Precepte – partea a IV-a

CELE ZECE NEPLĂCERI CAUZATE DE NOI ÎNŞINE


  • A te stabili în viaţa de familie fără a avea mijloace sigure de existenţă, înseamnă să-ţi cauzezi tu singur aceeaşi neplăcere pe care şi-ar provoca-o un idiot care mănâncă fructul cel otrăvit al omagului.

  • A-ţi duce mereu viaţa în deplină ignoranţă este ca şi cum ai sări tu singur într-o prăpastie adâncă.

  • A trăi permanent în ipocrizie este ca şi cum ţi-ai turna singur otravă în mâncare.

  • Dacă îţi lipseşte fermitatea, şi totuşi încerci să acţionezi ca şef al unei comunităţi spirituale, înseamnă să-ţi provoci tu singur o neplăcere similară ca aceea a unei bătrâne slăbite care încearcă să păzească singură o turmă de oi.

  • Dacă te consacri în întregime unor ambiţii egoiste şi nu lupţi pentru binele celorlalţi, îţi cauzezi tu singur o mare neplăcere similară cu aceea pe care o încearcă un orb care s-a rătăcit în deşert.

  • Dacă încerci să întreprinzi unele lucruri care evident te depăşesc, deoarece sunt dificile, fără a avea cu adevărat puterea şi abilitatea de a le duce la bun sfârşit, înseamnă să-ţi provoci singur o neplăcere similară cu aceea pe care o încearcă un om slăbit şi anemic, care vrea să ducă în spinare o povară ce este mult prea grea pentru el.

  • Dacă nu respecţi preceptele pline de înţelepciune ale sistemului YOGA sau pe acelea ale maestrului tău spiritual, din orgoliu şi autosatisfacţie, înseamnă să îţi provoci singur o neplăcere similară cu a ceea a unui rege care duce o politică perversă.

  • A-ţi risipi timpul colindând prin lume in loc să te consacri plin de dăruire practicilor YOGA şi meditaţiei, înseamnă să îţi provoci singur o neplăcere la fel de mare cu aceea a unui cerb care coboară în vale, în loc să rămână în munţi, unde se află în deplină siguranţă.

  • A te lăsa absorbit de urmărirea unor ţeluri lumeşti, decât de atingerea Înţelepciunii Divine, înseamnă să-ţi provoci singur o neplăcere la fel de mare ca aceea a unui vultur care şi-a rupt o aripă.

  • A-ţi însuşi fără scrupule ofrandele aduse maestrului sau Trinităţii, înseamnă să-ţi provoci o neplăcere comparabilă cu aceea a unui copil care înghite un cărbune aprins.
Acestea sunt cele 10 neplăceri care sunt cauzate de noi înşine.

CELE ZECE LUCRURI BINEFĂCĂTOARE

  • Este binefăcător să abandonezi cât mai repede toate convenţiile şi prejudecăţile lumeşti şi să te consacri plin de dăruire practicii perseverente a sistemului YOGA.

  • Este binefăcător să-ţi părăseşti familia şi casa mai ales atunci când condiţiile acolo nu sunt favorabile practicii spirituale şi să te alături unui maestru spiritual autentic.

  • Este binefăcător să abandonezi activităţile lumeşti şi să te consacri plin de aspiraţie către DUMNEZEU, celor trei activităţi spirituale : să asculţi cu atenţie, să practici cu perseverenţă, şi să meditezi profund (asupra Învăţăturilor YOGA care îţi sunt puse la dispoziţie).

  • Este binefăcător să renunţi periodic la toate obligaţiile sociale şi să te izolezi din când în când, pentru a practica YOGA în singurătate.

  • Este binefăcător să renunţi la dorinţele de lux şi de confort şi să înduri cu detaşare şi răbdare privaţiunile.

  • Este binefăcător să te mulţumeşti cu lucruri puţine şi simple şi să te eliberezi de setea de posesiuni materiale .

  • Este binefăcător ca, o dată ce ai luat o hotărâre, să o respecţi cu fermitate şi să nu profiţi niciodată de ceilalţi.

  • Este binefăcător să te eliberezi de dorinţa plăcerilor necontrolate (ale căror energii nu sunt sublimate în formă de energie elevate, înalte) ale acestei vieţi şi să te dedici realizării fericirii permanente pe care numai atingerea stării de SAMDADHI (extaz divin) o poate da.

  • Este binefăcător să abandonezi complet ataşamentul faţă de lucrurile materiale vizibile (care sunt efemere şi iluzorii) şi să atingi cât mai repede cunoaşterea Realităţii Ultime .

