Nouă ipostaze ale zeiţei DURGA – NAV DURGA
de Monica Dascălu
Marea zeiţă DURGA, al cărei nume înseamnă în limba sanscrită Invincibila, este o divinitate foarte populară în India, uneori fiind considerată o ipostază a Marii Puteri Cosmice TRIPURA BHAIRAVI. În tradiţia indiană există foarte multe legende şi povestiri despre DURGA şi se menţionează diferite manifestări sau ipostaze ale acesteia. În limba sanscrită, NAV înseamnă „nou” şi de asemenea „nouă”. NAV DURGA se referă la nouă manifestări succesive ale acestei divinităţi, în diferite existenţe.
1. SHAIL PUTRI
În această ipostază, prima dintre cele nouă, zeiţa DURGA este fiica lui Himvan, regele munţilor Himalaya. Într-o naştere anterioară, ea a fost SATI BHAVANI, fiica lui Deksheye şi consoarta lui SHIVA. Atunci când tatăl său, Deksheye, a realizat o ceremonie tradiţională, el nu i-a invitat nici pe SATI şi nici pe SHIVA. Totuşi, SATI a venit să participe împreună cu SHIVA la acea ceremonie, iar părinţii săi au adoptat un comportament făţarnic şi linguşitor faţă de SHIVA. Neputând suporta această insultă la adresa soţului său, spre disperarea părinţilor săi, SATI şi-a ars propriul corp prin puterile sale paranormale yoghine. Astfel că apoi ea a renăscut ca PARVATI sau SHAIL PUTRI, fiica regelui Himvan.
2. BRAHMACHARINI
Semnificaţia numelui BRAHMACHARINI este „Cea care practică cu devoţiune şi dăruire austerităţile.” Această a doua ipostază a zeiţei DURGA are un chip extraordinar de frumos, care radiază generozitate şi reflectă starea de iluminare spirituală a lui BRAHMACHARINI. În mâna sa dreaptă, ea ţine un rozariu, iar în mâna stângă are un vas cu apă. Ea radiază fericire şi a beatitudine.
Conform unei legende, în viaţa sa anterioară, ea a fost SHAIL PUTRI, fiica lui Himvan. Atunci când se juca cu însoţitoarele sale, ea a fost văzută de NARADA, un preot foarte important din tărâmurile zeieşti. El i-a studiat palma şi i-a spus: „Te vei mărita cu acelaşi yoghin cu care ai fost măritată în viaţa ta anterioară, când ai fost SATI, dar numai dacă vei realiza o asceză severă.” Astfel că SHAIL PUTRI i-a spus mamei sale că ea intenţionează să se mărite numai şi numai cu SHIVA, altfel preferă să rămână fecioară. Apoi ea a plecat în pădure, să practice în singurătate diferite procedee yoghine şi realizând felurite TAPAS-uri. De atunci, ea a devenit de asemenea cunoscută ca UMA, iar în viaţa următoare s-a născut ca BRAHMACHARI.
3. CHANDRA GHANTETI
Această a treia ipostază a zeiţei DURGA are o aparenţă încântătoare. Pe frunte, ca podoabă a diademei sale, ea are o semilună, iar printre obiectele rituale pe care le poartă se numără şi un clopoţel (GHANTI). Corpul său are o culoare aurie. În unele reprezentări iconografice, ea are trei ochi şi zece mâini în care ţine diferite tipuri de arme: pumnal, spadă, arc, săgeţi, scut etc. Ea călăreşte un leu şi este gata să se arunce în bătălie. CHANDRA GHANTETI este apostolul curajului. Cu sunetul clopoţelului său, ea îi înspăimântă pe toţi demonii şi pe fiinţele umane rele.
4. KUSHMANDA
A patra ipostază NAV DURGA este KUSHMANDA, cea care dă naştere întregului univers prin zâmbetul său. În Macrocosmos, focarul sferei sale de forţă se află în zona Soarelui, iar în corpul uman, proiecţia sa este la nivelul plexului solar (MANIPURA CHAKRA). În unele dintre reprezentările sale tradiţionale, KUSHMANDA are opt braţe. În şapte dintre ele, ea poartă diferite arme care lucesc ameninţător, iar într-a opta mână are un rozariu. Călărind un leu, ea este măreaţă, puternică, maiestuoasă şi generoasă. Tradiţia hindusă menţionează că pentru adorarea acestei ipostaze a lui DURGA, ofrandele de tărtăcuţe de dovleac sunt de bun augur, fiind favoritele ei. Această SHAKTI este descrisă în RUDRA YAMALA TANTRA ca fiind una dintre cele mai puternice forţe feminine universale.
