Cele cinci nectaruri tantrice: esenţele sacre ale erosului

Viziunea tantrică consideră organismul uman ca fiind totodată special şi sacru. Este special deoarece încarnarea ca om reprezintă culmea în ciclul diferitelor forme ale ciclicităţii reîncărnării, fiind “forma fizică cea mai înaltă”, despre care se afirmă că este greu de dobândit. Corpul uman este sacru deoarece găzduieşte însăşi divinitatea sub forma ocultată a Sinelui individual (Jivatman) şi de aceea “templul corpului” a devenit un concept tantric tradiţional.

Se ştie că tot ceea ce provine dintr-un templu este considerat sacru, cu condiţia ca templul să fie tratat şi el ca un lucru sacru, cu o permanentă atitudine conştientă spirituală din partea celui care se află în el; în plus impunându-se condiţia ca proprietarul său să aibă grijă de starea sa fizică, adică, analogic vorbind, să fie urmate regulile de sănătate şi igienă. Tantricii oferă soluţii radicale, nonconformiste, pentru diferitele situaţii ale vieţii de zi cu zi. Ei ne învaţă cum să înfruntăm dualitatea în mod direct. Curat sau murdar, bun sau rău, acceptabil sau inacceptabil – toate acestea sunt noţiuni relative care ţin de cultură şi de modul de a privi lururile; ele pot constitui însă adeseori o barieră în calea evoluţiei spirituale rapide pe care o urmăresc tantricii.

Spre deosebire de hinduismul tradiţional, obsedat de ceea ce este “pur” sau “impur”, în cadrul tradiţiilor tantrice autentice nu există un astfel de concept. “Chandamaharosana Tantra” exprimă foarte clar acest lucru: “Practicantul nu trebuie niciodată să gândească în termeni de “pur” sau “impur”; El nu trebuie să gândească niciodată în termeni de: “comestibil” sau necomestibil”, “demn de a fi realizat” sau “ nedemn de a fi realizat”, “potrivit pentru a fi iubit” sau “nepotrivit pentru a fi iubit”. Yoghinul care nu va respecta acest sfat va fi blestemat şi va pierde toate siddhis-urile!”

Majoritatea culturilor vestice susţin de obicei că transpiraţia, saliva, urina, secreţiile sexuale, sângele menstrual şi excreţiile sunt impure. Totuşi învăţăturile tantrice ne spun că, atunci când corpul este bine hrănit, sănătos şi curat, tot ceea ce produce el reprezintă un lucru sacru ce poate avea pentru noi o utilitate specială.

Tantricii au căutat să descopere proprietăţile speciale ale tuturor produselor corpului nostru. Ei au cercetat proprietăţile pe care le au transpiraţia, lacrimile, bucăţile de unghii tăiate, ceara din ureche, părul de pe cap, din barbă, gene sprâncene, nas, subsuoară, regiunea pubiană etc. Ei au explorat fiecare faţetă a corpului, toate materiile pe care el le produce, găsind utilizări magice pentru fiecare dintre acestea şi şi-au axat cercetările în special asupra a cinci produse particulare ale corpului, la care se face referire în textele tantrice hinduse şi budiste, sub denumirea de “cele cinci nectaruri”. Acestea sunt: saliva, urina, secreţiile sexuale (sperma şi secreţiile vaginale), sângele menstrual şi excreţiile. În cadrul învăţăturilor tantrice cele mai înalte, acestea sunt elemente spirituale, sacre care sunt folosite în cadrul ritualurilor mistice, ele ajutând la dobândirea eliberării spirituale.

Se face adeseori referire la aceste cinci nectaruri atât în tradiţia ocultă hindusă cât şi în cea budistă; ele constituie secrete bine păstrate de către tantrici. Utilizarea lor ca elemente spirituale, sacre se opune într-o anumită măsură viziunii hinduismului şi budismului tradiţional. Tantricii argumentează însă că dacă trupul nostru este cu adevărat un templu pentru noi şi dacă el este îngrijit şi hrănit în mod corect, atunci toate produsele pe care el le dă reprezintă substanţe sacre, înzestrate cu proprietăţi divine.

yogaesoteric

Also available in: Français

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More