  • Este binefăcător să eviţi indisciplina celor trei porţi ale cunoaşterii ( corpul fizic, vorbirea şi mintea) şi să realizezi prin folosirea lor corectă Dublul Merit.
Acestea sunt cele 10 lucruri binefăcătoare.

CELE ZECE LUCRURI CARE SUNT CELE MAI BUNE

  • Pentru cel cu o inteligenţă minimă, cel mai bun lucru este să respecte fără excepţie legea cauzei şi a efectului (KARMA).

  • Pentru cel cu o inteligenţă medie, cel mai bun lucru este să recunoască atât în el, cât şi în afara lui, jocul legii contrariilor ( HA (+)- TA (-); YANG (+)-YIN (-) ).

  • Pentru cel cu o inteligenţă superioară, cel mai bun lucru este deplina realizare a non-separabilităţii dintre cunoscător, obiectul de cunoscut şi actul cunoaşterii.

  • Pentru cel cu o inteligenţă minimă, cea mai bună meditaţie constă în concentrarea mentală perfectă asupra unui singur şi unic obiect.

  • Pentru cel cu o inteligenţă medie, cea mai bună meditaţie constă în concentrarea mentală fermă asupra celor două concepte dualiste (al fenomenelor şi al numerelor, al conştiinţei pure şi al minţii).

  • Pentru cel cu o inteligenţă superioară, cea mai bună meditaţie constă în menţinerea cât mai mult timp a liniştii mentale, prin golirea completă a minţii de orice idee, aceasta se realizează cunoscând cât mai bine faptul că atunci, cel care meditează, obiectul meditaţiei şi actul meditaţiei nu sunt în realitate decât una.

  • Pentru cei cu o inteligenţă minimă, cea mai bună practică spirituală constă în a trăi într-un perfect acord cu legea cauzei şi a efectului ( KARMA).

  • Pentru cel cu o inteligenţă medie, cea mai bună practică spirituală constă în a considera toate fiinţele şi lucrurile obiective ca pe nişte imagini de vis sau care sunt produse printr-un act de magie (MAYA).

  • Pentru cel cu o inteligenţă superioară, cea mai bună practică spirituală constă în abţinerea de la orice dorinţă sau acţiune lumească (dat fiind faptul că toate lucrurile din SAMSARA- lumea fenomenală, efemeră – sunt inconsistente).

  • Pentru toate cele trei grade de inteligenţă, cel mai bun sfat, care dacă este urmat, ne ajută să progresăm repede din punct de vedere spiritual, constă în eliminarea gradată a pasiunilor întunecătoare şi a egoismului.
Acestea sunt cele 10 lucruri cele mai bune.

CELE ZECE ERORI GRAVE

  • Când un aspirant YOGA urmează un şarlatan abil în locul unui maestru spiritual veritabil, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin se apleacă plin de pasiune asupra studiului ştiinţelor sterile ale lumii, în loc să cerceteze atent şi profund învăţătura secretă a marilor înţelepţi, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin îşi face planuri de durată, cum ar fi, spre exemplu, construirea unei locuinţe permanente (în această lume), în loc să trăiască în fiecare zi ca şi cum s-ar afla în ultima zi a vieţii sale, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin predică Învăţăturile YOGA mulţimii (înainte să le fi realizat perfect el însuşi prin experienţă DIRECTĂ), în loc să mediteze profund şi atent asupra lor în singurătate, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin se angrenează să acumuleze bogăţii materiale precum un avar, în loc să se dăruiască în acte de caritate sau să le folosească în scopuri spirituale, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin îşi lasă corpul fizic şi mintea pradă desfrâului şi exceselor rele, renuntand la legamintele pe care şi le-a asumat (de puritate, de continenţă perfectă şi de castitate ), el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin îşi pierde vremea oscilând între speranţele şi temerile acestei lumi, în loc să aspire cu putere să înţeleagă Realitatea Ultimă, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin încearcă să-i transforme şi să-i revoluţioneze pe alţii în loc să urmărească plin de tenacitate să se transforme pe sine însuşi, el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin luptă să obţină puteri trecătoare, în loc să-şi trezească şi să-şi cultive propriile puteri paranormale spirituale (SIDDHI-uri), el comite o gravă eroare.

  • Când un yoghin este leneş şi indiferent în loc să persevereze, mai ales în condiţiile în care sunt reunite toate circumstanţele favorabile pentru accelerarea evoluţiei sale spirituale, el comite o gravă eroare.
Acestea sunt cele 10 erori grave.