5. SKANDMATA
SKANDMATA înseamnă „mama lui SKANDA”. Această ipostază, în seria manifestărilor succesive ale lui DURGA, îi urmează lui BRAHMACHARINI. Prin forţa TAPAS-ului său, BRAHMACHARINI a atras graţia lui SHIVA şi, într-o nouă naştere auspicioasă, ea a devenit din nou soţia sa. Primul lor născut a fost SKANDA şi de aceea a cincea ipostază a lui DURGA este numită SKANDMATA. SKANDA a devenit conducătorul armatei zeilor. SKANDMATA este considerată în tradiţia hindusă a fi Zeiţa Focului şi este adorată cu AGNI MANDALA. În reprezentările simbolice, ea călăreşte un leu şi are trei ochi şi patru braţe, purtând în mâini minunate flori de lotus.
6. KATAYANI
Marele înţelept (RISHI) şi ascet KATAYAN, cunoscut de asemenea şi cu numele de VARRUCHI, era un adorator fervent al lui DURGA. În cadrul unui ritual de adorare, el a rugat-o pe marea zeiţă să se încarneze ca fiică a lui. Pentru a împlini dorinţa adoratorului său, DURGA s-a transformat în fiica lui KATAYAN şi astfel a fost numită KATAYANI. Sub această formă a fost ea adorată de fecioarele din Vrindaban pe ţărmurile râului Yamuna, pentru a fi binecuvântată unirea lor cu KRISHNA. De aceea în Vrindaban ea este tradiţional considerată divinitatea protectoare prin excelenţă a regiunii respective. Ea are o formă magnifică, de culoare aurie, fiind reprezentată uneori cu trei ochi şi patru braţe, purtând arme, dar şi o floare de lotus şi călărind un leu.
7. KAL RATRI
Cea de-a şaptea ipostază din seria celor nouă este reprezentată cu un corp negru, „de culoarea întunericului” şi are părul răvăşit în dezordine. Principala sa podoabă este o ghirlandă pe care o poartă în jurul gâtului şi care emite o strălucire asemănătoare scânteilor electrice. Are trei ochi, a căror formă circulară simbolizează universul. Din fiecare din aceşti trei ochi pornesc raze incandescente cu o strălucire electrică. Din nările sale ţâşnesc flăcări arzătoare. În reprezentările tradiţionale, ea călăreşte pe un măgar. În mâna dreaptă de sus are o sabie scânteietoare, iar cu cealaltă mână din partea dreaptă realizează gestul de binecuvântare a adoratorilor. În mâna stângă de sus ea are o torţă, iar cu cealaltă mână face gestul de îndepărtare a fricii, protejându-şi adoratorii şi dăruindu-le libertatea faţă de teamă şi necazuri. Datorită virtuţii sale de a dărui bunătate, ea este de asemenea denumită SHUBHAMKARI.
8. MAHA GAURI
A opta ipostază a zeiţei DURGA este reprezentată tradiţional sub forma unei femei tinere, cu pielea chipului deschisă la culoare şi cu trăsături copilăreşti. Hainele şi podoabele sale sunt toate de culoare albă şi strălucitoare. Ea are trei ochi şi călăreşte pe un taur. Are patru braţe. În mâna dreaptă de sus are un trident, iar cu cealaltă mână realizează MUDRA protecţiei. În mâna stângă de jos ea ţine o tobă rituală, iar cu cealaltă mână stângă face gestul de oferire a darurilor pentru adoratorii săi devotaţi. Ea este inteligentă, pacificatoare şi are o atitudine calmă. În timpul perioadei de asceză pe care a realizat-o pentru a deveni consoarta lui SHIVA, ea avea corpul acoperit de praf şi cenuşă. SHIVA i-a apărut şi i-a spălat trupul cu apă din Gange, iar acesta a devenit alb strălucitor şi de aceea ea este numită MAHA GAURI (cea extrem de albă).
9. SIDDHATRI
SIDDHATRI este cea care dăruieşte toate realizările spirituale (SIDDHI, capacităţi paranormale) ca răsplată adoratorilor săi fervenţi. În DEVI PURANA se spune că însuşi SHIVA a adorat-o pe DURGA în această ipostază şi a fost binecuvântat prin atingerea tuturor SIDDHI-urilor. Prin binecuvântarea lui SIDDHATRI, jumătate din trupul său a devenit feminin, el fiind de atunci jumătate bărbat şi jumătate femeie şi fiind denumit ARDHANARISHWARA. SIDDHATRI este reprezentată uneori călare pe un leu, având patru braţe şi binecuvântându-şi adoratorii. Tradiţia afirmă că această manifestare a lui DURGA este adorată de toţi zeii, înţelepţii (RISHI), sfinţii, yoghinii şi tantricii, iar ea îi răsplăteşte oferindu-le prin graţia sa o stare de realizare spirituală excepţională glorioasă.
Citiţi şi:
TRIPURA BHAIRAVI – Marea Putere Cosmică a focului subtil purificator
Chipurile tainice ale lui Shiva
yogaesoteric
noiembrie 2008