile şi elevate de stări sau vibraţii. Fiinţa astrală se bucură, mai mereu, de sublima şi eterata muzică a sferelor, de o iubire copleşitoare nesfârşită, de fascinantul spectacol diafan al creaţiei astrale, desfăşurat într-o uluitoare bogăţie şi libertate, în infinita diversitate a razelor subtile luminoase. EA GUSTĂ, RESPIRĂ sau ATINGE EXTAZIATĂ LUMINA. Dorinţa astrală este, de asemenea, în strânsă legătură cu facultatea sau capacitatea fiinţei astrale de a crea toate obiectele ca forme mirifice de lumină, divers colorate, sau ca proiecţii – condensări ale tuturor viselor, aspiraţiilor şi gândurilor. În lumea astrală se poate manifesta, liberă, posibilitatea subtilă de a concretiza sau de a proiecta, în forme exterioare de lumină, toate gândurile şi dorinţele.
- CORPUL CAUZAL (KARANA SHARIRA) conţine ANANDAMAYA KOSHA (teaca beatitudinii divine). ANANDAMAYA KOSHA este, în fiinţa umană, în strânsă legătură cu SAHASRARA. Corpul cauzal este ţesut şi alcătuit din idei. Fiinţa cauzală „TRĂIEŞTE” şi se mişcă în sfera uluitor de grandioasă, extrem de subtilă şi beatifică a ideilor pure. Corpul cauzal serveşte drept matrice fundamentală celor 35 de idei forţă care constituie, de fapt, corpul cauzal.
DORINŢA CAUZALĂ, specifică corpului cauzal, se satisface, în special, prin percepere supramentală sau contemplativitate profundă, elevată. Fiinţa, aproape în întregime, eliberată spiritual, care nu mai are, drept înveliş exterior, decât corpul cauzal, vede şi se identifică, aproape în totalitate, cu întregul univers ca fiind obiectivarea suprem mentală a ideilor-forţă surori, ale CREATORULUI ABSOLUT; fiinţa cauzală poate „materializa”, în lumea astrală, nu contează ce, numai printr-un instantaneu act de supremă voinţă şi gândire. Iată de ce, chiar fericirea astrală nesfîrşită apare destul de grosolană şi, oarecum, inferioară acestor fiinţe cauzale deosebit de evoluate spiritual. Fiinţa cauzală îşi epuizează instantaneu dorinţele sale manifestându-şi sau obiectivându-şi imediat fenomenul, obiectul sau aspectul la care aspiră, printr-un act fulgerător de voinţă supremă şi gândire. Acea fiinţă cauzală, care nu are drept veşmânt decât voalul ultrarafinat al corpului cauzal ESTE, CU UŞURINŢĂ, CAPABILĂ SĂ MANIFESTE ŞI SĂ INSUFLE VIAŢĂ CHIAR UNOR UNIVERSURI FIZICE SAU ASTRALE DUPĂ EXEMPLUL DIVIN AL CREATORULUI ABSOLUT. Structura oricărei lumi manifestate fiind iluzoriul vis cosmic, spiritul divin având, drept corp, numai finul voal cauzal, posedă o IMENSĂ ŞI ULUITOARE PUTERE CREATOARE, DUPĂ MODELUL SPIRITULUI ABSOLUT ŞI INFINIT ATOTPUTERNIC AL LUI DUMNEZEU.