CELE ZECE LUCRURI NECESARE

  • Înaintea începerii vieţii spirituale atunci când tocmai începem să practicăm YOGA , este necesar ca aversiunea noastră referitoare la succesiunea continuă a vieţilor (reîncarnărilor), şi a morţilor (căreia i se supun în mod obligatoriu toţi cei care încă nu au atins Eliberarea Spirituală ), să fie atât de mare încât să ne dorim să scăpăm de ea la fel de mult precum un cerb aflat în captivitate doreşte să fie liber.

  • Următorul lucru care este necesar este o perseverenţă atât de deplină, încât să nu regretăm nici măcar moartea (atunci când ne aflăm în căutarea Eliberării Spirituale ), la fel cum un tată de familie care munceşte din greu la câmp nu-şi regretă deloc munca, chiar dacă ştie că va trebui să moară a doua zi.

  • Al treilea lucru necesar este să fii la fel de mulţumit lăuntric precum acela care tocmai a dus la bun sfârşit o acţiune de lungă durată.

  • Este la fel de necesar să nu pierzi nici măcar un moment din timpul tău cel preţios care zboară atât de repede precum un om rănit grav de o săgeată nu-şi poate permite niciodată să piardă timpul fără să fie ameninţat de o moarte iminentă.

  • Este necesar să-ţi dezvolţi capacitatea de a-ţi fixa ferm mintea asupra unui singur gând mic, la fel precum o mamă disperată, care tocmai şi-a pierdut unicul copil.

  • Un alt lucru necesar este să înţelegi cât mai bine că nu trebuie niciodată să fii ataşat de nu contează de ce acţiune a ta.

  • Dorinţa de a asimila cât mai bine Învăţătura YOGA este o necesitate primordială, la fel ca şi dorinţa unei mese bune pe care tocmai o are un om aflat pe punctul de a muri de foame.

  • Este necesar să ai o încredere uriaşă în propria capacitate mentală, la fel cum un om capabil şi puternic are încredere în dibăcia sa de a ascunde foarte bine o piatră preţioasă pe care tocmai a găsit-o.

  • Este necesar să demaşti clipă de clipă iluzia dualismului, la fel cum un om drept ar demasca un mincinos.

  • Este necesar să te încrezi în Cel-ce-este-DUMNEZEU (ca unic refugiu), precum un corp epuizat, aflat departe, în largul mării, se încrede în catargul navei pe care se odihneşte.
Acestea sunt cele 10 lucruri necesare.

CELE ZECE LUCRURI ZADARNICE

  • Dacă cu adevărat ai realizat prin experienţă directă natura Vidul Beatific este zadarnic să mai meditezi asupra învăţăturilor spirituale,

  • Dacă cu adevărat ai realizat natura divină perfectă a inteligenţei nu mai este deloc necesar să cauţi absolvirea păcatelor tale.

  • La fel absolvirea (iertarea) de păcate nu mai este necesară nici în cazul în care yoghinul a atins cu adevărat starea de pace mentală profundă.

  • Pentru cel care a atins cu adevărat starea de puritate absolută, este zadarnic să mai meditezi asupra Căii Spirituale şi asupra metodelor sale (căci deja el a atins scopul suprem).

  • Pentru cel care a realizat cu adevărat natura ireală (sau iluzorie) a cunoaşterii , este zadarnic să mai mediteze asupra stării de non-cunoaştere.

  • Pentru cel care a realizat cu adevărat irealitatea (sau, cu alte cuvinte, natura iluzorie), a pasiunilor întunecătoare, este zadarnic ca el să mai caute antidotul lor.

  • Pentru cel care a realizat cu adevărat natura iluzorie a tuturor fenomenelor, este zadarnic să mai caute de acum înainte sau să respingă ceva.

  • Dacă ai realizat cu adevărat că durerea şi nefericirea sunt pentru cel care a atins această treaptă adevărate binecuvântări, este zadarnic să mai cauţi fericirea.

  • Dacă ai realizat cu adevărat natura nenăscută (sau necreată) (este vorba despre revelarea atât a Sinelui Suprem ATMAN ) a conştiinţei tale, este zadarnic să mai practici transferul conştiinţei.

  • Dacă în tot ceea ce faci, tu nu urmăreşti decât binele celorlalţi, este zadarnic să mai doreşti vreun beneficiu pentru tine însuţi .
Acestea sunt cele 10 lucruri zadarnice.

Also available in: Français

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More