Discernământul spiritual

de Monica Dascălu

În tradiţia yoghină se acordă o mare importanţă discernământului spiritual, considerat a fi o facultate intelectuală superioară esenţială pentru progresul spiritual în general şi pentru avansarea pe calea yoghină în particular.

Filozofia VEDANTA, de exemplu, consideră că discernământul spiritual (VIVEKA) este prima dintre cele patru calităţi esenţiale care sunt necesare pentru atingerea stării de eliberare spirituală, următoarele fiind renunţarea la bucuriile trecătoare pe care ni le aduc fructele acţiunilor, cultivarea virtuţilor esenţiale şi aspiraţia către eliberarea spirituală. Tratatul fundamental YOGA, SHIVA SAMHITA enumără la rândul său discernământul spiritual printre cele mai importante calităţi care sunt necesare în practica yoga şi pe care aspirantul trebuie să urmărească să şi le dezvolte.
La modul esenţial vorbind, discernământul spiritual sau VIVEKA ne permite să distingem aspectele spirituale esenţiale şi să le discernem de aspectele care nu sunt esenţiale, care sunt efemere, iluzorii, ireale, de exemplu să putem face diferenţa prin intuiţie şi percepţie directă între Sinele Suprem individual ATMAN, esenţa nemuritoare a fiinţei umane şi celelalte aspecte care ţin de minte, personalitate, individualitate, ego. Discernământul spiritual, atunci când este trezit şi amplificat în fiinţa noastră, ne permite să percepem lucrurile în lumina adevărului lui Dumnezeu şi nu în perspectiva noastră limitată, conform propriilor noastre păreri, aşteptări, dorinţe sau idei preconcepute.

Dezvoltarea discernământului spiritual ne permite să intuim direct, fulgerător, ceea ce este bine şi ceea ce este rău, să cunoaştem cu anticipaţie consecinţa anumitor decizii pe care le luăm şi astfel să facem alegerile corecte în fiecare moment al vieţii noastre. El ne ajută să acordăm importanţa cuvenită aspectelor spirituale, divine, esenţiale şi practicii spirituale, dar ne ajută deopotrivă în viaţa de zi cu zi, pentru ca întreaga noastră viaţă să fie în acord şi armonie cu aspiraţiile profunde ale sufletului nostru. Discernământul spiritual este de un real folos atunci când ne confruntăm cu tentaţii sau îndoieli insidioase, demoniace, ajutându-ne să respingem ferm, prompt şi cu tărie toate sugestiile negative, otrava îndoielilor şi diferitele tentaţii care apar în mod firesc pe calea spirituală.
În JNANA YOGA, yoga cunoaşterii, se acordă o mare importanţă discernământului în ceea ce priveşte cunoaşterea spirituală. Înţelegerea anumitor aspecte ezoterice este aici punctul de plecare în practica spirituală, care vizează apoi trăirea efectivă a acelor aspecte în fiinţa noastră prin meditaţie profundă asupra lor.

Marele înţelept Shankara afirma în lucrarea sa VIVEKA CHUDAMANI că: ,,Eroarea identificării lui ATMAN cu non ATMAN este cauza naşterii omului, a morţii şi a renaşterii. Această falsă identificare este creată de minte”.
,,Discernământul corect ne arată adevărata natură a funiei ce este luată drept un şarpe şi îndepărtează frica dureroasă provocată de confuzia că ea ar putea fi un şarpe veninos.”
,,Prin devoţiune şi iubire pentru Supremul Divin, dezvoltându-şi în acelaşi timp adevăratul discernământ spiritual, fiinţa umană se va înălţa treptat până la nivelul Suprem al fuziunii cu BRAHMAN. Prin puterea Sinelui Suprem individual ea îşi salvează propriul suflet căzut în imensul ocean al lumii iluzorii.”
În situaţii dificile discernământul spiritual este absolut esenţial pentru a lua decizia optimă în armonie cu înţelepciunea divină. Manifestarea discernământului prin procesele de autoobservare şi autoanaliză trebuie orientată atât asupra ideilor şi trăirilor spirituale, cât şi asupra efectelor complexe ce rezultă din acestea.

Conform lui Sri Aurobindo, VIVEKA, discernământul spiritual, este o caracteristică esenţială a inteligenţei superioare unificate, nu este doar concentrarea mentalului care cunoaşte, ci mai ales concentrarea mentalului care decide şi persistă în decizia să. De aceea putem afirma că discernământul spiritual este o călăuză de nădejde de-a lungul căii spirituale, pentru că această facultate discriminativă este cea care ne ajută la fiecare etapă succesivă a căii spirituale să discernem între ego şi suflet, apoi între suflet şi Sine şi în final între Sinele Suprem Individual ATMAN şi Sinele Suprem Universal PARAMATMAN, ajutându-ne astfel să parcurgem calea spirituală până la capăt. Acţionând astfel nu mai lăsăm loc pericolelor stagnării sau devierii care ar putea să apară în cazul căutătorului spiritual lipsit de această facultate discriminativă şi care s-ar putea rătăci cu uşurinţă prin jungla tentaţiilor amăgitoare ale minţii inferioare lipsite de capacitatea de a recunoaşte Adevărul Ultim Divin.
Deci cel care îl poate cunoaşte pe ATMAN este cel care practică exemplar discernământul spiritual, dar tot conform lui Shankara ,,pentru a ajunge la această stare el trebuie să se apropie de un Ghid Spiritual care să fie un cunoscător perfect al lui BRAHMAN şi a cărui înţelepciune să fie tot atât de imensă precum oceanul însuşi.”

Citiţi şi:
Încrederea ne susţine să trecem cu bine testele şi încercările spirituale
Cele 17 pericole nebănuite ale îndoielilor demoniace

yogaesoteric
18 septembrie 2009

Also available in: English Français

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More